«مکرونیسم مُرد»؛ پس از شوک انتخابات فرانسه، نبرد واقعی قدرت آغاز می‌شود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بی بی سی: درام و بدبینی که با انتخابات زودهنگام فرانسه در تابستان امسال همراه بود به پایان رسیده است. اکنون نوبت اقدام دوم است، در یک مبارزه طولانی تر و آشفته تر برای تشکیل یک ائتلاف قابل دوام پس از نتایج غیرقطعی آخرین رای.

سیلویا کافمن، ستون نویس لوموند، به من گفت: «هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که مشخص نیست هیچ کس نمی داند (هنوز) “این لزوما مثبت نیست.”

خطرات بن بست جدی است – برای خود فرانسه، برای نظم قانون اساسی آن، برای ثبات اروپا، و حتی برای جنگ اوکراین علیه تجاوز روسیه.

گیوتین در سحر؟

اما باید به خاطر داشته باشیم که بحران های سیاسی برای فرانسه غریبه نیستند. گذشته از انقلاب‌ها، شورش‌ها و شورش‌هایی نیز پس از جنگ جهانی دوم رخ داد که در نهایت نظام قانون اساسی فرانسه را تغییر داد و به نظام حکومتی کنونی موسوم به «جمهوری پنجم» منجر شد.

اخیراً چالش های «همزیستی» ظاهر شده است. وضعیتی که در آن روسای جمهور و نخست وزیران احزاب رقیب باید قدرت را به اشتراک بگذارند.

در حالی که این روزها سیاستمداران در تعطیلات تابستانی به سر می برند یا توجه خود را به المپیک در حال پیشروی پاریس معطوف کرده اند، به نظر می رسد دمای سیاسی در فرانسه حداقل برای مدتی یک یا دو درجه کاهش یابد.

اما نبردهای همزیستی در دهه‌های 1980 و 1990 در مقایسه با نوع درگیری‌های خشونت‌آمیز «گیوتین در سپیده‌دم» که بسیاری از ناظران انتظار دارند مجلس ملی فرانسه را برای هفته‌ها یا ماه‌ها اشغال کند، شبیه نبردهای مؤدبانه بر سر فهرست شراب است.

برخی با این سوال روبرو هستند که آیا رای دهندگان فرانسوی با فرستادن سه بلوک اقلیت تقریباً برابر به پارلمان کشور را “غیرقابل اداره” کرده اند. یا اینکه فرانسه این روزها با چالشی مواجه است که بسیاری از کشورهای اروپایی دائماً با آن مواجه هستند.

نخست وزیر بعدی کیست؟

ائتلاف چپگرای جبهه خلق جدید با کسب بیشترین تعداد کرسی در این انتخابات پارلمانی تقریباً همه را شوکه کرد. اکنون این گروه سیاسی حق انتخاب – یا حداقل تلاش برای انتخاب – نخست وزیر بعدی و اجرای برنامه سیاسی خود را به دست آورده است.

اما بدون اکثریت مؤثر در پارلمان، هر نامزد مناسب برای نخست وزیری به حمایت سایر احزاب میانه روتر نیاز دارد. چه کسانی ممکن است این شرایط را داشته باشند؟

جبهه مردمی جدید به سرعت قبل از این انتخابات حول یک پلت فرم مشترک متحد شد. اما در این ائتلاف شکاف های سیاسی عمیقی وجود دارد. از مخالفان سرمایه داری و کمونیست ها گرفته تا سوسیال دموکرات های جریان اصلی، در آن حضور دارند.

این ائتلاف همچنین میزبان چهره‌های جنجالی مانند ژان لوک ملانشون، چپ‌گرای افراطی است که می‌تواند به سرعت ائتلاف را به دلیل فرقه‌گرایی که بر بسیاری از سیاست‌های چپ‌گرای فرانسه مسلط شده است، از هم بپاشد.

برخی بر این باورند که مارین تندلیر، رهبر حزب سبز، ممکن است گزینه خوبی برای نخست وزیری باشد. موقعیت نسبتاً پایین او در عرصه سیاسی فرانسه که سال هاست به دلیل دشمنی های شخصی و گاه بسیار شدید آسیب دیده است، ممکن است برای او امتیازی شود.

“ماکارون ها مرده اند”

در میان همه این تحولات، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، که از آسیب های سیاسی خودآزاری رنج می برد، همچنان بر تخت قدرت باقی می ماند. شاید الان کمی قوی تر از چند روز پیش باشد.

گروه میانه رو ماکرون به دلیل انحلال پارلمان و قمارهای کاملاً غیرضروری انتخاباتی، نزدیک به یک سوم کرسی های خود در مجلس ملی را از دست داد. اما عجله حساب شده اعضای این گروه برای تعامل با نامزدهای جبهه مردمی جدید به این معنی بود که آنها توانستند تعداد بیشتری از کرسی های دور دوم انتخابات را نسبت به پیش بینی نظرسنجی ها حفظ کنند.

آیا بن بست در پارلمان می تواند به ماکرون کمک کند تا از هرج و مرج موفق بیرون بیاید و موقعیت خود را تقویت کند؟ حتی متحدان او نیز شک دارند، متقاعد شده اند که او اکنون در “تله” بین دو قطب افراطی که قبلاً قول داده بود از سیاست فرانسه دوری کند، افتاده است.

ژیل لژاندر، نماینده سابق پارلمان که حزب ماکرون را در پارلمان رهبری می کرد، به بی بی سی گفت: – رئیس جمهور دیگر فضای زیادی برای مانور نخواهد داشت و دیگر نیروی محرکه برنامه های سیاسی کشور نخواهد بود. به این معنا، پس از هفت سال، مکرونیسم مرده است.

آینده «جامعه ملی» چگونه خواهد بود؟

اما در مورد حزب راست افراطی «جامعه مالی» شکی نیست که این حزب پس از شوک نتایج شب انتخابات به سرعت خود را پیدا خواهد کرد. نتایج دور دوم انتخابات، سکوت غم انگیزی را در مقر حزب ایجاد کرد. وضعیتی که کاملاً در تضاد با جشن های خیابانی رای دهندگان چپ بود که در آن شب پاریس را فرا گرفت.

مجلس ملی تاکنون تلاش کرده است ناامیدی خود را در رتبه سوم نتیجه معاملات مبهم «ائتلاف منافقین» رقبای خود توصیف کند، حتی با اعتراف به اینکه این وضعیت نتیجه فقدان عمیق نامزدهای معتبر و ناتوانی حزب است. . برای متقاعد کردن رای دهندگان فرانسوی که صداقت او برای اجتناب از راست افراطی شکل گرفته است.

شکی نیست که حزب جامعه ملی تلاش خواهد کرد تا برنامه سیاسی خود را ارتقا دهد. از جمله کاهش مهاجرت و اصلاح مدارس و پلیس. با توجه به حمایت اخیر این حزب از کرملین و اشغال کریمه توسط روسیه، تعهد این حزب به حمایت از اوکراین همچنان نامشخص است. حزب مجلس ملی اکنون باید امیدوار باشد که پارلمان یا به بن بست می رسد یا تحت تسلط یک برنامه اقتصادی پرهزینه چپ رادیکال است. برنامه ای که بودجه متزلزل فرانسه را تهدید خواهد کرد.

بنابراین، ماه‌ها یا حتی سال‌های پرتلاطم پیش رو می‌تواند به حزب این فرصت را بدهد تا خود را به عنوان یک نیروی باثبات و مدرن معرفی کند که توسط افراط‌گرایان چپ و نخبگان قدیمی متوقف شده است.

این وضعیت به نوبه خود می‌تواند به مجلس ملی فرصت خوبی بدهد تا در هر انتخابات پارلمانی زودهنگام که بعداً برگزار می‌شود، سهم خود را از آراء افزایش دهد یا رهبر آن، مارین لوپن، در سال 2027 به ریاست جمهوری برسد. تحولی که در واقع جایزه اصلی این مهمانی خواهد بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *