اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانیان

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: مجری طرح «پژوهش ملی فرهنگ رسانه های اجتماعی در ایران» در تشریح جزئیات این نظرسنجی گفت: بر اساس این نظرسنجی پنج شبکه اجتماعی پرطرفدار ۷۲ درصد اینستاگرام، ۵۲ درصد تلگرام، ۴۶ درصد بوده اند. واتس اپ، 42 درصد روبیکا، 32 درصد ایتا.

مجید سلیمانی در نشست خبری بررسی ملی فرهنگ رسانه های اجتماعی در ایران که پیش از ظهر – در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار کرد: در طول فعالیت موسسه در دولت سیزدهم شاهد این بودیم که یک رویکرد جدی ملی. ساخته شد و برای شناخت جامعه ایران برنامه ریزی شد. در این موضوع به خصوص در حوزه رسانه خلاء وجود داشته است. در واقع برخلاف تصور، رویکرد علمی در دولت سیزدهم وجود داشت و هدف ما سنجش تحولات جامعه ایران در این زمینه بود.

وی در خصوص نحوه انجام این پژوهش افزود: شبکه های اجتماعی به زندگی روزمره جامعه بسیار نزدیک است. این نظرسنجی بر روی 14 هزار و 505 نفر انجام شد و یکی از شرایط ما این بود که افراد باید کاربر شبکه های اجتماعی باشند. ما همچنین رسانه های اجتماعی را شامل شبکه های اجتماعی، پیام های اجتماعی، شبکه های پخش ویدئوی اجتماعی و شبکه هایی برای خرید کالاها و خدمات و بازی ها تعریف می کنیم.

سلیمانی با اشاره به تاثیرات فرهنگی استفاده از شبکه های اجتماعی گفت: به این نتیجه رسیدیم که تغییرات مختلف در حوزه های مختلف کاملا به حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی بستگی دارد. ظهور اینستاگرام در سال های اخیر به ویژه این مشکل را شعله ور کرده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت کاربران در فضای اجتماعی حائز اهمیت است، گفت: این موضوع در حوزه فرهنگ دیجیتال قرار می گیرد و تنها مربوط به ایران نیست، بلکه در دنیا رخ می دهد، در حالی که پیش از آن خرده فرهنگ ها به منطقه وابسته بودند. خودشون در واقع، به لطف رسانه های اجتماعی، یک فرهنگ دیجیتال مسطح شکل گرفته است. انگیزه مصرف محتوا و میزان مصرف محتوا کاملاً به مسائل مختلف اجتماعی بستگی دارد. به این نتیجه رسیده ایم که هر چه فعالیت در شبکه های اجتماعی بیشتر باشد میزان تغییرات و تحولات در حوزه های مختلف بیشتر می شود.

وی درک شبکه های اجتماعی را موضوع بسیار مهمی دانست و گفت: پس از ظهور اینستاگرام شاهد گسترش شبکه های اجتماعی در تلفن های همراه بودیم. اما آیا فرهنگ رسانه ای پس از گسترش شبکه های اجتماعی افزایش یافته است؟ برخی از سوالات این طرح ملی به این منظور اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: استفاده از رسانه طی سال های گذشته توانسته در عرصه های مختلف فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … تاثیرگذار باشد.

رئیس پژوهشگاه ملی فرهنگ رسانه های اجتماعی در ایران به برخی از نتایج این طرح اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس مصاحبه حضوری و تصادفی با افراد بالای 15 سال در 31 استان کشور، پرسشنامه تکمیل شد. در اردیبهشت امسال 47 درصد از این جمعیت مرد و 52 درصد زن بودند. بر اساس این نظرسنجی، پنج پلتفرم محبوب رسانه های اجتماعی 72 درصد اینستاگرام، 52 درصد تلگرام، 46 درصد واتس اپ، 42 درصد روبیکا و 32 درصد ایتا بوده اند. در شبکه‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، روند استفاده به این صورت بود که 42 درصد از آپارات، 8 درصد تماشا و 25 درصد از یوتیوب استفاده می‌کنند.

وی افزود: همچنین در این آمار 24 درصد گفته اند که اصلا از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده نمی کنند. همچنین 13 درصد اعلام کرده اند که اصلا از شبکه های اجتماعی خارجی استفاده نمی کنند.

سلیمانی ادامه داد: 8.6 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که از طریق شبکه های اجتماعی کار اقتصادی انجام می دهند و با انگیزه کسب درآمد وارد چنین فضایی شده اند.

وی افزود: 30 درصد افراد گفته اند که از شبکه های اجتماعی برای پیگیری اطلاعات و اخبار زیاد استفاده می کنند و 20 درصد نیز گفته اند که اصلا از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: 41 درصد از افراد شرکت کننده در این پژوهش گفتند که از شبکه های اجتماعی برای گوش دادن به موسیقی استفاده زیادی می کنند و این جای تامل دارد.

به گفته وی، حدود 57 درصد از افراد در پژوهش اظهار داشته اند که صرفاً ناظر شبکه های اجتماعی هستند و فعال نیستند، اما در مورد محتوای آموزشی این گونه نیست و شاهد رشد استفاده از شبکه های اجتماعی برای یادگیری بوده ایم. به طوری که بالغ بر 32 درصد افراد گفته اند که از تحصیل بهره زیادی می برند.

سلیمانی درباره اعتماد به خبر گفت: شبکه های اجتماعی اکنون سهم بزرگی از فضای رسانه را به خود اختصاص داده اند. در همین راستا مقبولیت و مرجعیت نشریات بزرگ، صدا و سیما را مقایسه کردیم و پرسیدیم مردم چقدر به محتوایی که از این طریق دریافت می کنند اعتماد دارند؟ 18.5 درصد از پاسخگویان گفته اند که به اخبار رادیو و تلویزیون اعتماد زیادی دارند، 7 درصد به بی بی سی، 5 درصد به روزنامه کیهان و 3.8 درصد به روزنامه کیهان اعتماد زیادی دارند. آنها به روزنامه الشرق اعتماد زیادی دارند. 11 درصد گفتند که برای اخبار به اینستاگرام و 8 درصد به توییتر اعتماد دارند. 12.5 درصد نیز اعلام کردند که به ITA برای دریافت اخبار اعتماد دارند.

وی افزود: یکی از سوالات مطرح شده در این کمپین این است که آیا شبکه های اجتماعی همه حقایق جامعه را به ما نشان می دهند؟ 23 درصد موافق بودند که تمام واقعیت ها از طریق رسانه های اجتماعی ظاهر می شود و 58 درصد گفتند که رسانه های اجتماعی همه واقعیت ها را نشان نمی دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در سال های اخیر تبلیغات از رسانه های رسمی به شبکه های اجتماعی رفته است، گفت: این یک روند جهانی است که در نگرش مردم نیز مشهود است. بر اساس این نظرسنجی، 66 درصد از مردم معتقدند تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی موثرتر است، هرچند این موضع مردم بود و نمی‌توان گفت که این واقعیت است.

وی افزود: از شرکت کنندگان پرسیدیم: آیا فضای مجازی فرهنگ ایرانی را تهدید می کند؟ 48 درصد مردم این فضا را تهدید و خطری برای فرهنگ ایرانی می دانستند. یا 49 درصد اعلام کردند که فضای مجازی ابزاری برای قدرت یابی و نفوذ غرب است.

به گفته سرپرست پروژه نظرسنجی ملی فرهنگ رسانه های اجتماعی در ایران، 43 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند وبلاگ نویسان سایبری تصویری منفی از ایران ایجاد می کنند. حتی در حوزه فرهنگ اقتصادی، حدود 50 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که افراد مشهور و وبلاگ نویسان باید مالیات بگیرند.

وی افزود: در حوزه کسب و کار، حدود 50 درصد مردم معتقدند شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای توسعه و رونق کسب و کار است، اما 38 درصد معتقدند که این شبکه های اجتماعی در امور اقتصادی دخالت کرده و باعث افزایش تعداد مسکن و مسکن می شود. ماشین ها. محبوب.

سلیمانی با اشاره به اینکه موضوع حاکمیت فضای مجازی و محل ذخیره داده های شبکه های اجتماعی نیز از موضوعات مهم در این نظرسنجی بوده است، گفت: 51 درصد از پاسخگویان نسبت به ذخیره اطلاعات شخصی خود در شبکه های اجتماعی غیرایرانی ابراز نگرانی کرده اند.

وی افزود: تنها 23.3 درصد مردم مخالف محدودیت شبکه های اجتماعی توسط دولت به دلیل محتوای غیراخلاقی و جنسی بودند. از سوی دیگر، از مردم پرسیدیم: «دولت به دلیل دیدگاه‌های سیاسی مخالف، رسانه‌های اجتماعی را محدود می‌کند؟» 18.3 درصد موافق نبودند و 59.4 درصد موافق بودند.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران درباره روند تماشای فیلم و سریال از شبکه های مجازی و رادیویی گفت: 21 درصد از شبکه های ماهواره ای برای تماشای فیلم و سریال، 30 درصد از یوتیوب، اینستاگرام و … 44 درصد از شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند. از رادیو، 33 درصد از شبکه تلویزیونی خانگی و 11.6 درصد از سینما استفاده می کنند. در مورد میزان تطابق محتوای شبکه تلویزیونی خانگی با فرهنگ جامعه، 21 درصد محتوای سریال های شبکه تلویزیونی خانگی را با فرهنگ جامعه همخوانی دارند و 11 درصد آن را ندیده اند. با فرهنگ جامعه سازگار است. از همه، 31 درصد گفتند که این فرهنگ کمی یا خیلی کم با فرهنگ مطابقت دارد. این در حالی است که 62.2 درصد هزینه خرید اشتراک شبکه تلویزیونی خانگی را بسیار گران می دانند.

الجعفری، پژوهشگر پژوهش ملی فرهنگ رسانه های اجتماعی نیز در توضیح روند پیشرفت کار در این پژوهش گفت: داده های تحقیق با ضریب خطای 3 درصد قابل اعتماد است و بررسی با دقت علمی پایش شده است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *