به زودی شبکه شتاب ایران به ۱۱ کشور همسایه و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا مانند مصر متصل می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

سیدی وسیما: معاون بانک مرکزی بین المللی گفت: شبکه شتاب ایرانیان علاوه بر فعالیت کارت های شتاب ایرانی در روسیه، به زودی به یازده کشور همسایه و کشور عضو اتحادیه اوراسیا مانند مصر متصل می شود.

برنامه جهان مسرون خبر 3 یکشنبه 26 تیرماه با حضور محسن کریمی معاون بانک مرکزی با موضوع اقدامات دوجانبه ایران و روسیه پخش شد که شرح این برنامه را در ادامه می خوانید.

سوال: آقای کریمی در نتیجه مذاکرات دیروز آقای فرزین و اعلام این توافق دوجانبه چه اقداماتی با روسیه انجام شده است؟

کریمی: بسم الله الرحمن الرحیم در خدمت شما هستم اقدامات متقابل و مشترک دو بانک مرکزی ایران و روسیه تقریباً از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شد. لطف خدا در این ساعت بانک های مرکزی در پایان دولت سیزدهم چهار اقدام مهم و راهبردی را در کشور انجام دادند و دو اقدامی که قبلاً ابلاغ شده بود در دستور کار خود قرار داشت که بانک های دو کشور با یکدیگر روابط واسطه ای برقرار کردند. بانک‌های تجاری و زیرساخت پیام‌های بانکی دو کشور سال گذشته به هم متصل شدند و به این ترتیب تمامی بانک‌های ایرانی این امکان را داشتند که پیام‌های بانکی استاندارد را با تمام بانک‌های روسیه مبادله کنند، از جمله اعتبار اسنادی، حواله بانکی و سایر پیام‌های استاندارد بانکی.

سوال: آیا این به این معنی است که این دو مرحله انجام شده است؟

کریمی: بله، اما برای استفاده از این زیرساخت‌های این راه‌آهن که ایجاد شد، باید دو اقدام مهم دیگر انجام می‌شد که مسافران هستند و این دو اقدام به لطف خدا و انشاءالله تکمیل شده است. در هفته های آتی روند کارت از پایان مرداد تکمیل و عملیاتی می شود.

سوال: آیا این بدان معناست که ایرانیان در روسیه و روس ها در ایران می توانند از کارت های بانکی کشور خود در دستگاه های خودپرداز و دستگاه های خودپرداز استفاده کنند؟

کریمی: بله.

سئوال: حال، چه پیامدها و آثار اقتصادی می تواند بر ما داشته باشد، به ویژه با توجه به این محاصره؟

کریمی: ببینید قبل از اینکه بحث پرداخت کارتی را مطرح کنم، ابتدا قرارداد پولی منعقد شده بین دو بانک مرکزی را برایتان توضیح می دهم که در واقع نوعی خط تبادل نقدینگی بین دو کشور است که بسیار متعارف است. من می دانم که شاید یک دهه یا یک دهه و نیم پیش، سوآپ ارز در بین بانک های مرکزی کشورها رایج بود، رویکردی برای خلاص شدن از شر دلار، رویکردی برای کاهش قرار گرفتن در معرض خطر تحریم ها توسط آمریکایی ها. در واقع این اقدام غیرقابل تحریم است، ما رویه هایی برای شکستن تحریم ها داریم، اما این اقدام غیرقابل تحریم است، یعنی کشوری را که با بانک مرکزی در مورد پول ملی خود موافق است، غیرقابل تحریم می کند.

کارت های شتاب ایرانی در دستگاه های خودپرداز روسیه کار می کنند

سوال: یعنی اگر روزی می‌خواستیم با روسیه تجارت کنیم، باید از ارز سوم دلار و یورو استفاده می‌کردیم و آیا بین ارزهای دو کشور دیگر تحریم می‌شد؟ ?

کریمی: حالا که وارد موضوع شدیم بیشتر توضیح می دهم. در گذشته طی شش یا هفت دهه گذشته همه کشورها با دلار سروکار داشتند و در دو سه دهه اخیر یورو آمد و. کشورها قبلاً با یکدیگر به دلار و یورو مبادله می کردند، اما یک دهه پیش، زمانی که کشورهای مستقل از دلار و یورو فاصله گرفتند، شروع به استفاده از ارزهای ملی خود کردند. خب، پول ملی کشورها خطراتی دارد. هیچ ابزار پوشش ریسک برای آنها وجود ندارد. در رویکردی نوآورانه، بانک‌های مرکزی شروع به انعقاد قرارداد با یکدیگر کردند و ریسک‌های ارزهای ملی خود را در برابر یکدیگر پوشش دادند.

خب کشور ایران که کشور تحریمی است باید از اول وارد این فضا و فضای کسب و کار می شد و به فضل الهی این رویکرد در دو سال اخیر بین دو بانک مرکزی مهم اتخاذ شده است. ایران. اقتصاد روسیه، بزرگترین اقتصاد منطقه و همچنین اقتصاد ایران، با هم قرارداد پولی منعقد کرده ایم ما باید به سمت ارزهای ملی برویم و این همان چیزی است که در دهه گذشته پیش بینی شده بود و آنها فکر می کنند باید با پول ملی کشورهای دیگر کار کنیم. خیر، ما با این مدل به دنبال این هستیم که کشورهای دیگر با پول ملی ما فعالیت کنند و با پول ملی خود فعالیت کنند.

یعنی واردات ما با پول ملی آنها انجام می شود و آنها با پول ملی ما وارد می کنند یا صادرات ما با پول ملی ما انجام می شود و صادرات آنها با پول ملی آنها انجام می شود، زیرا شما گفتید که در گذشته بین ایران و روسیه این کار با یورو انجام شد، بله، این کار با دلار انجام شد و با روبل نیز انجام شد، اما انجام نشد. این کاملاً به ریال است. اکنون با این قرارداد پولی، بانک مرکزی روسیه پذیرفته است که به ریال موقعیت بگیرد که این موقعیت بسیار بالایی است، ریال را در حساب خود نزد ما می‌برد و ما ریسک آن را پوشش می‌دهیم، اما ریسک می‌کند. بوش، و بنابراین ما پول خود را بدون ریسک برای معامله گران در حال حاضر، زمانی که این کار است. زیرساخت ها وجود دارد، خوب، معامله گران دیگر به دلار نیاز دارند و یورو در دسترس نخواهند بود. ما به ریالی که صادرکنندگان اینجا به دست می‌آورند، امتیاز خاصی می‌دهیم، اسمش را می‌گذاریم ریال خارجی که می‌توانند بیایند و با مرکز مبادلات طلا و ارز آن را به ریال عادی تبدیل کنند.

بنابراین مشوق صادراتی از این طریق برای صادرکنندگان به روسیه در نظر گرفته می شود و برای پرداخت کارتی بین دو کشور از همین خط استفاده می شود.

سوال: من هم می خواهم از شما بپرسم که این کارت ها معمولا در دنیا استفاده می شوند. اکنون ایرانی ها همه شهروندان کشورمان را از دریافت آن محروم کرده اند. این شبکه مشترک ایران و روسیه چگونه کار می کند؟

کریمی: همانطور که در مورد قرارداد نقدی گفتم، این یک رویکرد ابتکاری در این زمینه بود، ما هم ابتکار و خلاقیت به خرج دادیم. همانطور که گفتم همه کشورهای دنیا وقتی می خواهند کارت خود را در خارج از کشور پردازش کنند. خوب، وقتی پاسپورت، ویزا و سایر اسکیموهای غربی کشورهایی از جمله ایران را تحریم می کنند، خوب، ما باید بنشینیم و دست به دست هم دهیم؟ می خواهم به شما بگویم که برخی از کشورهای مستقل دنیا صنعت بانکداری الکترونیک پیشرفته ای دارند، از جمله ایران که یک شبکه پرداخت کارتی مستقل و بومی است و شبکه خاص خود را دارد.

کریمی: اکنون اکثر کشورها علاوه بر شبکه محلی مستقل خود از زیرساخت های مصدر و ویزا برای ارتباطات خارجی خود استفاده می کنند و ما آن را به شبکه پرداخت کارت روسیه که به آن میر می گویند آورده ایم. قدمت کمتری نسبت به شبکه ما دارد، یعنی در خورندیم در حال پیشرفت در مورد روسها هستیم. حالا در این طرح یک ایرانی می تواند از ابتدای شهریور ماه با استفاده از کارت شتاب به خرید در روسیه برود و یک روس می تواند به اینجا بیاید. کارت خودی، یعنی کارت جدیدی با همان کارت شبکه بانکی خودمان صادر نمی کنیم.

سوال: آیا واقعاً هموطنان و شهروندان روسیه نیاز به دریافت یورو و دلار برای سفر خود دارند؟

کریمی: در گذشته هم این مشکل را داشتند، اگر یادتان باشد بیش از یک دهه پیش بانک مرکزی همیشه اسکناس دلاری برای ارز مسافرتی صادر می کرد. مثلاً در روسیه به دستگاه خودپرداز مراجعه می کند، می تواند به اندازه سهم ارزی اش روبل دریافت کند و ریال از حسابش برداشت می شود، دو سال از اجرای آن می گذرد، زیرساخت های فنی برای آن آماده می شود ، نویسندگان نرم افزار در حال کار بر روی آن هستند و تمام تست های اول را با موفقیت پشت سر می گذارد. این فاز از اول شهریور ماه به بهره برداری می رسد، یعنی کارت های ایرانی شتاب تا پایان سال جاری در دستگاه های خودپرداز روسیه کار می کنند و کارت های روسی نیز در پذیرندگان فروشگاه های ایرانی پردازش می شود.

کریمی: از آنجایی که دستگاه های خودپرداز ما قبض های کلان زیادی را در خود جای نمی دهند، پس از پایان سال جاری وارد فاز سوم می شویم، یعنی زمانی که کارت های ایرانی در پذیرندگان فروشگاه های روسیه پذیرفته می شود و امکان دریافت روبل نیز وجود دارد. در دستگاه های خودپرداز و به جای ایستادن در صف اینجا، اگر کسی به این کشور برود، این کشور بلیط او را کنسل می کند. هیچ سوء استفاده ای از این امکان توسط بانک مرکزی وجود ندارد.

اتصال بانک های ایرانی به شبکه بانکی اوراسیا

سؤال: پس دو جنبه مثبت وجود دارد: یکی، همانطور که گفتیم، روش مبادله مالی است که قابل تحریم نیست.

کریمی: مطمئناً ببینید دلیل اینکه ما یک کشور توسعه یافته را انتخاب کردیم برای خودش حرفی برای گفتن دارد و الان فکر می کنم شبکه میر روسیه، فکر می کنم یازده و دوازده کشور به ماهواره وصل شده اند، یعنی شبکه روسیه. با اینکه دیرتر از ما ایجاد شد اما از نظر ارتباط با کشورها در زمینه ماهواره خیلی جلوتر از ماست. ما رفته ایم و با این هسته ارتباط برقرار کرده ایم تا بتوانیم سریعا با این ماهواره ها تماس بگیریم چون به میر متصل هستند، یعنی بلافاصله بعد از این وعده می توانیم در مدت زمان بسیار کوتاهی شبکه شتاب ایرانیان به ده وصل شود. یا یازده کشور دیگر که اتحادیه اوراسیا است، حتی کشورهایی مانند مصر هستند که به این شبکه متصل هستند، اما علاوه بر آن، ما این مدل را روی میز گذاشتیم تا با کشورهایی که روابط اجتماعی بسیار بالایی با آنها داریم تعامل داشته باشیم. مثل عراق و افغانستان، همانطور که می دانید میلیون ها ایرانی و افغان، میلیون ها ایرانی و عراقی بین دو کشور رفت و آمد می کنند، بنابراین این مدل، انشالله می تواند در آنجا مفید باشد، به خصوص که کشورهایی که نام بردم بانکداری الکترونیکی ندارند. صنعت و ما می توانیم فناوری را به آنها منتقل کنیم و پیشرفت کنیم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *