میراثی که در حوزه اقتصاد برای پزشکیان برجای مانده، یک بنای در آستانه ویرانی است / دولت فعلی با استقراض از بانک‌ها، برای مردم تورم خلق کرد / اگر دوباره دولت سایه، وضعیت اقتصادی ما را قفل کند، ۸۳۰ همت بدهی فعلی به ۴۸۳۰ همت تبدیل خواهد شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

میراث اقتصادی دولت رئیس جمهور در دستان پزشکیان مملو از کسری ها و بحران هایی است که پزشکیان اکنون باید آن را حل کنند. بخش پزشکی در اولین گام های اقتصادی خود با کسری بودجه ناشی از انبساط و تورم دولت مواجه است که دولت در آن نقش موثری ایفا می کند.

دانیال شمسیان، عضو اتاق بازرگانی ایران، درباره افزایش بدهی دولت در دولت سیزدهم به اینتک گفت: بدهی دولت که سابقه دارد، ریشه در کسری بودجه دارد. این واقعیت که درآمد دولت کفاف هزینه ها را نمی دهد منجر به افزایش کسری بودجه می شود. آقای جلیلی مدام در بحث ها اشاره می کرد که در سال 97 آقای روحانی می گفت اگر ف. آه تو. تی. اگر F امضا نشود نمی توانیم حقوق بپردازیم اما الان در حال پرداخت حقوق هستیم. این حقوق در کجا ظاهر شد؟ از آنجایی که دولت از بانک ها وام گرفت و برای مردم تورم ایجاد کرد. مردم حقوق دولت رئیس جمهور را پرداخته اند. دولت ریاست جمهوری نتوانست درآمد جدیدی ایجاد کند و بودجه با کسری مواجه شد. پزشکیان یک وعده مشخص به مردم دادند و آن قول این بود که به جای شبه دانشمندان در دولت ریاست جمهوری از متخصصان و علما کمک بگیرند.

وی درباره راهکار عبور از بدهی های دولت گفت: راهکارهای حل بدهی های دولت مشخص است. راه اول افزایش مالیات است. بر اساس تجربیات سایر کشورها، افزایش 1 درصدی مالیات منجر به کاهش 2 درصدی تولید ناخالص داخلی می شود. اگر نتوانیم به اقتصاد جهانی روی بیاوریم، راه دیگر چاپ پول است که دوباره روی همان پاشنه می چرخد. راه سوم ایجاد انضباط مالی در خانه و تلاش برای ارتباط با دنیاست. راه حل سوم ما را به چرخه بهبود برمی گرداند وگرنه آینده روشنی نخواهیم داشت. اگر دوباره دولت سایه داشته باشیم که وضعیت اقتصادی ما را زیر نظر دشمنان خارجی کشور ببندد، پزشکیان بدهی را از 830 همات به 4830 همات تبدیل می کنند.

وی درباره اولین قدم های اقتصادی دولت گفت: اولین قدم دولت پزشکی باید رفع کسری بودجه باشد که استفاده از مالیات و چاپ پول بیماری را تشدید می کند و تنها راه استفاده از سرمایه های خارجی است. برخلاف سایر اقتصادهای جهان، ایران تحت تحریم است که باعث شده ما نتوانیم به منابع مالی خود دسترسی پیدا کنیم. به گفته قالیباف ما باید 30 درصد بیشتر برای درآمد خود هزینه می کردیم و به گفته پزشکیان اصلا نمی توانستیم به درآمد خود دسترسی پیدا کنیم. راه حل کوتاه مدت کاهش هزینه های دولت است. طبیعتاً دولت موجود بیشتر هزینه می کند. پزشکیان باید به نهادهایی که بودجه دارند بودجه مبتنی بر عملکرد بدهند. مثلاً چه نسبتی از مردم تحت پوشش صدا و سیما هستند؟ آیا سازمان صدا و سیما این همه بودجه مصرف می کند و مخاطب ندارد؟ دولت باید توجه داشته باشد که کسری بودجه به خودی خود امری ذاتی است.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره انتظارات بخش خصوصی و جامعه از پزشکیان اظهار داشت: از پزشکیان درخواست دارم که رابطه خود را با مردم قطع نکنند. مشکل دولت روحانی این است که با مردم صحبت نکرد و دولت را خطاب قرار نداد. در همه تصمیمات سختی که مردم باید همکاری کنند، مردم باید در کنار دولت باشند. ما ایرانی ها ثابت کرده ایم که همه با ما صادق بوده و او را همراهی کرده اند. آنچه بخش خصوصی از دولت انتظار دارد، کسب نظر اتاق بازرگانی در مورد تصمیمات مرتبط با منافع و آینده بخش خصوصی است. اتاق بازرگانی کمیته های مختلفی دارد که کوچکترین مسائل اقتصادی را بررسی می کنند و دانش زیادی در درون آنها وجود دارد. در دولت قبل با این شرایط مواجه بودیم که رئیس اتاق بازرگانی با فشار شخص رئیس جمهور به زور برکنار شد.

شمسیان در خصوص میراث اقتصادی دولت سیزدهم گفت: با تمام احترامی که برای بسیاری از دولتمردان در دولت سیزدهم قائل هستیم، خروجی های آن دولت شرایط آشفته کنونی است. می گویند ما با 200 کشور ارتباط داریم اما همان مخبر می گوید با هر کشوری قرارداد بستیم اما آمریکا مانع شد. ما در دولت سیزدهم رابطه بسیار اشتباهی با دنیا داشتیم. از نظر مالی، ارتباط ما با دنیا قطع شده است. تورم شکسته میراث دولت ریاست جمهوری است. الان نزدیک به 5 ماه بدون دستور می گذرد و اینکه با قحطی مواجه نیستیم یک معجزه است. میراث به جا مانده از پزشکیان، اگر نگوییم ویرانه، شاید ساختمانی در آستانه تخریب است. این ساخت و ساز نیاز به تلاش گروهی دارد. انشاالله مخالفان بی شرف و ضد توسعه آقای پزشکیان نتوانند چرخ های توسعه کشور را دچار بحران کنند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *