این هفته در خودروها: واکنش شدید نسبت به مدلهای جدید جگوار، رونمایی از لوکسترین SUV الکتریکی هیوندای در لسآنجلس، اخراج دسته جمعی در فورد در اروپا، و معرفی کامیونهای خودران در ژاپن.
“آیا شما هم ماشین می فروشید؟”
پس از واکنش های گسترده به پخش تبلیغ جگوار، مدیر این کارخانه از مردم و اصحاب رسانه خواست تا صبر داشته باشند و از آنها در قضاوت عجله نکنند. این آگهی در آستانه رونمایی از محصول جدید جگوار منتشر شده و وجهی کاملا متفاوت از این خودروساز انگلیسی را به نمایش می گذارد.
در این تبلیغ 30 ثانیه ای، لوگوهای جدید جگوار توسط مدل هایی با لباس یا آرایش غیرعادی به نمایش گذاشته می شود.
شعارهایی که در این تبلیغ به چشم می خورد، «متوسط بودن را رها کن»، «هیجان ایجاد کن»، «پرانرژی باش»، «قالب را بشکن» و «هیچ چیز را کپی نکن» و جگوار می گوید هویت جدیدش توسط این تبلیغات مشخص شده است.
در همان زمان جگوار لوگوی همیشگی خود را تغییر داد و در لوگوی جدید نام جگوار با ترکیب حروف لاتین کوچک و بزرگ نوشته شد.
تغییر جگوار با انتقادات زیادی مواجه شده است و منتقدان می گویند که هویت جدید جگوار با سنت ها و تاریخچه این شرکت فاصله زیادی دارد. اما برخی از آن استقبال کردند و این تصمیم را جسورانه توصیف کردند.
عدم نمایش مدل جدید این کارخانه در آگهی باعث شده است که برخی از کاربران آن را گیج کننده توصیف کنند.
ایلان ماسک، مدیر کارخانه تسلا در پاسخ به این تبلیغ در شبکه اجتماعی X از این شرکت پرسید: آیا شما هم خودرو می فروشید؟ اکانت جگوار در پاسخ به این سوال نوشته است: “بله، ما دوست داریم به شما نشان دهیم. آیا در 2 دسامبر برای چای به میامی می آیید؟”
جگوار یکی از قدیمی ترین خودروسازان در جهان است که به تولید خودروهای اسپرت و لوکس معروف است. اما این شرکت که اکنون تحت مالکیت شرکت هندی تاتا است، در سالهای اخیر با مشکلات مالی متعددی مواجه بوده است.
جگوار برای رهایی از این مشکلات اعلام کرد که از سال 2026 به یک خودروساز برقی تبدیل خواهد شد و محصولات لوکسی خواهد ساخت که با خودروهایی مانند بنتلی رقابت خواهند کرد.
این بزرگترین تحول در بیش از یک قرن فعالیت جگوار است. این کارخانه می خواهد این کلیشه را تغییر دهد که مشتریانش مردان سفید پوست مسن هستند و توجه مشتریان جوان و ثروتمند را به خود جلب کند.
انتشار آگهی جگوار موجی از جوک ها را در فضای مجازی به راه انداخت. به عنوان مثال، فروشگاه عینک انگلیسی Specsaver به شوخی نام خود را با خط کودکی نوشت و به عنوان لوگوی جدید شرکت خود منتشر کرد. سوپرمارکتهای زنجیرهای آلمان آلدی در پیامی زیر ویدئوی جگوار با اشاره به شعار “هیچ چیز را کپی نکنید” نوشت: “شما به عنوان مشاور حقوقی ما صحبت می کنید.”
یکی از سخنگویان جگوار به بیبیسی گفت که این شرکت انتظار چنین واکنشی را داشت، اما مجبور شد قوانین را زیر پا بگذارد تا پیام خود را منتقل کند.
در مصاحبه ای با فایننشال تایمز، راودان گلاور، مدیر جگوار، در مورد استراتژی جدید کارخانه گفت: “ما باید برند خود را دوباره اختراع کنیم و در سطح قیمتی کاملاً جدیدی باشیم، بنابراین باید رویکرد متفاوتی داشته باشیم.” دور از کلیشه های رایج در صنعت خودرو.
ویدیوی جگوار بیش از 160 میلیون بار در شبکه اجتماعی X دیده شده است. این کارخانه هفته آینده در هفته هنر میامی از مفهومی رونمایی خواهد کرد که الهام بخش مدل های جدید آن خواهد بود.
لوکس ترین مدل برقی هیوندای
هیوندای از SUV الکتریکی جدید خود در نمایشگاه خودرو لس آنجلس رونمایی کرد. “IONIQ 9” سومین مدل از زیر مجموعه “IONIQ” هیوندای است و در بهار سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
Ioniq 9 لوکس ترین و بزرگترین مدل الکتریکی هیوندای است. ظاهر آن شباهتی به سایر مدل های کارخانه ای ندارد اما استفاده از لامپ های مربعی کوچک در طراحی لامپ های آن باعث شده تا این خودرو یادآور مدل های IONIQ 5 و IONIQ 6 باشد.
هیوندای می گوید در طراحی IONIQ 9 روی زیبایی و کاهش مقاومت هوا تمرکز کرده و در عین حال سعی کرده از ظاهر کلیشه ای خودروهای چهار چرخ متحرک فاصله بگیرد.
از نظر فنی، Ioniq 9 اشتراکات زیادی با کیا EV9 دارد که سال گذشته عرضه شد. قوی ترین مدل دارای دو موتور الکتریکی است که در مجموع 429 اسب بخار قدرت تولید می کند. شتاب 0 تا 100 این مدل کمتر از پنج ثانیه است و حداکثر سرعت آن 200 کیلومتر بر ساعت است. این مدل با هر بار شارژ می تواند تا 510 کیلومتر را طی کند.
هیوندای مدل دیگری به نام Ionic 9 تولید می کند که با یک بار شارژ می تواند تا 620 کیلومتر را طی کند. هر دو مدل دارای شارژ سریع هستند و باتری آن ها در عرض 24 دقیقه از 10 تا 80 درصد شارژ می شود.
هیوندای میگوید Ionic 9 را طوری طراحی کرده است که مانند یک اتاق نشیمن در خانه باشد. صندلی ها دارای گرمکن، سرمایش و ماساژ هستند و قابل تبدیل به تخت هستند. صندلی های عقب قابلیت چرخش دارند تا مسافران بتوانند رو به روی هم بنشینند. کنسول مرکزی روی یک ریل قرار دارد و به جلو و عقب حرکت می کند.
سقف شیشه ای، سیستم صوتی با 14 بلندگو، محفظه ای برای استریل کردن تلفن همراه یا کیف پول و سیستم حذف نویز خارجی از دیگر ویژگی های لوکس Ionic 9 است.
رقابت در بازار شاسیبلندهای الکتریکی هفت نفره در حال افزایش است. کیا EV9 و فولکس واگن ID. Buzz با قیمت پایه حدود 60000 دلار رقبای اصلی هیوندای در این بازار هستند. کادیلاک، تسلا و ریویان نیز شاسیبلندهای برقی هفت نفره با قیمتهای بین 80 تا 100 هزار دلار تولید میکنند.
هیوندای قیمت IONIQ 9 را اعلام نکرده است، اما انتظار میرود این خودرو گرانتر از کیا و فولکس واگن باشد و با ویژگیهای لوکس خود بتواند خریداران کادیلاک، تسلا و ریوین را به خود جلب کند.
اخراج فورد در اروپا
فورد اعلام کرد که تا سال 2027 4000 کارگر خود را در اروپا اخراج می کند تا هزینه ها را کاهش دهد. این خودروساز آلمانی می گوید این امر برای تضمین ثبات در کارخانه ضروری است و با مقامات اروپایی مشورت کرده است.
در سال های اخیر، فورد در اروپا متحمل ضررهای هنگفتی شده است. این شرکت مدل های بنزینی سودآور خود را با مدل های جدید برقی با قیمت های بالا و فروش کم جایگزین کرد. این شرکت نیز به شدت مورد تهدید خودروسازان چینی قرار دارد.
بیشتر اخراج ها در آلمان و بریتانیا خواهد بود. در بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، تعداد کمی از مردم اخراج خواهند شد.
فورد همچنین برنامههای تولید اکسپلورر و کاپری را به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی اصلاح کرده و قصد دارد شیفتهای کاری در کارخانه خود در شهر کلن آلمان را در سال 2025 کاهش دهد.
کامیون های خودران در ژاپن آزمایش شدند
تولیدکنندگان بزرگ کامیون در ژاپن، از جمله ایسوزو، هینو، میتسوبیشی فوسو و UD Trucks، آزمایش کامیونهای جادهای با فناوری رانندگی خودکار سطح 4 را آغاز کردهاند.
در سطح 4، کامیون نیازی به راننده در محدوده خاصی ندارد.
کامیون های خودران در این پروژه فاصله انبار تا محل تحویل را بدون راننده جابجا می کنند و حتی برای خروج از پارکینگ، تغییر خط در بزرگراه و پارک در مقصد نیازی به دخالت انسان ندارند.
در مواقع اضطراری، سیستم نظارتی طراحی شده است که می توان از آن برای کنترل موقت کامیون ها از راه دور استفاده کرد.
این پروژه با حمایت دولت ژاپن آغاز شده و هدف آن استفاده از خودروهای خودران از سال 2026 است که ژاپن با کمبود راننده کامیون مواجه است و دولت می خواهد با اجرای این طرح بخشی از این کمبود را جبران کند.
شرکت بازرگانی تویوتا سوچو، زیرمجموعه تویوتا، مشاوران مهندسی نیپون کوئی و چندین شرکت تحقیقاتی دیگر در این پروژه همکاری می کنند.
منبع: بی بی سی