جزئیات آخرین تغییرات پیشنهادی برای توافق آتش‌بس در غزه

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

عربی: یک منبع حماس اعلام کرد که این جنبش روز شنبه 16 ژوئیه پیشنهاد جدیدی برای توافق با اسرائیل ارائه کرده است. این پیشنهاد شامل مراحل و شرایط جدیدی برای آزادی گروگان های اسرائیلی است.

جزئیات پیشنهاد اصلاح شده

بر اساس این پیشنهاد جدید، مذاکرات برای آزادی گروگان های اسرائیلی از جمله سربازان ظرف 16 روز پس از مرحله اول آغاز می شود.

به گزارش رویترز، یک منبع ارشد حماس گفت که توافقنامه آزادی زندانیان قبل از پایان هفته پنجم مرحله دوم نهایی خواهد شد.

شرایط آتش بس و کمک های بشردوستانه

یک مقام ارشد حماس تایید کرد که این توافق شامل آتش بس موقت و ورود کمک های بشردوستانه به غزه است. این پیشنهاد همچنین تضمینی است که میانجی‌ها به طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی مبنی بر اجرای کامل مفاد توافقنامه دارند. میانجی‌ها ضمن ادامه مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه را تضمین می‌کنند.

نقش میانجی ها و تیم آمریکایی

بر اساس گزارش آکسیوس، پیشنهاد جدید پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر تلاش برای پر کردن شکاف میان اسرائیل و حماس با همکاری سیا به حماس ارائه شد. مقامات واشنگتن همچنین روز جمعه اعلام کردند که یک تیم آمریکایی برای شرکت در مذاکرات در دوحه به امید حل اختلافات اخیر با رهبران حماس برای دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و ایجاد صلح پایدار در غزه، حضور دارند.

مشکل واژگان در متن توافقنامه

یکی از مهمترین موضوعات بحث برانگیز ماده 14 این توافقنامه است که به مدت زمان مذاکرات مرحله اول مربوط می شود. بر اساس متن اصلی ماده 14، ایالات متحده، قطر و مصر باید بهترین تلاش خود را به کار گیرند تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات با توافق به پایان می رسد. اما حماس خواستار حذف عبارت «تمام تلاش‌هایش» و جایگزینی عبارت «ضمانت» شد.

پیشنهاد دولت بایدن

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن یک راه حل سازش را پیشنهاد کرده است که عبارت است از استفاده از کلمه “تعهد” به جای “هر تلاش”، زیرا کلمه “تعهد” کمتر از کلمه “ضمانت” الزام آورتر و الزام آورتر از “هر تلاش” است. تلاش.” او هست. مقامات اسرائیلی معتقدند در صورت پذیرش تعهد کتبی درخواستی حماس، این گروه می تواند مذاکرات مرحله دوم توافق را برای مدت نامحدود تمدید کند.

موانع دیگر

آتش‌بس 42 روزه که بخشی از مرحله اول توافق است، می‌تواند مجدداً بدون الزام حماس به آزادی سربازان و مردان زیر 50 سال تحت کنترل خود بر اساس مرحله دوم پیشنهادی توافق تمدید شود. مقامات ارشد اسرائیلی می گویند در چنین سناریویی، از سرگیری جنگ بدون نقض توافق برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود. همچنین اگر مشخص شود اسرائیل این توافق را نقض کرده است، شورای امنیت سازمان ملل می تواند بدون آزادی همه گروگان های اسرائیلی به آتش بس دست یابد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *