دیجیاتو: اخیراً شاهد راهاندازی یک خط خودروی چند سرنشین جداگانه در بزرگراه همت بودیم. هدف از این کار مدیریت ترافیک شهر تهران و کاهش تردد خودروهای تک سرنشین در این بزرگراه است. خط تندرو در این بزرگراه با خط زرد مشخص شده و فقط خودروهای چند سرنشین اجازه تردد در آن را دارند.
خطوط زرد و اختصاصی بزرگراه الحمه حدود یک هفته پیش در این بزرگراه رنگ آمیزی شد. به گفته محسن هرمزی، معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران، تنها خودروهای چند سرنشین و تاکسی مجاز به تردد در این خط هستند.
این ایده در ابتدا جدی گرفته نشد. چرا که شهروندان تصور می کردند هیچ راهی برای مقابله با تردد خودروهای تک سرنشین در این مسیر وجود ندارد. منظورشان تردد انبوه خودروها و موتورسیکلت ها در خطوط اتوبوسرانی بی آر تی بود که همیشه در تهران ظاهر می شوند. واضح است که پلیس نمی تواند با تمام موتورسیکلت ها و خودروهایی که وارد خطوط اتوبوس های سریع السیر می شوند برخورد کند. بنابراین این خودروها و موتورسیکلت های غیرمجاز تنها در صورت عبور از مقابل دوربین و مشخص بودن پلاک جریمه می شوند.
شهرداری تهران برای برخورد با تردد خودروهای تک سرنشین در خط زرد بزرگراه همت از همین روش استفاده کرد. شهرداری در هر 250 متر یک دوربین پلاک خوان در این خطوط زرد نصب می کند. جریمه خودروهای تک سرنشین در این مسیر بین 300 تا 350 هزار تومان است.
منطقه زرد بزرگراه هیمت 18 کیلومتر امتداد دارد. این منطقه از منطقه 22 شهرداری تهران شروع و تا شرق تهران ادامه دارد. فاز اول این پروژه از میدان صنعت تا شرق تهران به طول حدود 12 کیلومتر کشیده شد و ماه آینده به بهره برداری می رسد.
شهرداری تهران 83 درصد خودروهای تردد در این شهر را تک سرنشین اعلام کرد. لذا مدیران شهرداری امیدوارند با چنین اقداماتی تردد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر کاهش یابد.
من مرتضی غانم متولد 1373 اراک، فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی هستم. در سال 2016 فعالیت خود را در زمینه تولید محتوا در زمینه های خودروسازی، فناوری و نظامی آغاز کردم. از آن زمان تاکنون هزاران مقاله مختلف در زمینه های مختلف نوشته ام و با رسانه های مختلف همکاری داشته ام. البته بخش درخشان کار من کار تمام وقت با دیجیاتو از سال 1402 است.