معرفی فیلم شیار ۱۴۳ | هورناز

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام فیلم شیار 143
خروج نرگس آبیار
پروژه ابوذر پورمحمدی
محمد حسین قاسمی
نویسنده نرگس آبیار
بازیگران ماریلا زارعی
مهران آل احمدی
جلاره عباسی
جواد عزتی
سامان صفری
حسام بیگدلو
خدا خیرت بده
زهرا مرادی
مبارک بیگی
موسیقی مسعود چیخادوست
فیلمبردار قرارداد شادمانفر
ویرایشگر عهدنامه خاکسار
توزیع کننده فیلمسازان

تاریخ های انتشار

21 آبان 1393

دوره

98 دقیقه
کشور ایران
زبان فارسی (گویش کرمانی)
فروش باکس آفیس 2,855,681,000 تومان

نقد و بررسی فیلم شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار ولیموشوت

خلاصه فیلم

«شیار 143» فیلم دفاع مقدسی است که تنهایی و رنج مادران شهید را به تصویر می کشد. عنوان این فیلم برگرفته از یک منطقه جنگی است که در حال حاضر در حال مین گذاری است. داستان این فیلم حول محور مادری به نام الفت (با بازی ماریلا زارعی) می باشد که در روستای کرمان زندگی می کند. یونس پسر این مادر به جنگ رفت و دیگر برنگشت…

نقد و بررسی فیلم شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار ولیموشوت

در مورد سریال

شیار 143 فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار است که در سال 1392 اکران شد. از دیگر فیلم‌های نرگس آبیار می‌توان به فیلم‌های چیزها از آنچه در آینه می‌بینی به تو نزدیک‌تر است، نفس و شبی که ماه کامل شد اشاره کرد.

میرلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی و جواد عزتی از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم شیار 143 به ایفای نقش پرداختند، این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران است و مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است.

شیار 143 یکی از جنجالی ترین و خبرسازترین فیلم های سال 1392 بود که بسیاری از کارگردانان مطرح و حتی شخصیت های سیاسی به اظهار نظر و تمجید از آن پرداختند.

فیلمی نمایش داده خواهد شد

این فیلم برنده جوایز بسیاری از جشنواره های داخلی و خارجی از جمله بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برای ماریلا زارعی در جشنواره فیلم مقاومت شد. مارلا زارعی همچنین برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره منتقدان سینمای ایران را دریافت کرد. شیار 143 در جشنواره های خارجی بوسان و جشنواره فیلم صلح و اقیانوس آرام نیز حضور داشت.

نرگس آبیار اگرچه تنها چند فیلم را کارگردانی کرده است، اما نشان داده که استعداد و توانایی بالایی در کارگردانی دارد. فیلم‌های شیار 143 و نفس او از بهترین فیلم‌های حوزه خود محسوب می‌شوند و همواره در سینما سر و صدا به پا کرده‌اند.

شیار 143 هم از نظر فیلمنامه و هم از نظر شخصیت پردازی قوی است. شخصیت اولفت در این فیلم منحصر به فرد است و بازی عالی مارلا زارع بر تاثیر او می افزاید. ماریلا زارعی نقش یک مادر باردار مجرد را به بهترین شکل ممکن بازی کرد که در نبود فرزندش سختی ها و رنج های زیادی را متحمل می شود. آثار مخرب جنگ تحمیلی بر تمام زندگی این مادر سایه افکنده است و این موضوع در فیلم کاملا مشخص است.

به غیر از مارلا زری، دیگر بازیگران فیلم هم عالی بودند. مهران احمدی که مدت کوتاهی در این فیلم حضور داشت، نقشی بسیار عالی را ایفا کرد و نقشی متفاوت در نقش پدر شهید خلق کرد. گلاره عباسی و جواد عزتی نیز از سطح بازی خود فراتر رفتند و با این فیلم نقطه مثبت و درخشانی را در کارنامه بازیگری خود ثبت کردند.

فضای این فیلم مربوط به درد و رنج است و اتفاقات آن کاملا تکان دهنده است. به خصوص دقایق پایانی فیلم که همه را به گریه می اندازد. بازی مارلا زری در این دقایق به اوج خود می رسد و مخاطب را در جای خود می نشاند. نرگس آبیار در نمایش ترس، دلهره، درد، رنج و آثار مخرب جنگ تحمیلی بسیار موفق بوده و شیار 143 را به یکی از بهترین فیلم های دفاع مقدس تبدیل کرده است. مفهوم انتظار، یکی از مفاهیم کلیدی فیلم، در شخصیتی که هر مخاطبی را جذب می کند و بر آن تأثیر می گذارد، به خوبی نشان داده شده است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *