آیا سنوار در جنگ عراق علیه ایران شرکت کرده بود؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا نوشت: برخی کانال‌های تلگرامی، توییتر و اینستاگرام مدعی شدند که «یحیی السنوار در جنگ هشت ساله ایران و عراق در صفوف ارتش بعث عراق علیه ایران جنگیده است». اما آیا این ادعا درست است؟

بر اساس این شایعه، «در رسانه های وابسته به جنبش حماس با استناد به خاطرات دوست و رفیق قدیمی خود احمد محمد درباره شجاعت خود نوشت: ابو ابراهیم (یحیی) در جنگ ایران و عراق به دعوت صدام. حسین.» چند ماه پیش گروه های ملحد به جبهه های جنگ علیه ایران اعزام شدند و در چندین عملیات موفق شرکت کردند!

نهضت آزادی فلسطین!!! او با صدام حسین، دیکتاتور آن زمان عراق رابطه بسیار نزدیک داشت!

منبع ادعا

این متن ظاهراً به نقل از «رسانه حماس» است که «خاطرات احمد محمد دوست و رفیق قدیمی سنوار» را آورده است، اما چند نکته در این زمینه وجود دارد:

اولاً نام این رسانه وابسته به حماس ذکر نشد و این ادعا آن را تضعیف می کند.

ثانیاً، در بررسی زندگینامه سینوار و شخصیت های حماس، فردی به نام «احمد محمد» وجود ندارد و شاید این نام عمومی از نام «احمد محمد فهد» یکی از فرماندهان میدانی جنبش حماس گرفته شده باشد.

آیا سینوار در جنگ عراق علیه ایران شرکت داشت؟

اصل ادعا

بر اساس این ادعا، ابوابراهیم (یحیی) در جریان جنگ ایران و عراق به دعوت گروهک‌های بعثی صدام به مدت چند ماه به جبهه‌های جنگ علیه ایران اعزام شد و در چندین عملیات موفق شرکت کرد!

البته برای راستی آزمایی این ادعا باید دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را با دورانی که سینوار سپری کرد مقایسه کرد.

حمله عراق به ایران در شهریور 1359 (1980) آغاز شد و در تابستان 1988 (1988) آتش بس حاصل شد. سنوار متولد اکتبر 1962، در آغاز جنگ ایران و عراق، 18 ساله بود و پس از پایان دبیرستان، دانشجوی دانشگاه اسلامی غزه شد.

اولین بار در سال 1361 (1361 شمسی) در سن 20 سالگی بود که به دلیل فعالیت دانشجویی به مدت 4 ماه در بازداشت اداری قرار گرفت و یک هفته پس از آزادی مجدداً در زندان ماند. وی همچنین در سال ۱۳۶۴ (۱۳۶۴ خورشیدی) مجدداً دستگیر و به ۸ ماه زندان محکوم شد.

در سال 1986، او به همراه خالد الهندی و روحی مشتحه به درخواست شیخ احمد یاسین، دستگاه امنیتی به نام «المجد» را تأسیس کرد که مأموریت آن کشف و تعقیب عوامل و جاسوسان اسرائیل و ردیابی اطلاعات و اطلاعات اسرائیل بود. امنیت افسران خدماتی به سرعت اولین هسته اصلی دستگاه امنیت داخلی حماس شدند.

فعالیت های وی در این سازمان منجر به دستگیری مجدد وی در 20 ژانویه 1988 (1367) شد و به رهبری ربودن و قتل دو سرباز اسرائیلی و کشتن 4 فلسطینی مظنون به همکاری با اسرائیل در سال (تا سال 2011) متهم شد. . زندان اسرائیل

با این حساب در طول جنگ 8 ساله سینوار تقریباً 2 سال را در زندان گذراند و در 6 سال باقی مانده به شدت درگیر فعالیت های دانشجویی و مبارزات ضد اسرائیلی و فعالیت های تشکیلاتی بود که منجر به دستگیری و بازداشت وی شد. . سه بار حبس و بعید است فرصت شرکت در جنگ ایران و عراق را داشته باشد.

البته تنها گفته های صحیح در این گزارش این است که «جنبش آزادیبخش فلسطین رابطه بسیار نزدیکی با صدام حسین، دیکتاتور وقت عراق داشت»، اما از اینجا نمی توان نتیجه گرفت که مبارزانی مانند سنوار با گروه عرفات متحد شده اند. و شرکت در جنگ ایران و عراق را به پایان رساندند. به ویژه در بررسی زندگینامه سینوار اثری از عضویت وی در سازمان آزادیبخش فلسطین و حتی حمایت وی از این سازمان دیده نمی شود.

یاسر عرفات بنیانگذار و رهبر جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) و رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین و شیخ احمد یاسین بنیانگذار و رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و از بنیانگذاران آن بود. رهبران شاخه فلسطینی اخوان المسلمین. حماس و فتح گروه های رقیب و اخوان المسلمین و سازمان آزادیبخش فلسطین جنبش های رقیب بودند.

السینوار از دوران جوانی تحت تأثیر شهید شیخ احمد یاسین قرار گرفت و سپس گروه شیخ یاسین در رقابت با یاسر عرفات و سازمان آزادیبخش فلسطین بود.

با توجه به این موارد، خبر منتشر شده منبعی ندارد و در جمله چیزی شبیه به «دو اسب و دو زن سه دختر معاویه هستند» آمده است و می‌توان ادعای مذکور را «رد» دانست.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *