معرفی فیلم انجمن شاعران مرده- Dead Poets Society

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام فیلم: Dead Poets Society

سال انتشار: ۱۳۶۸

کارگردان: پیتر ویر

تهیه کننده: Paul Jungeruit

نویسنده: تام شولمن

کشور سازنده: آمریکا

امتیاز (imdb): 8.1

امتیاز (Rotten Tomatoes): 84%

بازیگران:

رابین ویلیامز
جاش چارلز
رابرت شان لئونارد
ایتان هاوک
جیل هانسن
نورمن لوید
کورتوود اسمیت
دیلن کاسمن
جیمز واترستون
لئون پاونال
جورج مارتین
الکساندرا پاورز

خلاصه

داستان فیلم حول محور کالج والتون می چرخد ​​که قوانین بسیار خشک و سختی دارد و دانش آموزان تحت نظارت شدید خانواده هستند که همه آنها به نوعی توسط خانواده، جامعه و مدرسه کنترل می شوند و اجازه شکوفایی ندارند. با نگاهی تک بعدی فقط به آنها گفته می شود درس بخوانند و نمرات عالی بگیرند، اما نقطه عطف داستان که با بازنشستگی معلم انگلیسی و آمدن جانشین او به نام جان کیتینگ آغاز می شود. معلمی که هیچ شباهتی با سایر معلمان این دبیرستان ندارد، روش تدریس کیتینگ با آنچه دانش آموزان به آن عادت کرده اند کاملاً متفاوت است. او دیدگاه جدیدی به ادبیات دارد و می خواهد شاگردانش با نگاهی نو به مسائل نگاه کنند…

در روز اول کلاس، آنها از روش های تدریس غیرمعمول معلم انگلیسی جدید خود، جان کیتینگ، شگفت زده می شوند. کیتینگ، فارغ‌التحصیل سابق بورسیه رودز و ویلتون، دانشجویان خود را تشویق می‌کند که «زندگی را خارق‌العاده بسازند»، احساسی که او با عبارت لاتین carpe diem به معنای «زندگی در لحظه» خلاصه می‌کند.

مدرسه والتون با قواعد خشک و سنتی به چهار رکن اعتقاد دارد که گیل نولان، مدیر مستبد مدرسه، مدام از دانش‌آموزان می‌پرسد:

“آقایان، چهار ستون چیست؟”

و همه با یک صدا فریاد می زنند:

“سنت، انضباط، افتخار و شکوه.”

نگاهی به جهان از بالا در نقد فیلم Dead Poets League

در دقیقه 41 فیلم، جان به بالای جدول می‌رود و از دانش‌آموزانش می‌خواهد که به سمت میز بروند و از منظر دیگری به همه چیز نگاه کنند. جان با این حرکت نمادین می خواهد به شاگردانش بیاموزد که به هستی متفاوت نگاه کنند. به آنها بگویید که گاهی خود، احساسات و عواطف خود را از زاویه دیگری می بینید. نظرات و فرضیات خود را از چارچوب خانواده، مدرسه و جامعه رها کنید.

خود جان نیز به تدریس، ادبیات و شعر به گونه ای متفاوت می نگرد. او طوری تدریس می کند که هیچ معلم دبیرستان والتون جرات تدریس را ندارد و حتی به گونه ای به وجود می آید که کمتر کسی شبیه آن است.

در نقد فیلم انجمن شاعران مرده، جان کیتینگ شخصیتی است که به ما درس های زیادی می دهد...

در نقد فیلم Dead Poets Society، جان کیتینگ شخصیتی است که به ما درس های زیادی می دهد…

کیتینگ حقیقت تلخ نیستی را با رایحه شیرین هستی در کنار هم قرار می دهد و می گوید قبل از اینکه هیچ بشی به وجودت پی ببر و لحظه را غنیمت شم.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در نقد سینمایی لیگ شاعران مرده به آن پرداخته می شود بعد وجودی است.

از نظر اصالت هستی که روح با آن به جهان می نگرد، هر لحظه زندگی می تواند شگفت انگیز باشد، هر وجود، هر حرکت، هر تغییری می تواند شگفت انگیز باشد، به شرطی که درست نگاه کنیم و حقیقت شگفت انگیز را کشف کنیم. از وجود.

یکی از مفاهیم مهمی که در نقد سینمایی لیگ شاعران مرده به آن خواهیم پرداخت در این دیالوگ مشهود است "یه جور دیگه نگاه کن!"

یکی از مفاهیم مهمی که در نقد فیلم انجمن شاعران مرده درباره آن بحث خواهیم کرد، در این دیالوگ مطرح می شود، «متفاوت به نظر می رسیم!»

راه خودت را برو

در نقد فیلم Dead Poets Society، دقیقه 64 فیلم، همچنین قابل توجه است که کیتینگ از بچه‌ها می‌خواهد زندگی مدرسه را طی کنند و مصرانه از آنها می‌خواهد که راه خودشان را بروند. او با این حرکت نمادین به شاگردانش می آموزد که هرکس باید به شیوه خود زندگی کند. هیچ راه درستی وجود ندارد، یک راه به سوی خوشبختی، و هر فردی باید به شیوه خود با موسیقی زندگی برقصد.

انفجار

یکی از مفاهیم مهمی که باید در نقد فیلم Dead Poets Society به آن بپردازیم، درس ارزشمندی است که کیتینگ به شاگردانش آموخت. کیتینگ به شاگردانش آموخت که متفاوت فکر کنند و بذر درخت اندیشه و زندگی را در ذهن و قلب آنها کاشت. ثمره این درخت شورش علیه نظام آموزشی سنتی و استبدادی بود و دانش آموزانی که دیگر در چارچوب خشک این نظام زندانی نبودند و صدای خود را علیه این نظام بلند کردند، گویی اندیشه های خود را که به زندان افتاده بود جاودانه می کردند. سال‌ها در قفسی تنگ و تاریک است و حالا آزاد شده و دیگر تحمل حبس را ندارد و می‌خواهد تمام جوهر زندگی را تا آخرین قطره جذب کند.

حرف آخر در مورد نقد و بررسی فیلم Dead Poets League

در پایان نقد و بررسی فیلم انجمن شاعران مرده باید به این نکته اشاره کنم که انجمن شاعران مرده علاوه بر ضعف ها و انتقاداتی که به آن وارد شد، داستان معلمی است که به شاگردانش تفکر می آموزد. نه ایده ها و او معلمی است که از آنها می خواهد به شیوه خود زندگی کنند و شعر زندگی را از اعماق وجود فریاد بزنند. شورش علیه چارچوب هایی که حق زندگی و آزادی را از آنها سلب کرده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *