افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در راستای ادعای زیان ده بودن خودروساز‌ها اعمال شده / افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار آزاد / واردات ۲۰ الی ۳۰ هزار خودرو به صورت پراکنده اثری بر قیمت‌ها در بازار ندارد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

افزایش قیمت خودرو مجددا اجرایی شد و اکنون بازار منتظر افزایش قیمت است. بازاری که به موازات این افزایش قیمت است راکد است و سیستم توزیع خودروسازان به بازار سیاه دامن زده است.

بابک صدرائی، کارشناس حوزه خودرو درباره افزایش قیمت خودروسازان به اینتاک گفت: این افزایش قیمت ها در راستای ادعای عدم سودآوری خودروسازان انجام شد. بخشی از این زیان ها به دلیل بهره وری پایین و قیمت های بالا است. قیمت خودرو به مدت 18 ماه منجمد شد و اکنون شامل افزایش قیمت نیز می شود. اگر سیستمی وجود داشته باشد و آن سیستم باعث شود تحویل برخی خودروها بیشتر طول بکشد، خود به خود بازار سیاه ایجاد می شود. اگر شرایط تحویل خودرو تغییر نکند، قیمت های بالاتر به نفع بازار آزاد خواهد بود. در صورت تغییر در سیستم توزیع، حباب قیمتی بازار کاهش می یابد و حضور معامله گران کاهش می یابد.

وی درباره ضرورت تغییر سیستم توزیع خودرو گفت: اکنون بازاری در شرایط رکود داریم که متاثر از عوامل اقتصادی و سیاسی است. اگر خودروساز در کوتاه مدت سیستم توزیع را اصلاح کند، افزایش قیمت ها تاثیر مثبت خواهد داشت، اما در صورت عدم اصلاح توزیع و کاهش ظرفیت تولید، بازار به سمت افزایش قیمت ها پیش می رود. افزایش قیمت در بازار آزاد بین 10 تا 15 درصد خواهد بود.

این کارشناس خودرو در خصوص ناتوانی دولت در جلوگیری از ادامه زیان شرکت های خودروسازی و اصلاح ساختار آنها گفت: صنعت خودرو در ایران یک صنعت سیاسی است. بکارگیری صنعت خودرو پیامدهای سیاسی دارد و هیچ دولتی نمی تواند خودروساز دولتی را استخدام کند. اشتغال، صنایع مرتبط و ارزش افزوده را تحت تأثیر قرار می دهد. چون خودرو را مانند بنزین با سیستم اشتباه توزیع می کنیم، تعمیر آن هر روز سخت تر می شود. خودرو نباید سفارش داده شود. خودرو باید در بازاری موجود باشد که به اندازه کافی رقابتی باشد تا مردم بتوانند قیمت آن را تعیین کنند. چون سیستم توزیع خودرو رقابتی وجود ندارد، وضعیت ما این است.

صدرای درباره بی اثر بودن واردات خودرو گفت: تورم، نرخ ارز و شرایط اقتصادی ایران طی چند ماه آینده بر افزایش قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود. واردات چندان تاثیرگذار نبود، زیرا 20 تا 30 هزار خودروی پراکنده در پارکینگ های نمایشگاه ها تاثیری بر بازار نداشتند. اگر واردات با تعرفه مناسب به صورت گسترده و مستمر انجام شود، ممکن است بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

تبلیغات بنری

منبع : پایگاه خبری entekhab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *