سازمان زمین‌شناسی: فرونشست زمین در اکثر دشت‌های کشور افزایشی شده

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: مدیرکل دفتر زمین شناسی، مهندسی و محیط زیست سازمان زمین شناسی کشور گفت: روند فرونشست زمین در بیشتر دشت های کشور با سرعت های متفاوتی در حال پیشرفت است.

امیر شمشکی معاون مدیرکل دفتر زمین شناسی، مهندسی و محیط زیست سازمان زمین شناسی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت فرونشست زمین در ایران به جهانیان اظهار داشت: بررسی های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره وضعیت فرونشست زمین آغاز شد. به طور جدی در سال 1983، با استفاده از تکنیکی به نام “تفسیر”. ما از تصاویر ماهواره ای راداری استفاده کردیم و توانستیم میزان تغییرات سطح را خیلی سریع و دقیق اندازه گیری کنیم.

وی ادامه داد: این فناوری در گذشته وجود نداشت و ما در اندازه گیری فرونشست کل سطح زمین با چالش هایی مواجه بودیم و اکنون با استفاده از این فناوری توانسته ایم تغییرات را بهتر از گذشته رصد کنیم و به کمک متخصصان این بخش می‌توان گفت که اطلاعات قابل قبولی از کل کشور و میزان تغییرات در ارتفاعات سطح زمین داریم.

معاون مدیرکل دفتر زمین شناسی، مهندسی و محیط زیست سازمان زمین شناسی تصریح کرد: در چند سال گذشته و طی چندین دوره، ارتفاع اراضی به طور کامل توسط این سازمان، سازمان نقشه برداری کشور و چندین مورد رصد شده است. سایر سازمان ها و برای اینکه بگوییم کدام مناطق خطرناک ترین هستند، باید به موضوع ریسک و آسیب پذیری به طور جداگانه توجه کنیم.

شمشکی افزود: کاهش ممکن است در مناطقی اتفاق بیفتد که وقوع خطر در آن مناطق از اهمیت بالایی برخوردار است اما در عین حال ممکن است خالی از سکنه باشند یا تاسیسات خطوط انتقال برق از آنها عبور نکند و به همین دلیل خطرناک هستند. و مناطق به شدت در معرض خطر هستند، اما از یک طرف در غیر این صورت با مناطقی روبرو هستیم که ممکن است سطح خطر زیاد نباشد، اما این خطر در جایی رخ می دهد که با امکانات شهری و عمرانی، شریان های حیاتی و اماکن حیاتی همراه باشد. تمرکز جمعیت و عواملی که می تواند سطح خطر را در آن منطقه افزایش دهد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بگوییم در کجا شیوع دارد، تقریبا می توان گفت در بیشتر دشت های ایران که کشاورزی در سطح وسیع و وابسته به منابع آب زیرزمینی انجام می شود، پدیده فرونشست با شدت متفاوتی در حال پیشرفت است. و وسعت.

معاون مدیرکل دفتر زمین شناسی، مهندسی و محیط زیست سازمان زمین شناسی درباره استان هایی که پدیده فرونشست در آنها بسیار زیاد است، توضیح داد: در برخی استان ها مانند استان یزد میزان فرونشست کاهش یافته و در استان ها میزان فرونشست زمین کاهش یافته است. مانند خراسان رضوی، تهران، قزوین، کرمان، فارس و اصفهان همچنان شاهد فرونشست با نرخ بالایی هستند و در برخی استان ها مانند استان گلستان که بر روی دریا واقع شده و منابع آبی کافی دارد، انتظار کاهو نداشتیم. در آنجا رخ می دهد، اما متأسفانه بیشتر مناطق آبرفتی آن درگیر فرونشست است.

وی با بیان اینکه در بخش کوچکی از شرق استان مازندران پدیده فرونشست با سرعت پایینی مشاهده می شود، گفت: وی گفت: برخی از دشت های سمنان و دامغان نیز دچار فرونشست شدند و میزان فرونشست به مرور زمان تغییر زیادی کرد و علت این امر به ماهیت لایه آبدار و نوع لایه های زیرزمینی بستگی دارد.

شمشکی بیان کرد: فکر می‌کردیم این کاهش در استان خوزستان اتفاق نمی‌افتد، اما متاسفانه در زمان کم‌آبی، سدسازی و فشار بر منابع آب زیرزمینی باعث می‌شود که افت حتی در این استان نیز مشاهده شود، البته مسائلی مانند رهاسازی سدها، بارندگی و کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی منجر به توقف و کنترل فرآیند فرونشست می شود.

به گفته وی، گیلان تنها استانی است که می توان گفت تا کنون هیچ نرخ نزولی در آن مشاهده نشده است و این در استان سیستان و بلوچستان طی چند سال گذشته مشاهده نشده است، اما تصاویر و اندازه گیری هایی که انجام شده است. اخیراً نشان داده است که این کاهش در این استان نیز با سرعت بالا رخ داده و در حال وقوع است.

معاون مدیرکل زمین شناسی، مهندسی و محیط زیست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در خصوص ترک های موجود در بناهای شهری و تاریخی شهر اصفهان و اینکه آیا این علائم می تواند نشان دهنده فرونشست در این استان باشد، گفت: فرونشست یک پدیده است. که باعث می شود سطح زمین با سرعت های مختلف تغییر کند، مربوط به تنش در مناطق با ساختار خطی مانند مترو، راه آهن یا خطوط لوله انتقال نفت، گاز و انرژی است که بستگی به مقاومت سازه دارد که آیا مقاومت کافی در برابر آن دارد یا خیر. فرونشست یا نه؟

وی ادامه داد: برای پاسخ به این سوال باید مطالعات بیشتری انجام شود که البته در سطح جهانی و همچنین ایران مطالعات کمی در این زمینه انجام شده است و آنچه از این پس باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تاثیر فرونشست است. در مورد سازه های شهری و عمرانی

شمشکی در خصوص جاری بودن یا نبودن آب جاده زاینده و تاثیر آن بر خطر فرونشست در استان اصفهان، تصریح کرد: همیشه امیدواریم آب در جاده زاینده به صورت دائمی جاری شود و این یک واقعیت است که این رودخانه با یک رودخانه مواجه است. عدم برداشت مداوم آب و در مقطعی پر از آب و در مقطعی کاملاً خشک می شود که بسته به وضعیت ژئوتکنیکی خاک منطقه اصفهان اثرات منفی بر سازه های اطراف از جمله پل های تاریخی می گذارد. ، بر اساس نتایج. از برخی تحقیقات.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *