تا ۱۵ سال دیگر، استان گلستان بیابان می‌شود، مگر اینکه اقدام جدی رخ دهد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایلانا: کارشناسان منابع طبیعی در سال های اخیر بارها هشدار داده اند که خطر بیابان شدن جنگل ها و مراتع در کمین استان گلستان است و مسئولان باید برای مقابله با این معضل فکر کنند. اغتشاشات کوچک را نشانه جدی تغییر اقلیم در استان می دانند تا جایی که مسئولان تنها برای حل این بحران جلسه ای برگزار کردند و چاره ای برای مقابله با این بحران اندیشیدند.

در سال های اخیر خشکسالی های شدید و کم آبی ساکنان این استان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است و طبق آمار ۹۸ درصد از منابع آب زیرزمینی استانداری مورد بهره برداری قرار می گیرد. تداوم شرایط خشکسالی، گرد و غبار، کم آبی شدید و … حکایت از آن دارد که گلستان سال های سخت تری را شاهد خواهد بود.

اگر دولت تدبیر جدی نگیرد به زودی 300 هزار هکتار از اراضی استان به بیابان تبدیل می شود که بیشتر آن در شهرستان های گنبدکاووس، مراوتپه، گمیشانه و آکولا قرار دارد.

او زنگ خطر بیابان زایی در گلستان را به صدا در آورده است

زنگ خطر بیابان زایی در گلستان به صدا درآمده و کارشناسان منابع طبیعی پیش بینی می کنند در صورت عدم تدبیر جدی تا 15 سال آینده این استان به کویر تبدیل شود. کم آبی از مرز بحران فراتر رفته و زندگی ساکنان این استان با مشکلات جدی مواجه شده است.

افزایش دمای گلستان طی 80 سال گذشته بی سابقه بوده و تغییرات اقلیمی استان ما نسبت به سایر استان ها بیشتر است. کویر قره قوم ترکمنستان یکی از عوامل اصلی پیدایش کویر در گلستان به شمار می رود و وزارت امور خارجه باید این موضوع را با جدیت پیگیری کند. ریزگردها در گلستان دو منشا داخلی و خارجی دارد.

عوامل انسانی مانند تغییر کاربری مناطق جنگلی و مرتعی و آتش زدن محصولات کشاورزی باعث ایجاد شرایط بیابان زایی می شود. مردم ولایتمدار باید این نکات را با جدیت دنبال کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: گلستان با وسعت تقریبی 2 میلیون هکتار دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای و دارای وسعت یک میلیون و 335 هزار هکتار منابع طبیعی است که 452 هزار هکتار آن وسعت دارد. منطقه جنگلی هیرکانی هستند.

حمید سلامه گفت: عوامل انسانی، کویر قره قوم، بالکان ترکمنستان و خشک شدن تالاب ها در پدیده ریزگردها و بیابان زایی در استان بسیار موثر است.

وی ادامه داد: در اولین سفر شهید رئیسی به گلستان 110 میلیارد تومان برای رفع بیابان زدایی اختصاص یافت که تاکنون 25 میلیارد آن اختصاص یافته است. در این سفر 500 میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری مصوب شد که تاکنون 50 میلیارد آن تخصیص یافته است.

وی گفت: پارسال در گلستان سه میلیون و 200 هزار اصله نهال جنگلی و فضای سبز و یک میلیون و 640 هزار اصله نهال برای اصلاح مراتع تولید شد. از ابتدای امسال تاکنون سه میلیون اصله نهال در نهالستان های دولتی تولید شده است.

وی گفت: سال گذشته هزار و 500 کیلومتر آتش سوزی در مزارع کشاورزی و منابع طبیعی ایجاد شد تا آتش سوزی ناشی از سوزاندن یونجه و کاه در مزارع آسیبی به منابع طبیعی وارد نکند. در راستای طرح مردمی برای کاشت یک میلیارد اصله سه میلیون و 200 هزار اصله نهال در سامانه ساتاک ثبت شده است.

وی بیان کرد: هدف از تولید سه میلیون اصله نهال گونه های جنگلی برای احیا و توسعه جنگل های این فرمانداری با مشارکت چهار نهالستان دولتی و بیش از 60 نهالستان بخش خصوصی بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *