پیروزی تاریخی حزب کارگر در انتخابات بریتانیا

تبلیغات بنری

هورناز (hornaz.ir):

بی بی سی: ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، پیروزی حزب کارگر به رهبری سر کیر استارمر در انتخابات زودهنگام پارلمانی را تایید کرد.

استارمر که در چند ساعت آینده رسماً نخست وزیری را به دست می گیرد، به هوادارانش گفت: «تغییر اکنون آغاز می شود».

هفت ساعت پس از پایان رای گیری، حزب کارگر به حد نصاب 326 کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت پارلمان دست یافت و انتظار می رود در پایان شمارش آرا بیش از 400 کرسی از 650 کرسی را به دست آورد و پس از آن به قدرت بازگردد. 14 سال.

یک نظرسنجی گسترده در روز رای گیری از کسانی که به پای صندوق های رای رفتند نشان داد که حزب محافظه کار احتمالاً دو سوم از 365 کرسی را که در دور قبلی انتخابات 2019 کسب کرده بود، از دست خواهد داد حزب از زمان تأسیس آن در قرن 19.

چند تن از اعضای کابینه کرسی های خود را در پارلمان از دست دادند، از جمله وزیر دفاع گرانت شیپس، وزیر دادگستری الکس چاک و نماینده دولت پارلمانی پنی موردانت.

جرج گالووی، سیاستمدار جنجالی و مجری سابق شبکه پرس تی وی ایران، تنها پنج ماه پس از پیروزی در انتخابات میان دوره ای در حوزه انتخابیه روچدیل در شمال انگلیس، این بار شکست خورد و کرسی خود را به حزب کارگر واگذار کرد.

انتظار می رود حزب لیبرال دموکرات با حدود 60 کرسی سومین حزب بزرگ پارلمان جدید بریتانیا باشد.

نایجل فاراژ، رهبر حزب راستگرای اصلاح طلب بریتانیا که پیش از این هفت بار نتوانسته بود به پارلمان بریتانیا راه یابد، این بار توانست کرسی کلاکتون را از محافظه کاران به دست آورد.

این حزب که قبلاً به عنوان حزب برگزیت شناخته می شد، می خواهد مهاجرت خالص به بریتانیا را به صفر برساند.

حزب ملی اسکاتلند که خواهان استقلال اسکاتلند از بریتانیا است و در دوره قبلی 48 کرسی به دست آورده بود، انتظار می رود این بار کمتر از 10 نماینده در پارلمان داشته باشد.

رای گیری از امروز – جمعه 4 جولای – ساعت 7 صبح به وقت محلی (6 به وقت گرینویچ) در سراسر بریتانیا آغاز می شود.

حدود 40000 شعبه رای در 650 حوزه انتخاباتی در سراسر انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی باز شده و رای گیری آغاز شده است.

مراکز رای گیری تا ساعت 10 شب برای میلیون ها انگلیسی برای انتخاب نماینده پارلمان بعدی کشور باز ماندند.

انتخابات عمومی قبلی بریتانیا در دسامبر 2019 برگزار شد.

حزبی که اکثریت مجلس عوام بریتانیا را به دست آورد، حزبی است که دولت بعدی را تشکیل خواهد داد.

اعضای کابینه و معاونان آنها عموماً از میان نمایندگان حزب حاکم در مجلس عوام انتخاب می شوند. اگرچه نخست وزیر می تواند برخی سمت ها را به اعضای مجلس اعیان اختصاص دهد.

به عنوان مثال، ریشی سوناک پاییز گذشته دیوید کامرون را به مجلس اعیان منصوب کرد و به او سمت وزیر خارجه را سپرد.

ریشی سوناک تصمیم گرفت این انتخابات زودهنگام را حدود شش ماه قبل از تاریخ قانونی آن برگزار کند. یک ماموریت سیاسی در بریتانیا پنج سال طول می کشد و از آنجایی که حزب محافظه کار در دسامبر 2019 در این انتخابات پیروز شد، انتخابات عمومی بعدی باید طبق قانون تا ژانویه 2025 برگزار می شد.

650 منطقه یا حوزه انتخاباتی در بریتانیا وجود دارد.

رای دهندگان در هر یک از این حوزه های انتخابیه، نماینده ای را برای عضویت در مجلس عوام و نماینده مردم محلی انتخاب می کنند.

اکثر نامزدها نماینده یک حزب سیاسی هستند، اما برخی به طور مستقل شرکت کردند.

بعد از اعلام نتایج انتخابات چه اتفاقی می افتد؟

پس از شمارش آرا، اگر حزب حاکم اکثریت خود را در پارلمان از دست بدهد، نخست وزیر به دیدار شاه می رود و از سمت خود استعفا می دهد.

پس از آن، شاه چارلز سوم از رهبر حزبی که اکثریت پارلمان را به دست آورد، می خواهد که نخست وزیر شود و دولت را تشکیل دهد.

نخست وزیر جدید معمولاً از کاخ باکینگهام به دفتر خود در خیابان داونینگ لندن می رود تا اولین سخنرانی خود را به عنوان رئیس دولت ایراد کند.

رهبر حزب با تعداد دوم نمایندگان رهبر حزب مخالف می شود.

اگر هر حزبی نتواند اکثریت نمایندگان مجلس را به دست آورد، یعنی نتواند قانونی را تنها با تکیه بر نمایندگان خود تصویب کند، با مجلس معلق مواجه خواهیم شد.

در این صورت، بزرگترین حزب باید تصمیم بگیرد که یک دولت ائتلافی با حزب دیگری تشکیل دهد یا به عنوان یک دولت اقلیت عمل کند و برای تصویب قوانین به آرای احزاب دیگر تکیه کند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *