شرکت OpenAI: دسترسی کاربران در ایران، چین و روسیه به ابزارهای این شرکت از – مسدود می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

زومیت: ChatGPT، یکی از ابزارهای پرکاربرد برای بسیاری از کاربران ایرانی، اکنون تنها چند قدم با ممنوعیت برای آنها فاصله دارد. دلیل این امر این است که این ابزار برای فعالیت های مخرب سایبری استفاده می شود.

حدود یک ماه پیش، OpenAI اعلام کرد که دسترسی به API خود را برای کاربران ساکن در چین، روسیه و ایران از 9 جولای (19 ژوئیه) مسدود خواهد کرد.

ChatGPT که یکی از پرکاربردترین ابزارها برای بسیاری از کاربران ایرانی است، اکنون تنها چند قدم با ممنوعیت برای آنها فاصله دارد. دلیل این امر این است که این ابزار برای فعالیت های مخرب سایبری استفاده می شود. اما داستان از کجا شروع شد؟

ماجرای محدودیت های اعمال شده توسط OpenAI برای کاربران ایرانی چیست؟

روزنامه هفت صبح در 9 جولای مطلبی درباره محدودیت کاربران ایرانی توسط OpenAI منتشر کرد. در این گزارش آمده است که در حدود 10 روز دیگر (یعنی – 19 جولای)، OpenAI دسترسی کاربران ایرانی، چینی و روسی را مسدود خواهد کرد.

این روزنامه همچنین با اشاره به گزارش OpenAI از فعالیت های این سه کشور نوشت: بخش بزرگی از این گزارش 39 صفحه ای این شرکت به فعالیت های چین و روسیه اختصاص دارد. با این حال، برخی فعالیت ها نیز به عواملی از ایران نسبت داده شده است، اما بسیار مبهم. به نوعی، “به نظر می رسد که برخی افراد با کمک چت GPT برای ایجاد و گسترش تبلیغات در حال تهیه و ترجمه مطالب هستند.”

خبرگزاری مستقل فارسی که از ChatGPT، ربات محبوب Open AI در این مورد سوال کرد و پاسخ زیر را دریافت کرد: «OpenAI دسترسی به ChatGPT را برای کاربران ساکن در ایران، چین، روسیه و کره شمالی مسدود کرده است در پاسخ به یافته های خود، این شرکت گزارش می دهد که گروه های هکر تحت حمایت دولت از ChatGPT برای حمایت از فعالیت های مخرب سایبری استفاده می کنند.

این شرکت پیش از این کاربران این کشورها را از دسترسی به ChatGPT و API مسدود کرده بود، اما در دو هفته گذشته از طریق ایمیل اعلام کرد که این محدودیت ها گسترش خواهد یافت.

به نوشته وب سایت دیجیاتو، دلیل این تصمیم هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما این تصمیم در راستای تلاش های کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به فناوری های پیشرفته هوش مصنوعی آمریکا اتخاذ شده است.

اگرچه OpenAI در تلاش است دسترسی به پلتفرم خود را در چین، روسیه و ایران محدود کند، یک گزارش جدید ادعا می کند که کاربران چینی همچنان می توانند از محصولات این شرکت با استفاده از پلت فرم محاسبات ابری Azure مایکروسافت استفاده کنند.

کاربران چینی با وجود محدودیت ها به خدمات OpenAI دسترسی دارند

در حالی که OpenAI کاربران چینی را از استفاده از API شرکت محدود می کند، مشتریان چینی مایکروسافت همچنان می توانند به مدل های هوش مصنوعی مکالمه OpenAI دسترسی داشته باشند. این گزارش می افزاید که این مدل ها در دسترس کاربران سازمانی است که از پلت فرم محاسبات ابری Azure به عنوان بخشی از سرویس OpenAI در چین استفاده می کنند. به گفته این سایت، سه شرکت چینی تایید کرده اند که به مدل های OpenAI دسترسی دارند.

پلتفرم Azure OpenAI مایکروسافت به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌های خود را ترکیب کرده و پرسش‌ها و پاسخ‌های شخصی‌شده را با استفاده از مدل‌های تصویر، تصاویر و یک زبان هوش مصنوعی سفارشی انجام دهند. علاوه بر OpenAI، این پلتفرم همچنین محصولاتی از متا، شرکت مادر فیس بوک، به عنوان بخشی از سبد هوش مصنوعی خود برای یک پلتفرم هوش مصنوعی همه کاره و قابل تنظیم ارائه می دهد.

پس از اعلام محدودیت های OpenAI، مایکروسافت تأیید کرد که به ارائه خدمات Azure OpenAI به کاربران در هنگ کنگ ادامه خواهد داد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *