سلاح‌ورزی: با مشکل کمبود منابع ارزی روبه‌رو هستیم / گفته‌های مقامات مسئول در مورد مدیریت منابع ارزی یک نوع تعارف است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

النا: به گفته یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی ایران، اظهارات مسئولان در مورد مدیریت منابع ارزی نوعی تملق است و در واقع با مشکل کمبود منابع ارزی در کشور روبرو هستیم مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی تامین نمی شود.

حسین سلاح ورزی یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی ایران در تشریح محدودیت های اعمال شده از سوی دولت برای تخصیص ارز به صنایع که هدف آن مدیریت منابع ارزی است، اظهارات مسئولان: چه چیزی به مدیریت مربوط می شود. منابع ارزی نوعی ادب و پوشش است و در واقع ما با مشکل کمبود منابع ارزی در کشور مواجه هستیم و دولت به معنای عام این مشکل را تحریم می کند وزارت حراست و بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار ارزی تحت نظارت آن به دنبال سازوکاری برای مدیریت منابع موجود و یافتن سازوکارهایی برای استفاده کمتر ارز در کشور هستند.

وی افزود: ممنوعیت اعمال شده برای خطوط گمرکی در تخصیص ارز غیرقانونی است اما دولت این کار را انجام داد و تخصیص ارز برای تعداد محدودی کالا را آزاد کرد. در واقع همین تعداد در تامین ارز کارآمد نیست و چون نمی تواند ارز آنها را تامین کند، هر روز بخشنامه ها و دستورالعمل های جدیدی صادر می کند که جریان واردات را مختل می کند.

صلاح ورزی ادامه داد: در این راستا یا درخواست ثبت نمی شود و یا در صورت ثبت درخواست، کد هشت رقمی به آن تعلق نمی گیرد و به فردی که درخواست را ثبت کرده ارز داده نمی شود. با این اتفاقات، عرضه طیف وسیعی از کالاهای وارداتی توسط شرکت های تجاری مختل شده و اکنون به مرحله ای رسیده ایم که مواد اولیه و مایحتاج مورد نیاز واحدهای تولیدی تامین نشده است.

وی توضیح داد: فکر می کنم همه اینها به دلیل کمبود ارز در کشور است، اما دولت اعلام می کند که همه چیز تحت کنترل است و ارز کافی در کشور وجود دارد و درباره کمبود ارز چیزی نمی گوید. اما در واقع روش های پیشگیرانه را اتخاذ می کند و مانعی برای واردات ایجاد می کند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اظهارنظر وزیر صمت مبنی بر اینکه در سال 1403 نسبت به سال 1402 ارز بیشتری به صنایع داده شد، گفت: شواهد نشان می دهد که این اتفاق نیفتاده و نارضایتی و تقاضای انباشته واحدهای صنعتی وجود داشته است. نشان می دهد که نیازهای آنها برآورده نمی شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *