افزایش امید‌ها به برقراری آتش‌بس در غزه؛ اسرائیل مذاکرات را از سر می‌گیرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورو نیوز: تلاش ها برای تضمین آتش بس و آزادی گروگان ها در غزه تشدید شد، در حالی که حماس پیشنهاد اصلاح شده ای را برای توافق مورد نظر ایالات متحده ارائه کرد و اسرائیل آماده از سرگیری مذاکرات متوقف شده قبلی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قول داد که هیئتی را برای مذاکرات آتش بس اعزام کند.

به گزارش رویترز، یک مقام اسرائیلی نیز اعلام کرد که رئیس موساد هدایت تیم مذاکره کننده کشورش را بر عهده خواهد داشت.

یک منبع آگاه در تیم مذاکره کننده اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، در این رابطه به رویترز گفت: پس از اینکه اسرائیل پیشنهاد اصلاح شده ای را از حماس در مورد مفاد توافق در روز چهارشنبه دریافت کرد، به نظر می رسد فرصت واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد. توافق.”

این منبع که خواست نامش فاش نشود، بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «پیشنهاد ارائه شده از سوی حماس شامل تحول بسیار مهمی است».

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد حماس که از طریق واسطه ها دریافت شد، در تضاد با موارد قبلی است.

پیش از این، در طول 9 ماه جنگ غزه، اسرائیل همواره شروط اعلام شده از سوی حماس برای توافق آتش بس را رد می کرد.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های صلح با میانجی‌های بین‌المللی به رویترز گفت که پیشنهاد جدید حماس می‌تواند منجر به «توافق چارچوب» در صورت پذیرش اسرائیل شود.

وی گفت که این بار برخلاف گذشته، حماس برقراری آتش بس دائمی را به عنوان پیش شرط امضای توافقنامه پیشنهاد نداده است، که اجازه می دهد مذاکرات در مرحله اول برای مدت شش هفته انجام شود.

به گفته این منبع فلسطینی: اگر دو طرف برای امضای توافقنامه آتش بس دائمی به زمان بیشتری نیاز دارند، باید توافق کنند تا زمانی که این درخواست برآورده نشود، درگیری ها از سر گرفته نشود.

حماس پیش از این هرگونه توافقی را مشروط به توقف کامل جنگ و خروج اسرائیل از غزه و همچنین آزادی اسرای فلسطینی در ازای آزادی گروگان های اسرائیلی کرده بود.

با این حال، اسرائیل قبلاً گفته بود تا زمانی که حماس، گروه اسلام‌گرای مسلح که غزه را کنترل می‌کند، به طور کامل نابود نشود، مایل به پایان دادن به جنگ نیست و تنها توقف موقت در درگیری‌ها را می‌پذیرد.

منابع مصری تأیید کردند که در روند مذاکرات پیشرفت هایی وجود دارد، اما اختلاف نظر اساسی بر سر تعهد به آتش بس دائمی در غزه همچنان وجود دارد.

لازم به ذکر است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز از ازسرگیری مذاکرات آتش بس در غزه با حضور نمایندگان حماس و اسرائیل استقبال کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگوی تلفنی روز پنج‌شنبه درباره پاسخی که از حماس در مورد شرایط احتمالی توافق دریافت کردند، گفتگو کردند.

طبق اعلام کاخ سفید، بایدن از تصمیم نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده برای تلاش برای دستیابی به توافق استقبال کرد.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، بیش از 38000 فلسطینی از 7 اکتبر که حملات اسرائیل به این بخش تحت محاصره فلسطین آغاز شد، جان خود را از دست داده اند.

این جنگ به یک بحران انسانی بی سابقه در سراسر غزه دامن زده و باعث افزایش تنش در سراسر منطقه شده است. جنگ غزه همچنین باعث درگیری های جداگانه بین اسرائیل و حزب الله لبنان در مرز مشترک بین دو کشور شد.

حزب الله روز جمعه بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که سید حسن نصرالله، رهبر شبه نظامیان لبنانی و خلیل الحیا، یکی از مقامات ارشد حماس برای گفتگو درباره آخرین تحولات غزه دیدار کردند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *