چرخ اولین بار کجا و توسط چه کسی اختراع شد؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: اگرچه اختراع چرخ حدود 6000 سال پیش همه چیز را از حمل و نقل گرفته تا سفالگری متحول کرد، اما منشا دقیق آن برای باستان شناسان یک راز باقی مانده است.

اما اکنون، یک مطالعه جدید با استفاده از تکنیک‌های مکانیک سازه می‌گوید که توانسته است برای اولین بار آثاری از اختراع خود پیدا کند.

شواهد باستان شناسی از چرخ ها و ارابه های چرخدار مربوط به عصر مس (حدود 5000 تا 3000 قبل از میلاد) را می توان در سراسر اروپا، آسیا و شمال آفریقا مشاهده کرد.

در صحنه های نبرد که بر روی دیوارها، بازی های کودکانه، مراسم تشییع جنازه و حتی متون نوشته شده نقاشی شده اند، اشارات زیادی به این تکنیک وجود دارد. با این حال، دقیقاً مشخص نیست که چرخ برای اولین بار در چه زمانی و در کجا اختراع شد و آیا به طور مستقل در زمان ها و مکان های مختلف اختراع شده است یا خیر.

سه فرضیه اصلی در مورد منشا چرخ وجود دارد. یکی نشان می دهد که چرخ ابتدا در حدود 4000 سال قبل از میلاد در بین النهرین ظاهر شد و سپس به اروپا گسترش یافت.

فرضیه دیگری حاکی از آن است که چرخ در حدود 3800 سال قبل از میلاد در اطراف ساحل شمالی آناتولی ترکیه توسعه یافته است.

فرضیه سوم حاکی از آن است که چرخ بین 4000 تا 3500 سال قبل از میلاد در کوه های کارپات در اروپای شرقی اختراع شد و از آنجا به مناطق مختلف جغرافیایی گسترش یافت.

فرضیه سوم مبتنی بر این ایده است که در حدود 4000 سال قبل از میلاد، جستجوی سنگ مس بسیار دشوار شد، بنابراین معدنچیان مجبور شدند به عمق معادن رفته و مس را استخراج کنند.

اکنون محققان بر اساس یک مطالعه مدل سازی با استفاده از تکنیک های مکانیک سازه به این نتیجه رسیده اند که احتمالاً چرخ برای اولین بار حدود 6000 سال پیش توسط معدنچیان مس در کوه های کارپات اختراع شده است.

ریچارد بولیت، استاد بازنشسته در دانشگاه کلمبیا و یکی از نویسندگان مطالعه جدید، گفت: «بقایای گاری‌های اواخر عصر مس که در کارپات‌ها یافت شده‌اند، مستطیلی شکل با اضلاع ذوزنقه‌ای هستند که شبیه ماشین‌آلات معدن امروزی است.

تیمی از محققان دانشگاه ایلینویز و موسسه هوافضای جورجیا تک از مکانیک محاسباتی و علم طراحی در تحقیقات خود استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه انسان های باستانی قادر بودند مجموعه ای از قرقره های ساده را به یک سیستم چرخ و محور تبدیل کنند.

آنها می گویند سه نوآوری برای پیشبرد چرخ مورد نیاز است. اولین ابداع، غلطک های شیاردار ساده بود که به جعبه اجازه می داد روی یک میله بنشیند و بدون نیاز به حرکت دادن غلتک ها برای چرخاندن آنها، به جلو و عقب حرکت کند.

اختراع دوم محور چرخ بود که از محوری تشکیل شده بود که دو چرخ به آن متصل می شد. این نوآوری می تواند به گاری توانایی بیشتری برای عبور از روی صخره ها و زمین های ناهموار در معدن بدهد.

بر اساس این مقاله، نوآوری سوم، که در آن چرخ‌ها مستقل از محور حرکت می‌کنند، احتمالاً حدود 500 سال پس از چرخ ریسی و افزایش قدرت مانور ایجاد شده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل محاسباتی، تیم تحقیقاتی دریافتند که چرخ و محور از قرقره‌های ساده به قرقره‌های پیچیده‌تر به منظور بهبود مصرف انرژی تکامل یافته‌اند.

کی جیمز، مهندس هوافضا در جورجیا تک، می‌گوید: «محیطی که توسعه‌دهندگان چرخ اصلی در آن کار می‌کردند، ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت که توسعه چرخ و تغییر به سمت حمل‌ونقل مبتنی بر قرقره را تشویق می‌کرد.

به گفته محققان، اگرچه اختراع چرخ برای اولین بار در عصر مس رخ داد، به عنوان مثال، اختراع یاتاقان های شعاعی در سال 1869 پیشرفت های عمده ای را در صنایع خودروسازی و ماشین آلات جهان نشان داد. قرن XX.

به گفته محققان، اگرچه مدل جدید ممکن است توضیح دهد که چگونه چرخ در شرق اروپا اختراع شد، اما مطمئن نیست که اولین بوده باشد. دکتر جیمز می‌گوید: «من فکر می‌کنم هنوز ممکن است که چندین تمدن به طور مستقل چرخ را کشف کرده باشند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *