پیروزی راست‌های افراطی در انتخابات فرانسه

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: احزاب راست افراطی فرانسه در دور اول انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور یکشنبه (دیروز) به پیروزی بی سابقه ای دست یافتند.

حزب راست‌گرای ملی‌گرا، مجلس ملی، روز یکشنبه در دور اول رای‌گیری مجلس ملی فرانسه به پیروزی شکننده‌ای دست یافت و برای اولین بار، این حزب ملی‌گرا و ضد مهاجرت در نزدیک‌ترین موقعیت تاریخی به رسیدن به پیروزی قدرت.

نتایج رسمی منتشر شده توسط وزارت کشور فرانسه نشان می دهد که این حزب و متحدانش حدود 34 درصد آرا را به دست آورده و در رتبه اول قرار گرفته اند.

ائتلافی از احزاب چپ به نام جبهه مردمی جدید نیز حدود 28 درصد آرا را به دست آورد. این ائتلاف شامل سوسیالیست های میانه رو به چپ افراطی در فرانسه است که طرفداران زیادی در میان جوانان دارد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که پس از آخرین انتخابات پارلمان اروپا، پارلمان را با قمارهای سیاسی منحل کرد و دستور برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را صادر کرد، و حزب میانه‌رویش النهضه در جایگاه سوم این مرحله از انتخابات قرار گرفتند. متحدان او توانستند تنها حدود 20 درصد آرا را به دست آورند و در رتبه سوم قرار گرفتند.

مارین لوپن، یکی از چهره‌های برجسته حزب جامعه ملی فرانسه، ساعاتی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در سخنرانی خود گفت: «مردم فرانسه در یک رای صریح، تمایل خود را برای تغییر مسیر ابراز کردند. سرنوشت و پایان 7 سال “از اقتدار توهین آمیز و فاسد امانوئل ماکرون.”

رهبر ناسیونالیست فرانسه گفت که رأی گیری در دور دوم «برای دادن اکثریت مطلق در مجلس نمایندگان به جردن باردلا تعیین کننده خواهد بود تا او بتواند در هفته آینده به احیای فرانسه و بازگرداندن وحدت و همبستگی ملی بپردازد».

لوپن افزود: ما به اکثریت مطلق نیاز داریم تا امانوئل ماکرون بتواند ظرف هشت روز جردن باردلا را به عنوان نخست وزیر منصوب کند.

میزان مشارکت در انتخابات دیروز فرانسه بسیار بالا بود و به حدود 67 درصد رسید. این نرخ 20 درصد بیشتر از آخرین انتخابات پارلمانی فرانسه در سال 2022 است که میزان مشارکت در آن 47.5 درصد بود.

ترکیب آرا در انتخابات زودهنگام پارلمان فرانسه

پیروزی راست افراطی در انتخابات فرانسه

این سطح از علاقه عمومی به رای دادن در این مرحله از انتخابات نشان دهنده اهمیتی است که رای دهندگان فرانسوی برای این انتخابات زودهنگام قائل هستند.

از آنجایی که حزب راست افراطی جامعه ملی بیش از یک سوم کل آرا را دریافت کرده است، به نظر بسیاری از فرانسوی ها مسئله ممنوعه روی کار آمدن این حزب با حزب افراطی ملی گرا، ضد اتحادیه اروپا و ضد مهاجرت آن است. نماها ناپدید شدند.

برعکس، سهم 28 درصدی برای ائتلاف چپ افراطی نیز نشان دهنده دو قطبی شدن جامعه فرانسه بین دو عقیده راست افراطی و چپ است، در همین حال، میانه روها با کسب حدود 20 درصد، ائتلافی به رهبری امانوئل ماکرون را رهبری کردند. از رای این آرا در ضعیف ترین موقعیت در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه قرار گرفت. اما از نظر تاریخی، در صورتی که احزاب راست و چپ افراطی اکثریت مطلق را به دست نیاوردند و اتحاد بین این دو سر طیف امکان پذیر نباشد، ائتلاف میانه‌روها پایه ثابت هر دولت ائتلافی باشد، از نظر تاریخی این امکان وجود دارد. . .

البته نتایج دور اول انتخابات بسیاری از نمایندگان را مستقیماً به مجلس ملی فرانسه اعزام نکرد و تنها 70 نماینده توانستند با اکثریت آرا وارد پارلمان شوند و بیش از 500 نامزد دیگر راهی پارلمان می شوند. آنها معتقدند که در صورت حفظ ترکیب فعلی آرای احزاب و ائتلاف های سیاسی، انتظار می رود که حزب جامعه ملی به تنهایی تعداد آرا را افزایش دهد. نمایندگان این کشور در پارلمان فرانسه از 88 کرسی فعلی به بیش از 240 کرسی افزایش یافتند.

پارلمان فرانسه 577 کرسی دارد و هر حزب یا ائتلاف احزاب برای تشکیل دولت (انتصاب نخست وزیر) باید حداقل 289 رای مثبت کسب کند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *