افتتاح بزرگراه زابل ـ زاهدان پس از ۲۲ سال‌‌ با حضور پزشکیان

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

تسنیم: جاده زابل – زاهدون به طول 200 کیلومتر با وام 2500 میلیارد تومانی – توسط رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی این پروژه مهم راهسازی در استان سیستان و بلوچستان در سال 1394 در قالب 7 قطعه آغاز و قطعات آن به مناقصه گذاشته شد.

اگر ساخت و تکمیل این جاده در سه بازه زمانی 6 ساله در طول 18 سال را در نظر بگیریم، در 6 سال اول 34 کیلومتر، در 6 سال دوم 59 کیلومتر و در 6 سال سوم 107 کیلومتر به اتمام رسیده است. سال

ارقام ذکر شده حاکی از آن است که روند اجرا و تسریع این پروژه در 6 سال گذشته انجام شده و در این مدت 107 کیلومتر از آن به اتمام رسیده است.

این پروژه با همت مسئولان و تلاش ویژه دستگاه های اجرایی در چند سال اخیر با وجود طوفان های 180 روزه، گرمای بالای 50 درجه، کمبود منابع آبی و زمستان استخوان سوز به پایان رسید.

هفت میلیون و 399 هزار و 586 متر مکعب عملیات زیرسازی به همراه 586 هزار و 560 تن آسفالت و سه هزار و 647 تن یراق آلات و ادوات آهنی در ساخت بزرگراه زابل – زاهدان به طول 200 کیلومتر توسط اداره کل به پایان رسید. راهسازی و راهسازی شهرهای سیستان و بلوچستان

زیربنای این تاسیسات مهم منطقه شامل 4 میلیون و 891 هزار و 341 مترمکعب مخزن آب، یک میلیون و 372 هزار و 722 مترمکعب عملیات خاکی، 792 هزار مترمکعب زیرزمینی، 343 هزار و 500 مترمکعب است. فونداسیون و 172 هزار و 499 متر مکعب بتن ریزی شد.

همچنین از سال 1384 تاکنون 558 پل و گذرگاه در مسیر 200 کیلومتری بزرگراه زابل – زاهدون به همراه 2 پل بزرگ، پل نهراب به طول 192 متر و پل شیلی به طول 176 متر ساخته شده است.

بدهی هزینه شده در این پروژه 2.5 همات معادل 2500 میلیارد تومان و هزینه روزانه این بزرگراه حدود هفت همات معادل هفت هزار تومان است و با بهره برداری از آن برای اولین بار این بزرگراه دو شهر منطقه را به هم متصل می کند.

مرز استان سیستان و بلوچستان از شرق با کشورهای پاکستان و افغانستان و از یک سو دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از منطقه آزاد تجاری و صنعتی چوبهار بهره می برد. منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه های مرزی برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی در نظر گرفته شده است، اما راه های این منطقه به ویژه مسیر چوبهار – شیر در حد استاندارد نیست. از این میان، ترانزیت و ترویج تجارت، توسعه شبکه بزرگراه های منطقه ای مهم هستند.

با توجه به اینکه حمل و نقل یکی از مسائل مهم و اساسی است، به عنوان یکی از ارکان توسعه منطقه و زندگی مردم، برای حمل و نقل مسافر و کالا در داخل و خارج از کشور بسیار حائز اهمیت است، تلاش شده است. برای تکمیل این ابتکار انجام شده است. برای توسعه منطقه باید کریدور شرق کشور و کریدور شمال به جنوب منطقه آسفالت شود.

بی شک استفاده از این پروژه آرزوی دیرینه مردم این منطقه را برآورده می کند و می تواند جهش بخش های مختلف منطقه را به دنبال داشته باشد.

تبلیغات بنری

منبع : پایگاه خبری entekhab

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *