مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت به راهکارهای مختلف برای تامین نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم پرداخت و افزایش توانمندی ها بدون زیرساخت های لازم را دلیل افت کیفیت آموزشی دانست.
به گزارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، حمید اکبری مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت در برنامه گفتگوی زنده شبکه بهداشت و درمان با موضوع بررسی وضعیت زیر ایجاد آموزش پزشکی در کشور با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1400 هجری قمری مبنی بر افزایش ظرفیت جذب گفت: بر اساس این مصوبه وزارت بهداشت موظف شد ظرفیت جذب دانشجو را افزایش دهد. سالیانه 20 درصد برای تأمین نیروی انسانی و از آنجایی که این وظیفه طی 3 سال اجرا شد (بیش از 20 درصد) دیگر نیازی به ادامه آن نیست. بنابراین بر اساس اعداد و ارقام، این تصمیم تا سال 1404 خاتمه یافته تلقی می شود.
وی با اشاره به پذیرش سالانه هفت هزار دانشجو قبل از شروع این مصوبه گفت: بر اساس ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پایان چهار سال این تعداد باید به حدود 16 هزار دانشجو برسد. یعنی ظرفیت باقیمانده 51500 دانشجو تا سال 1404 باید پذیرش شود.
اکبری سپس به تاریخچه آموزش پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: پس از استقلال وزارت بهداشت در سال 64، هفت هشت دانشکده پزشکی در شهرهای بزرگ حدود 700 دانشجو پذیرش کردند. این روند به سرعت افزایش یافته است تا اینکه اکنون به 60 دانشکده پزشکی و حدود 14 هزار دانشجو رسیده ایم. جمعیت کشور نیز از 40 میلیون نفر به 85 میلیون نفر افزایش یافت و به این ترتیب این رشد نیاز به آموزش پزشکیان را افزایش داد و وزارت بهداشت متعهد به تامین نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه سلامت است. به وظیفه ذاتی خود
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، تربیت و تامین نیروی انسانی با کیفیت را از وظایف وزارت بهداشت دانست و افزود: شاید به جرأت گفته است تنها حوزه ای که در آن به خودکفایی رسیده ایم و نیازی به خارجی نداریم. پزشکیان در هر زمینه ای تربیت پزشکیان متخصص است. در این راستا به کیفیت آموزش نیز توجه شده است تا پزشکیان کشور با توجه به تخصص و تجربه به سرعت جذب خارج از کشور شوند.
وی آموزش خوب نیروی انسانی را نیاز به زیرساخت های آموزشی مناسب دانست و تاکید کرد: برای استقرار هر تخت بیمارستانی حدود 6 تا 7 میلیارد تومان نیاز است. برای پذیرش 51000 دانش آموز و تخصیص اعتبارات لازم برای آموزش هر دانش آموز باید این عدد در نظر گرفته شود. البته بودجه به تنهایی برای این روند کافی نیست. در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان ممکن است در حین آموزش در راهرو بایستند و نتوانند به شکل مناسب در روند آموزشی شرکت کنند. طبیعتاً این افزایش ظرفیت بدون زیرساخت با ضرر آموزش داده می شود.
اکبری تامین کادر انسانی متخصص را وظیفه ذاتی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت 50 راهکار برای جبران کمبود پزشک وجود دارد که یکی از آنها افزایش پذیرش است مداخلات در این زمینه کاهش می یابد، می توانیم از راهبردهای دیگر استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور با کمبود پزشک مواجه هستیم، گفت: اکنون 160 هزار پزشک در کشور وجود دارد و اگر 20 هزار نفر وارد چرخه بازنشستگی شوند، حدود 140 هزار پزشک در کشور به نسبت تعداد ساکنین ما کم نداریم، اما قطعا در توزیع و نگهداری این نیروها با مشکل مواجه هستیم.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه باید زیرساخت های لازم را برای حفظ نیروی انسانی و طول عمر پزشکیان در مناطق محروم فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: کشور نیازمند زیرساخت های مناسب برای مراقبت از پزشکیان است و این کار انجام می شود، فراهم نمی شود و نمی توان ما را برای حضور در مناطق محروم قانع کرد. در این صورت نارضایتی در کشور ایجاد می شود.
اکبری سپس به جایگاه آموزش پزشکی ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: اکنون در دنیا از اعتبار خوبی برخورداریم و اگر نتوانیم این کیفیت را در آموزش حفظ کنیم متضرر خواهیم شد.
وی افزایش ظرفیت را راه مناسبی برای تامین نیروی انسانی ندانست و گفت: کافی است به روند افزایش تخصص از 3000 به 5000 نفر توجه شود در حالی که توانستیم تنها 2000 ظرفیت را پوشش دهیم. این موضوع به خوبی نشان می دهد که افزایش ظرفیت در این سال ها دردی را برطرف نکرده است. اکنون با بودجه و کمک نهادها و سازمانهای مختلف میتوانیم دانشآموزان باکیفیت تربیت کنیم تا تحت زیرساختهای بهتری آموزش ببینند.