در دهه آینده، اول تهران دوم البرز و سوم قم دچار بحران آبی می‌شوند / حدود ۹۰ میلیارد مترمکعب از آب کشور را به کشاورزی می‌دهیم؛ باید طی سال‌های آینده مصرف آب کشاورزی را به ۵۰ میلیارد مترمکعب کاهش دهیم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بحران آب در سال های اخیر باعث افزایش فرونشست و مهاجرت منطقه ای شده است. این موضوع در خراسان، اصفهان، اطراف تهران و یزد آثار مهمی بر جای گذاشت. در حوزه محیط زیست نیز پزشکیان میراث تخریبی دریافت می کنند که باید واقع بینانه با آن برخورد کنند.

مهدی قمیشی، استاد آب دانشگاه اهواز، درباره بحران‌های کم‌آبی در سال‌های اخیر به «اینتک» می‌گوید: «امسال وضعیت آب در کشور نسبت به سال قبل کمی پایین‌تر است سال آبی 1402-1403 تقریباً عادی است. این مسائل کار ملت است.

وی افزود: از نظر علمی باید 40 درصد آب صرف عمران، صنعت، شرب و سلامت شود. اگر سالانه 100 میلیارد مترمکعب آب داشته باشیم، تنها اجازه داریم 40 میلیارد آن را برای توسعه استفاده کنیم. اکنون ما از تمام منابع آب برای اهداف توسعه و شهرسازی استفاده می کنیم. آبی که قرار بود به عملکرد اکوسیستم برسد، از گردش خارج شده است.

وی درباره نقش کشاورزی در کم آبی گفت: کشاورزی مشکل اصلی کشور ما است. حدود 90 میلیارد مترمکعب از آب کشور را به کشاورزی می دهیم و 10 میلیارد آن را برای صنعت و شهر هزینه می کنیم. دولت باید با تغییر الگوی کشاورزی مصرف آب را در کشاورزی کاهش دهد. باید در سال های آینده مصرف آب کشاورزی را به 50 میلیارد مترمکعب برسانیم.

قمیشی در خصوص تنش آبی در استانداری های مرکزی کشور گفت: اگر بخواهیم فرمانداری را بررسی کنیم در هیچ استانداری و حوزه آبخیز مشکلی برای تامین آب شرب و بهداشتی نداریم. آب حوضه ها قابلیت تامین آب مورد نیاز آب های محیطی آن منطقه را دارد. مشکل اصلی بخش کشاورزی است. مناطق مختلف کشور می توانند از آب مازاد خود برای کشاورزی استفاده کنند. هیچ منطقه ای در کشور نداریم که بتواند زمین های قابل کشت آبی خود را بدون تنش آبی تامین کند. خوزستان که آب فراوانی دارد نمی تواند زمین های زراعی خود را با این آب ورودی تامین کند. 3 میلیون هکتار زمین زراعی در خوزستان داریم اما بیش از 1.5 میلیون هکتار نمی توانیم کشت کنیم. اگر بخواهیم از نظر بحرانی 3 استانداری را نام ببریم که در دهه آینده با مشکل مواجه خواهند شد. اول تهران دوم البرز و سوم قم که دچار بحران شده است. استان تهران به دلیل وسعت جمعیت با مشکل آب شرب مواجه است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *