رئیس کل دیوان محاسبات کشور: برخی نهادها تمایلی به معرفی اموال ندارند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اجرای طرح شفافیت و عملکرد نامناسب برخی نهادها در معرفی اموال مازاد، دستور تدوین دستورالعمل اجرای طرح ملی شناسایی اموال مازاد دستگاه های اجرایی را صادر کرد. این نهادها توسط شورای فنی این نهاد نظارتی جمع آوری می شوند و پس از آن، مالکیت اموال در سراسر کشور شناسایی و تنظیم می شود.

جناب آقای احمد رضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات کشور در جلسه هیأت عمومی این نهاد ناظر با موضوع جلسه که به بررسی گزارش کسورات از بودجه سال 1402 اختصاص داشت. به مسکن و حمل و نقل، و از عدم صرف اعتبارات مناسب برای ساماندهی محلات فقیر نشین در شهرها و انتقاد از مرزهای شهرها و خارج از آنها انتقاد کرد و گفت: بخش زیادی از مردم عزیز ما در حاشیه شهرها زندگی می کنند. در یک نظام حقوقی که مستلزم ارائه حداقل امکانات از یک مکان خاص به آنها بود، اما این امر محقق نشد.

وی افزود: دولت با حکم قانونگذار مجبور شد ظرف یک ماه آیین نامه ای را برای تنظیم زاغه ها تصویب کند و از اعتبارات پیش بینی شده استفاده کند، متاسفانه این آیین نامه در تاریخ 30 شعبان 1402 هجری شمسی با هشت ماه تاخیر صادر شد.

دستغیب با اشاره به اینکه این حکم قانونی برای هشت میلیون نفر از مردم عزیزمان در حاشیه شهرها انتظار می رود، گفت: سوال ما این است که چرا هفت هزار میلیارد تومان برای ایجاد امنیت، بهداشت، روشنایی و سایر زیرساخت ها هزینه شد؟ مناطق تصادفی که تخصیص داده شد استفاده نشده است؟ این یک غفلت بزرگ در مورد افرادی است که در شرایط بدی نسبت به سایر شهروندان زندگی می کنند.

رئیس دیوان محاسبات کشور تأیید کرد: اگر این هزینه صرف زیرساخت های بهداشتی، روشنایی جاده ها و امنیت در محدوده شهری می شد، در سال گذشته قیمت کمتری داشت و بر تورم سال آینده تأثیری نداشت. مسلم است که این امر ناشی از نظارت ها و مصادیق تضییع حقوق بیت المال است که مستشاران محترم این نهاد نظارتی به حق به عدم اجرای آن رأی دادند و مدعی العموم باید سریعاً این موضوع را پیگیری کند تا لو نشویم. به آن این تکرار را تماشا کنید و دوباره شکست بخورید.

داسغیب در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه در برنامه پنج ساله هفتم که دولت نیز بر آن تاکید داشت، همه دستگاه ها موظف به اعلام املاک مازاد خود هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از مسئولان از انجام این کار خودداری می کنند.

ارزش املاک مازاد دستگاه های اجرایی اعلام شده در سراسر کشور بالغ بر 900 میلیارد تومان است که عملکرد پایینی تلقی می شود و حکایت از عدم تمایل برخی مسئولان دستگاه های اجرایی به عرضه املاک مازاد خود دارد.

وی گفت: در جلسات بررسی قانون شفافیت توسط شورای فنی دیوان محاسبات کشور یکی از موضوعاتی که تصویب و در دستور کار قرار گرفت، تمرکز این نهاد ناظر بر اموال موسسات و شرکت های تابعه است. و بر این اساس، تعریف و تنظیم خزانه داری در اولویت این برنامه ها قرار دارد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با تایید اینکه این املاک مازاد فقط شامل املاکی نمی شود که دارای سند تنظیمی قطعی باشند، تصریح کرد: سایر املاک در اختیار شامل خانه مسافر، واحدهای تابعه، منازل مسکونی و اراضی که در اختیار دارد. دفع دستگاه های اجرایی از جمله اموال آنها به هر شکلی باید در راستای شفافیت و حفاظت از اموال بیت المال شناسایی و سازماندهی شوند.

وی با بیان اینکه شیوه نامه تعیین اموال مازاد دستگاه های اجرایی در شورای فنی تدوین و تصویب می شود، گفت: بر اساس این شیوه نامه مدیران تمامی دستگاه ها باید اموال خود را ارائه کنند. در این راستا مدیران کل و حسابرسان استانداری نیز بازدیدهای میدانی را برای اجرای این اثر ارزشمند ملی در برنامه خود قرار داده و از توان مردمی برای شناسایی این اموال مازاد استفاده می کنند.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *