5 راهکار طبیعی برای خنک کردن خانه در فصول گرم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

افزایش مصرف برق برای سیستم های سرمایشی در ماه های گرم همراه با فشار بر شبکه توزیع برق، ارقام نجومی را به صورت حساب های مشترکان خانگی اضافه می کند. برای حل این مشکل می توانید عملکرد این سیستم ها را بهبود ببخشید یا به دنبال مناسب ترین مایع خنک کننده با شرایط آب و هوایی محل سکونت خود باشید. اما راه‌حل ارزان‌تر، یادگیری روش‌های طبیعی برای در امان ماندن از گرما است.

به گزارش صراط، در فصول گرم سال مشترکین خانگی در مناطق معتدل و غیر گرمسیری مانند تهران با پرداخت تعرفه عادی مجازند تا 300 کیلووات ساعت برق مصرف کنند. هر چه میزان مصرف از این عدد فراتر رود، تعرفه برق نیز بیشتر و بیشتر می شود. به عنوان مثال به گفته مدیرعامل شرکت توفانیر و سخنگوی صنعت برق، صورتحساب مشترک تهرانی در تابستان اگر 300 کیلووات ساعت مصرف کند، حدود 40 هزار تومان می شود، اما زمانی که مصرف به 500 کیلووات برسد، قبض دریافت می کند. قبض برق به مبلغ 700 هزار تومان. این افزایش می تواند ناشی از روشن شدن کولر در خانه باشد. البته صرفه جویی در مصرف برق خنک کننده به استفاده از کولر آبی و بهبود استفاده از آن با عوامل مختلفی مانند سایه زدن یا کارکرد فن محدود نمی شود. روش های طبیعی علاوه بر اینکه راه حلی ارزان برای این مشکل هستند، با محیط زیست نیز سازگار هستند. در اینجا 5 روش طبیعی برای خنک کردن خانه بدون استفاده از برق آورده شده است:

1- نمای خانه را در مقابل آفتاب بپوشانید

به گفته وب سایت Camabres، اولین قدم برای خلاص شدن از شر گرمای هوا، اجازه ندادن آن به داخل خانه است. بسته نگه داشتن پرده ها در طول روز نیازی به مشاوره ندارد. اما یک قدم قبل از آن استفاده از سایه بان های فضای باز بر روی پنجره ها برای جلوگیری از تابش مستقیم هوای گرم به آنها است. راه دیگر ایجاد سایه با کاشت یا قرار دادن گیاهان گلدانی در فضای اطراف پنجره و ساختمان است.

5 راه حل طبیعی برای خنک کردن خانه در فصول گرم سال

2- برنامه خود را با دما تنظیم کنید

استفاده از خنک کننده طبیعی شب برای خنک کردن خانه همیشه در بین مردم رواج داشته است. باز کردن پنجره‌ها پس از غروب آفتاب و بستن آن‌ها بلافاصله پس از طلوع آفتاب، زمانی که هوا گرم می‌شود، روشی قدیمی و موثر برای خنک نگه داشتن هوای داخل خانه است. یکی دیگر از راه های بهره مندی از خنکی هوای شب این است که برخی از فعالیت ها مانند استفاده از وسایل برقی را به این ساعات موکول کنید. در ماه های گرم دو دوره پیک بار (پیک مصرف) داریم که یکی بین ساعت 12 تا 16 و دومی بین 20 تا 24 در این دو بازه زمانی استفاده از لوازم برقی پرمصرف به شبکه و سیم کشی ساختمان فشار وارد می کند و در زمان دیگری باید کار جارو کردن خانه یا شستن و اتو کردن لباس ها باشد. از آنجایی که این دستگاه ها در حین کار تولید گرما می کنند، بهترین زمان استفاده از آن ها آخر شب یا ابتدای روز است که هنوز هوا گرم نشده است.
3- بدن خود را به جای اتاق خنک نگه دارید

می توانید دمای بدن خود را با استفاده از کمپرس یخ و کمپرس سرد روی نقاط نبض خود کاهش دهید. برای این کار، می توانید مواد دیگری مانند برنج سرد را با خود ببرید و بدون نگرانی از آب شدن آن، دم بکشید. مقداری برنج را در یک کیسه پارچه ای بریزید و مدتی در یخچال بگذارید و سپس به عنوان خنک کننده طبیعی از آن استفاده کنید. همچنین می توانید با دوش آب سرد، پاشیدن آب و اسپری خود را خنک نگه دارید.

4- هنگام خواب بدن خود را خنک نگه دارید

می دانیم که هوای گرم سبک تر است و به سمت بالا حرکت می کند و هوای سرد به دلیل وزنش پایین می ماند. این می تواند برای خنک نگه داشتن بدن در هنگام خواب استفاده شود. فقط به جای تخت روی زمین بخوابید. خنک نگه داشتن برگ ها نیز می تواند به عنوان یک راه حل در نظر گرفته شود. اگر در تابستان ملحفه های جدید می خرید، ملحفه های بامبو را انتخاب کنید که 3 درجه خنک تر از پارچه های کتان و نخی هستند.

5- فضای خانه را کوچک نگه دارید 5 راه حل طبیعی برای خنک شدن خانه در فصول گرم

5 راه حل طبیعی برای خنک کردن خانه در فصول گرم سال

هرچه خانه کوچکتر باشد، خنک نگه داشتن آن آسان تر است. طبیعتاً نمی توانید بخشی از خانه را بردارید، اما می توانید با بستن درب اتاق ها و فضاهای خالی، فضای کمتری برای خنک شدن بگذارید.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *