حکم بی‌سابقه دادگاه فرانسه: «همه زنان افغان» می‌توانند از حق پناهندگی بهره‌مند شوند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: دادگاه ملی حقوق پناهندگان فرانسه که به اختصار CNDA نامیده می شود، روز پنجشنبه 11 جولای در حکمی اعلام کرد که «همه زنان افغان» که به دلیل اقدامات تبعیض آمیز طالبان از افغانستان گریخته اند «می توانند وضعیت پناهندگی را دریافت کنند».

در این تصمیم بی‌سابقه، دادگاه «زنان افغان» را یک «گروه اجتماعی» دانست که ممکن است صرفاً به دلیل «عضویت در این گروه» در معرض تبعیض قرار گیرد.

در بیانیه این دادگاه آمده است که برای فرانسه، «زنان و دختران افغانی که جامعه افغانستان با آنها متفاوت رفتار می کند، باید به عنوان اعضای یک گروه اجتماعی در نظر گرفته شود و به عنوان پناهنده از آنها حمایت شود».

تا به حال چنین حکمی که اهمیت نمادین بالایی دارد سابقه نداشته است، بنابراین تنها زن یا دختر بودن در افغانستان می تواند به شما اجازه دهد که در فرانسه وضعیت پناهندگی بگیرید.

این دادگاه در بیانیه خود اشاره می کند که گروه طالبان از زمان بازگشت به قدرت در ماه اوت 2021، حقوق و آزادی های اولیه زنان و دختران افغان را به ویژه با کنار گذاشتن آنها از دولت موقت تضعیف کرده است. آنها همچنین حق زنان برای سلامت و آموزش و حق آزادی حرکت را زیر سوال بردند.

قضات این دادگاه همچنین به گزارش های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه این «اعمال جدی تبعیض آمیز» مترادف با «اقدامات آزار و اذیت» مورد اشاره در کنوانسیون ژنو است، تکیه می کنند.

دادگاه ملی پناهندگی در فرانسه به درخواست‌های خارجی‌هایی رسیدگی می‌کند که درخواست پناهندگی آنها توسط اداره حمایت از پناهندگان و افراد بدون تابعیت فرانسه (Ofpra) رد شده است.

در فرانسه، پناهندگی بر اساس کنوانسیون ژنو 1951 مربوط به وضعیت پناهندگان اعطا می شود. ماده 1 این کنوانسیون بین‌المللی تصریح می‌کند که اصطلاح پناهنده به هر شخصی اطلاق می‌شود که به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا دارای عقاید سیاسی خاص، ترس موجهی از آزار و اذیت داشته باشد.

با این حال، کنوانسیون تعریف روشنی از اینکه چه چیزی «گروه اجتماعی» را تشکیل می دهد ارائه نمی دهد و این موضوع را به قضات واگذار می کند.

دادگاه ملی حقوق پناهندگی فرانسه قبلاً استفاده از اصطلاح “گروه اجتماعی” را برای اشاره به همجنس گرایان در برخی از کشورها مانند مالی، تونس و مصر به رسمیت شناخته بود.

این اصلاحیه همچنین زنانی را که می خواهند از ازدواج اجباری فرار کنند (از جمله در مالی، موریتانی، گینه و بورکینافاسو) و زنانی که در معرض خطر ختنه زنان هستند، از جمله در مصر یا کامرون، در نظر می گیرد.

به این ترتیب، تا کنون در فرانسه، تنها زنانی که از ازدواج اجباری فرار می‌کنند، دختران جوانی که از ترس ختنه کردن یا زنانی که از شبکه‌های فحشا فرار می‌کنند، می‌توانند از حمایت مقرر در کنوانسیون ژنو بهره‌مند شوند. زیرا به گفته دادگاه، آنها به یک “گروه اجتماعی خاص” تعلق دارند.

در طول پنج سال، افغانستان به اولین کشور با بیشترین تعداد پناهجو در فرانسه تبدیل شده است.

بر اساس گزارش اداره حمایت از پناهندگان و افراد بدون تابعیت (OFPRA)، تنها در سال 2022، 17103 درخواست پناهندگی از اتباع این کشور در فرانسه ثبت شده است که 15 درصد از کل درخواست های ارائه شده توسط متقاضیان ملیت های مختلف را تشکیل می دهد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *