از عادت عجیب روس‌ها تا سیاست گذاری سخت آمریکایی‌ها/ کشورهای جهان چه طور مصرف برق را مدیریت می‌کنند؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

در کشورهای توسعه یافته عموماً دولت ها با رویکردهای مختلف سیاسی و فرهنگی سعی در بهبود نوع مصرف انرژی به ویژه برق در کشور خود دارند. البته برخی از عادات رفتاری افراد نیز بر اساس روش مصرف سنتی است.

در کشورهای توسعه یافته عموماً دولت ها با رویکردهای مختلف سیاسی و فرهنگی سعی در بهبود نوع مصرف انرژی به ویژه برق در کشور خود دارند. البته برخی از عادات رفتاری افراد نیز بر اساس روش مصرف سنتی است. مدام بر اهمیت و ضرورت نوع مصرف انرژی به ویژه برق تاکید نمی کند، بلکه در راستای هماهنگ سازی نوع مصرف صنایع و خانوارها با تمامی سیاست های خرد و کلان خود تلاش می کند. اکثر این کشورها با برنامه ریزی و هدایت نوع مصرف صنایع و مردم عادی سعی در بهبود مستقیم و غیرمستقیم نوع مصرف انرژی دارند:

یک دختر 18 ساله ژاپنی از پله برقی برای بالا رفتن از یک طبقه استفاده می کند!

ژاپنی ها به استفاده بیش از حد از برق شهرت دارند. آنها عادات رفتاری خاصی دارند که در پایین ترین نقاط جهان دیده می شود. اینکه توالت‌هایشان حتی در زمانی که استفاده نمی‌شوند با انرژی حرارتی گرم می‌مانند، اینکه جوانان برای پیمودن کوتاه‌ترین مسیرها از پله‌های برقی استفاده می‌کنند، سیستم تهویه مطبوع و منبع تغذیه‌شان دائماً کار می‌کند، فشار زیادی وارد می‌کنند و…

اگرچه این نوع مصرف نگرانی‌های زیادی را در میان نهادهای انرژی جهانی و دولت ژاپن ایجاد کرده است. اما آنها همیشه سعی در بهبود این نوع رفتار داشته اند… مثلاً با بهبود و تعمیر زیرساخت های برق آسیب دیده به دنبال جلوگیری از اتلاف برق بوده اند. اقدام دیگر تغییر سیاست در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بود. آنها در تلاشند راهی برای ارتقای سیستم بهره برداری بالقوه انرژی خورشیدی بیابند و مردم از این سیاست استقبال کرده اند. انتظار می رود دولت بتواند تا سال 2023 انرژی 18 میلیون خانه را با استفاده از پنل های خورشیدی تامین کند. جالب است بدانید که کمپین Colby که در سال 2005 میلادی (1384 هجری شمسی) به منظور کاهش مصرف برق در ژاپن راه اندازی شد، از ادارات خواست دمای محیط کار خود را روی 28 درجه سانتیگراد ثابت نگه دارند که باعث کاهش استفاده از برق می شود. چاپگرها و دستگاه های کپی، غیرفعال کردن درب های اتوماتیک و کاهش تعداد آسانسورهای مداوم از جمله موارد این کمپین برای ادارات بود.

از عادت عجیب روس ها تا سیاست های سختگیرانه آمریکایی ها/ کشورهای جهان چگونه مصرف برق را مدیریت می کنند؟

اگر آمریکایی ها بیشتر مصرف کنند باید بیشتر بپردازند!

نوع سیاست آمریکا با هدف اجبار مردم به مصرف صحیح، اجرای سیاست های قیمت گذاری پلکانی برق است. این روش به گونه‌ای اجرا می‌شود که در صورت استفاده شهروندان از برق در ساعات اوج مصرف، طرح قیمت‌گذاری بحرانی پیک‌سازی اجرا می‌شود که بر اساس آن، تعرفه حساب خرید برق چندین برابر بیشتر از حد معمول است و علاوه بر این سیاست، شهروندان نیز ناگزیرند اقدامات برای کاهش مصرف برق؛ به عنوان مثال، آنها باید به طور دوره ای وسایل برقی مانند یخچال یا ماشین لباسشویی را تجدید کنند. از جمله عایق کاری ساختمان و واحدها برای حفظ دمای محیط در سطح استاندارد و استفاده از چراغ های هوشمند.

نیوزلندی ها در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی پیشگام هستند!

روند سیاست گذاری نیوزلند تا جایی پیش رفته است که مقامات ادعا می کنند تا سال 2050، انتشار کربن در این کشور به صفر خواهد رسید. در حال حاضر بیش از 80 درصد برق مصرفی در این کشور از این منابع تامین می شود

در دسترس آنها همچنین به دلیل اجرای کمپین های موفق مصرف انرژی شناخته شده اند. به عنوان مثال در سال 2001 کمپینی به نام «10 برای 10» در این کشور اجرا شد که بر اساس آن دولت برای 10 هفته داوطلبانه 10 درصد کاهش مصرف برق را در نظر گرفت و از تلویزیون و سایر رسانه ها دعوت کرد و به آنها اطلاع رسانی کرد. . در نهایت، علاوه بر موفقیت این کمپین در کاهش 10 درصدی مصرف برق، این کمپین باعث صرفه جویی 15 درصدی در مصرف برق در بخش عمومی شد.

از عادت عجیب روس ها تا سیاست های سختگیرانه آمریکایی ها/ کشورهای جهان چگونه مصرف برق را مدیریت می کنند؟
مردم روسیه همیشه لوسترهای خود را تمیز نگه می دارند!

روسیه مردمی کم مصرف دارد، آنها فرهنگ پس انداز را به خوبی یاد گرفته اند و این فرهنگ در زندگی روزمره آنها به طرز چشمگیری مشهود است. به طوری که هنگام خرید لوازم برقی برای منزل خود از خرید لوازم گران قیمت اجتناب می کنند. البته ممنوعیت دولت نیز در تصمیم گیری بی تاثیر نیست. یکی دیگر از عادت های رفتاری عجیب مردم روسیه در این منطقه این است که لامپ ها و لوسترهای خود را همیشه تمیز نگه می دارند تا روشنایی بهتری داشته باشند. استفاده از رنگ سفید برای دکوراسیون و رنگ پوشش یکی دیگر از عادت هایی است که نیاز به استفاده از نورهای زیاد در محیط را کاهش می دهد.

فرانسوی ها باید لوازم برقی خود را با کوپن بهبود بخشند!

یکی از سیاست های تشویقی دولت فرانسه برای بهبود مصرف برق مردم، اعطای کوپن به آنها برای خرید وسایل کارآمدتر یا مقاوم سازی وسایل برقی قدیمی و پرمصرف است. یکی دیگر از اقدامات دولت این کشور، اعلام محدودیت مصرف برای منازل و شرکت های صنعتی است و در صورت مصرف بیش از حد نیاز، برق قطع می شود!

از عادت عجیب روس ها تا سیاست های سختگیرانه آمریکایی ها/ کشورهای جهان چگونه مصرف برق را مدیریت می کنند؟

کمپین ایران را با انرژی روشن خواهد کرد!

بر اساس آمار رسمی، میزان مصرف برق خانگی در ایران ۱۰۲۲ کیلووات ساعت به ازای هر نفر است. بر اساس آمار رسمی، تولید برق کشور تا سال 2021 معادل 363 تراوات ساعت در سال است. عدم تعادل انرژی همواره مورد توجه ویژه مسئولان حوزه های مختلف به ویژه وزارت نیرو بوده است. اما متأسفانه، به دلیل عادات مصرف انرژی کمتر (چه در بخش خانگی و چه در صنعت)، این عدم تعادل انرژی همچنان پابرجاست و صنایع ما را تحت تأثیر قرار می دهد!

در این سال ها کمپین های متعددی در زمینه اصلاح عادات مصرف برق مردم اجرا شده است که یکی از آنها کمپین انرژی است که شعار «ایران با شما خواهد درخشید» را یدک می کشد. مردم باید با نصب اپلیکیشن هوشمند و ثبت میزان برق مصرفی در محل کار و منزل مصرف خود را ثبت و تایید کنند. دولت با هدف جلوگیری از قطعی برق در تابستان امسال و ایجاد مشوق های مختلف، تلاش می کند تا قبل از آغاز تابستان، الگوی مصرف مردم را اصلاح و مصرف برق را کاهش دهد. با ورود به سایت کمپین ba-energy.ir از جوایز این کمپین مطلع خواهید شد.

نکته طلایی: چه کنیم که یخچال و فریزر برق کمتری مصرف کنند؟ !

یخچال و فریزر از پرمصرف ترین لوازم خانگی در محیط خانه هستند، زیرا به تنهایی 35 درصد از میزان برق مصرفی را تشکیل می دهند. با در نظر گرفتن چهار توصیه طلایی ذکر شده در زیر می توان این میزان مصرف را بهبود و کاهش داد:

• در یخچال و فریزر را به طور مداوم باز و بسته نکنید
• دمای یخچال را بین 3 تا 5 درجه تنظیم کنید
• کاهش 20 درصدی مصرف انرژی و هزینه برق با اطمینان از آسیب نرسیدن به لاستیک درب یخچال و فریزر
• تمیز کردن منظم فریزر

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *