انباشت مشکلات در حوزه سلامت

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

در دهه گذشته، حوزه بهداشت و درمان در لوایح بودجه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اتفاقی که بسیاری آن را ناشی از کسری بودجه دولت و سیاست های انقباضی بودجه می دانند. اکنون دولت چهاردهم در شرایطی پیش نویس قانون بودجه 1404 را تدوین کرده است که این منطقه با چالش های فراوانی همچون کمبود مراکز درمانی و تخت بیمارستانی و مهاجرت کادر درمانی مواجه است. سلام ستوده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با «دنیای التخاصص» از لزوم توجه ویژه دولت به این چالش های پیش روی نظام سلامت و درمان کشور گفت. ستوده گفت: – در حوزه بهداشت و درمان اگر خود را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم با کمبودهایی مواجه هستیم که باید برطرف شود و دولت باید به این حوزه توجه ویژه داشته باشد.

سرانه تخت های بیمارستانی در ایران بسیار پایین است

ستوده در مورد علاقه دولت به حوزه سلامت در بودجه 1404 می گوید: مجلس به تازگی وارد بررسی لایحه بودجه شده است و تا حدود 10 روز دیگر دولت اعداد دقیق را به مجلس ارائه خواهد کرد و می توان در این زمینه با دقت بیشتری صحبت کرد. ” ستوده با تاکید بر اینکه سهم سرانه تخت های بیمارستانی در ایران نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین است، ادامه می دهد: سال ها پیش تیم قدرتمندی در حوزه بهداشت و درمان نداشتیم که بتواند مشکلات و چالش ها را شناسایی و تصمیم گیری کند. برای آنها، ما – عملکرد ضعیف در دوره های قبل را به شکل ملموسی احساس می کنیم.

وقتی به مراکز درمانی و مراکز بهداشتی مراجعه می کنیم این مشکلات را می بینیم. بسیاری از مردم در مورد کمبود و مشکلات در مراقبت های بهداشتی صحبت می کنند. در گذشته بودجه لازم و به موقع به درستی تخصیص نمی یافت. مقصر کیست؟ و کسانی که نمی توانند اقدامات اولیه مانند ساخت بیمارستان در زمینه بهداشت و درمان را انجام دهند. در حوزه های مختلف مانند تجهیزات پزشکی نیز شاهد این کمبود هستیم و هزینه های زیاد در این زمینه مردم را با چالش های زیادی مواجه کرده است. طبق آمار، سرانه تخت بیمارستانی در ایران 1.8 در هزار نفر است، اما استاندارد جهانی حداقل 3 تخت در هر هزار نفر را می طلبد.

انباشته شدن مسائل حل نشده در حوزه بهداشت و درمان

چالش های پیش روی بخش مراقبت های بهداشتی به کاهش تعداد تخت های بیمارستانی سرانه محدود نمی شود. مهاجرت کادر درمانی از پزشکیان به پرستاران و کمبود تجهیزات و دارو در برخی بخش ها. ستوده با اشاره به این موارد می گوید: «و بنابراین با انباشته شدن مسائل حل نشده در این حوزه مواجه هستیم که – به جایی رسیده ایم که در حوزه بهداشت و درمان تحت فشار هستیم از این رو باید بودجه حوزه سلامت را با تخصص و حساسیت بالا تعدیل کنیم تا چالش ها و مشکلات یک به یک حل شود و به تدریج زمان بر باشد.

باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد

سوالی که در چنین شرایطی مطرح می شود این است که آیا دولت به تنهایی قادر به توسعه زیرساخت های عظیم نظام سلامت است؟ بخش خصوصی تا چه اندازه می تواند به توسعه زیرساخت ها و بهبود وضعیت کمک کند؟ برخی کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی توسعه گردشگری سلامت می تواند از یک سو به توسعه زیرساخت های نظام سلامت و درمان و از سوی دیگر موجب رشد اقتصادی شود. ستوده در پاسخ به این پرسش‌ها می‌گوید: «در توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت با مشکلات اساسی مواجه هستیم و چالش این است که چگونه می‌توانیم آن را توسعه دهیم یکی از این قابلیت ها استفاده از بخش خصوصی است.

ما باید از طریق تعامل بخش خصوصی را دعوت و جذب کنیم و آنها با اطمینان کامل و آرامش خاطر کمک کنند. قوانین تسهیل کننده در این راه آهن وضع شود و دولت با سیاست های کارشناسی از کمک های بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی کشور استفاده کند. در چنین شرایطی باید دانست که دولت در حوزه بهداشت و درمان چه نوع سیاستی را در پیش خواهد گرفت و با چالش های آن مقابله کرد. به نظر می رسد با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی بتوانیم گام های بلندتر و سریع تری در این راستا برداریم.

منبع: اقتصاد جهانی

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *