پزشکیان: برای گفت‌وگوی سازنده با دنیای عرب آماده‌ام

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: رئیس جمهور منتخب ایران بر تلاش های انجام شده برای گفت و گوی سازنده و تقویت همکاری های منطقه ای تاکید کرد.

مسعود مدیکیان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با کشورهای عربی و دولت های عربی بر تلاش خود برای گفت و گوی سازنده و تقویت همکاری های منطقه ای تاکید کرد.

متن کامل یادداشت اختصاصی پزشکیان به روزنامه منطقه‌ای «العربی الجدید» به شرح زیر است:

با هم برای منطقه ای قوی و آباد

اکنون که با رای مردم مسئولیت ریاست جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفته ام، در ابتدای راه می خواهم با برادران و خواهران و همسایگان خود در منطقه صحبت کنم تا بتوانیم انجام دهید. با هم در مسیر گفتگوی سازنده و تقویت همکاری و همبستگی بین کشورها و دولت های منطقه گام برداریم.

تعالیم جاودانه قرآن: «وَ اتِصْبُوا لِلَّهِ الَّذِینَ یَحْدُونَ وَجَعْدُونَ» و «خواص جبران و تقوا و لا تجاوز» و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم. سلام: «خداوند خدا در همسایگانت است» و امام علی علیه السلام «از همسایه‌ات پیش خانه‌ات بپرس» اصول راهنمای ما هستند.

ما در یک جغرافیا زندگی می کنیم و برای رسیدن به زندگی طیبه ای که مانند اسلام و همه ادیان آسمانی است باید دست به دست هم دهیم و به جای منطق زور به قدرت منطق تکیه کنیم و از عناصر ملی استفاده کنیم. قدرت و پشتیبانی را در خط مقدم قرار دهد و ملتهای ما و نیروهای زنده امت اسلامی یک ساختار منطقه ای قوی ایجاد کنند.

تا زمانی که در منطقه به وحدت نرسیده و برای آینده ای روشن و بهره برداری مناسب از نعمت های الهی و موقعیت استثنایی ژئوپلیتیکی همکاری نکنیم و زمینه رشد و توسعه عمومی منطقه را فراهم نکنیم، برنامه های توسعه ای جداگانه برای کشورهای منطقه فراهم کنیم. منطقه به موفقیت جدی دست نخواهد یافت.

گفت‌وگوی عمیق، سازنده و هدفمند با هدف ایجاد انسجام و همکاری منطقه‌ای در عرصه‌های مختلف تنها راه برون‌رفت از چالش‌ها و نابسامانی‌های موجود، ایجاد ثبات و امنیت پایدار و بهره‌مندی مردمان منطقه از مواهب و ثروت آن است. . در ابتدای کار دست دوستی و برادری را به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می کنم تا به این هدف برسم و گامی واقعی و جدی در راستای همکاری برداریم.

ایران و همسایگان عرب و مسلمانش در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای دیدگاه ها و منافع مشترکی دارند. همه ما با انحصار تصمیم گیری جهانی توسط چند قدرت خاص مخالفیم. همه ما با تقسیم و دوقطبی شدن جهان بر اساس منافع قدرت های بزرگ مخالفیم.

همه ما خواهان پذیرش تنوع فرهنگی، رفع تبعیض و احترام به ارزش‌های دینی مسلمانان در سایر جوامع و نهادهای حقوقی و بین‌المللی هستیم. همه ما مسئولیت و منافع مشترکی برای غلبه بر اسلام هراسی داریم.

التیام و رفع زخم طولانی مدت اشغال فلسطین مشکل همه ماست. جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به مقاومت افسانه ای ملت و مقاومت فلسطین در غزه در برابر حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی، معتقد است برای برقراری صلح و ثبات در منطقه، ملت فلسطین باید از حق برخوردار باشد. همه چیز – مقاومت به خاطر رهایی از اشغال و تأمین حقوق طبیعی و بدیهی خود، به ویژه در زمینه استقلال و حق تعیین سرنوشت، و با کمک به این مردم در تحمل اشغال، تبعیض نژادی به رسمیت شناخته شده است. و کشتار دسته جمعی باید به تروریسم دولتی رژیم غاصب صهیونیستی پایان داده شود.

تروریسم و ​​افراط گرایی درد مشترک ما هستند و راه حل ریشه ای آنها نیازمند همکاری است. رویارویی نظامی کشورهای منطقه باید بر اساس حقیقت، عدالت و حقوق مشروع دولت ها پایان یابد و بحران های داخلی به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود. تداوم بحران ها و تضادهای منطقه ای تنها به نفع رژیم غاصب اسرائیل و قدرت های خارجی است.

کشورهای منطقه مستحق توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی هستند و دولت ها باید برای دستیابی به پیشرفت به یکدیگر کمک کنند. ایران آمادگی مشارکت در طرح‌های توسعه اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی و کریدورهای حمل‌ونقل در کشورهای همسایه را دارد و در مقابل، آمادگی دارد کشورهای همسایه در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب را در جغرافیای خود وارد کند.

جمهوری اسلامی ایران قدرت همسایگان خود را قوت خود می داند و معتقد است که توانمندسازی همسایگان نباید به قیمت یکدیگر تمام شود. اولویت اصلی سیاست خارجی ایران گسترش همکاری ها با همسایگان است و دولت جدید تلاش خواهد کرد در صورت همکاری فعال و متقابل کشورهای منطقه رویکرد دولت فعلی را در تحکیم روابط با کشورهای همسایه حفظ و تقویت کند. و روابط دوجانبه با کشورهای همسایه. بین آنها بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و تقویت تمامیت ارضی طرف مقابل.

تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه و صلح و امنیت بین المللی است و کشورهای منطقه و جهان باید در جهت خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی گام بردارند.

صلح و ثبات پایدار در منطقه خلیج فارس و مقابله با تهدیدات مستلزم ایجاد نظام همکاری و امنیت جمعی در میان کشورهای اطراف است.

مدیریت یک دوره هرج و مرج و گذار نظم بین المللی مستلزم ابتکاراتی با هدف هم افزایی منطقه ای و تلاش برای غلبه بر افراط گرایی و سلطه قدرت های بین المللی است. در این زمینه، کشورهای عربی و اسلامی می توانند با حفظ ارزش های فرهنگی خود و با تکیه بر آموزه های مسالمت آمیز و تساهل آمیز محور اسلامی، طرف اساسی در گفت وگوها و تلاش های بین المللی در راستای ارتقای صلح و ثبات بین المللی باشند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *