تب دنگی به اصفهان رسید: سه بیمار بستری شدند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

مهر: پژمان عقدک از شناسایی و درمان سه بیمار مبتلا به تب دنگی در این استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فوتی بر اثر تب دنگی در اصفهان نداشته ایم، خاطرنشان کرد: سه بیمار شناسایی شده با توجه به علائمی که پیدا کردند در بیمارستان بستری شدند که این سه نفر هم اکنون تحت مداوا و ترخیص از بیمارستان هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: طی یکی دو هفته گذشته آمار جدیدی از تب دنگی در استان اصفهان اعلام نشده است.
زمان خرید یک ساعت معتبر است (اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید!) | گالری تیک توک

تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دانگ، تب دنگی و تب استخوان شکن نیز می گویند. این بیماری از طریق نیش پشه Aedes به انسان منتقل می شود. این پشه که به ببر آسیایی معروف است در مناطق گرمسیری جهان به ویژه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی یافت می شود.

تب دنگی یک ویروس از خانواده Flaviviridae است که توسط پشه های Aedes aegypti و Aedes albopictus منتقل می شود. این پشه ها در آب های راکد و مکان های مرطوب زندگی می کنند. تب دنگی مسری است و از طریق انتقال خون یا اهدای عضو از فرد مبتلا منتقل می شود.

علائم این بیماری شامل درجه حرارت بالا (تا 40 درجه سانتیگراد)، سردرد شدید، درد عضلات و مفاصل، درد پشت چشم، درد شکم، تهوع، استفراغ و بثورات پوستی در موارد شدید، تب دنگی می تواند منجر به علائم شدید شود . خونریزی، نارسایی اندام، شوک و مرگ.

اولین مورد تب دنگی در ایران در سال ۱۳۹۷ در استان هرمزگان ثبت شد که ورود این پشه به ایران به دلیل افزایش گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش سفرهای بین المللی است.

موارد دنگی در سال‌های بعد به صورت پراکنده در استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان، بلوچستان و فارس گزارش شد.

پشه Aedes aegypti در هوای گرم و مرطوب به خوبی رشد می کند و تولید مثل می کند و باران های فصلی می تواند زمینه مناسبی برای پرورش این پشه ایجاد کند.

به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و پزشکی، از سال 2018 تا 5 اردیبهشت، 1403 بیمار فعال در داخل کشور نداشتیم، اما از 6 اردیبهشت ماه، تعدادی از بیماران دنگی از کشور عربی متحده وارد کشور شدند. امارات، و در کمتر از دو روز تعداد بیماران تب دنگی به طور قابل توجهی بیمار شد.

در حال حاضر بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ۱۲۲ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده اند که ۶ نفر در بندرلنگ شناسایی شده و مابقی نیز از خارج از کشور به این بیماری مبتلا شده اند. از میان مجروحان تاکنون سه نفر جان باخته اند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *