معرفی فیلم آرگو- Argo | هورناز

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام فیلم: آرگو

ژانر: سیاسی، دراماتیک، تاریخی

سال انتشار: 2012

کارگردان: بن افلک

امتیاز کاربران در سایت IMDb برای فیلم: 7.7 از 10
امتیاز فیلم Rotten Tomatoes: 96 از 100

بازیگران:

بن افلک در نقش تونی مندز
برایان کرانستون در نقش جک اودانل
جان گودمن در نقش جان چمبرز
آلن آرکین در نقش لستر سیگل
کایل چندلر در نقش همیلتون جردن
ویکتور گاربر در نقش کن تیلور
تیت دونوان در نقش باب اندرس
مایکل پارکس در نقش جک کربی
کلیا دووال در نقش کورا لجیک
تام لینک در نقش راد
کریستوفر استنلی در نقش تام آهرن
امید ابطحی در نقش ردا
تایلر شیلینگ در نقش کریستین مندز
کیت ساراپیکا در نقش آدام انگل
کری پسی در نقش کیتی استافورد

خلاصه

آرگو نسخه هالیوود از «بحران گروگان» است. در 22 آبان 1358، در بحبوحه انقلاب ایران، گروهی موسوم به دانشجویان پیرو خط امام با حمله به سفارت آمریکا در تهران، کارکنان سفارت آمریکا را به گروگان گرفتند و آن را تسخیر کردند. از میان کارمندانی که گروگان گرفته شده بودند، 6 نفر موفق شدند از درب پشتی سفارت به منزل کن تیلور، سفیر کانادا در ایران فرار کنند.

در مورد فیلم

در سال 2007، جاشوا برمن مقاله ای با عنوان «چگونه سیا از یک داستان علمی تخیلی جعلی برای نجات آمریکایی ها از تهران استفاده کرد» در مجله Wired منتشر کرد و جزئیات نجات 6 دیپلمات آمریکایی در تهران را شرح داد. پیش از آن تونی مندز نیز خاطرات خود را در سایت سیا منتشر کرده بود. در سال 2007 بر اساس این دو مقاله جرج کلونی، گرانت هسلوف و دیوید کلاوانز پروژه ساخت این فیلم را آغاز کردند و در فوریه 2011 بن افلک به عنوان کارگردان به تیم تولید فیلم اضافه شد. بازیگران ایرانی از طریق آگهی در روزنامه های فارسی زبان آمریکایی انتخاب شدند. پس از انتخاب بازیگران، فیلمبرداری در آگوست 2011 در لس آنجلس آغاز شد. بقیه فیلم در مک لین، ویرجینیا، واشنگتن دی سی و استانبول فیلمبرداری شد.

آرگو در سی و هفتمین جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و در 12 اکتبر 2012 اکران گسترده ای را در سینماهای ایالات متحده آغاز کرد.

فیلمبرداری رودریگو بریتو در خلق تصاویری که فضای اواخر دهه 1970 را تداعی می کند چشمگیر است. بن افلک عمدا از چهره های کمتر معروف در نقش های اصلی فیلمش استفاده کرد. این چیدمان به رویکرد واقع گرایانه فیلم کمک کرد و به حس «بر اساس یک داستان واقعی» آن افزود. اما افلک ترجیح داد از بازیگران مشهوری چون آلن آرکین و جان گودمن در نقش های فرعی استفاده کند. تعامل خوب این دو بازیگر در بخشی از داستان فیلم در هالیوود به قدری جذاب و درگیرکننده است که می توان بر اساس آن فیلم یا مینی سریالی ساخت. افلک با اینکه مهارت های کارگردانی اش بیشتر از بازیگری اش است، بازی خوب و جذابی ارائه کرد.

بازخوردها

آرگو در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار نامزد هفت جایزه مختلف شد و در نهایت برنده سه جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین شد. این اولین بار از زمان رانندگی خانم دیزی در سال 1989 بود که فیلمی بدون نامزدی بهترین کارگردانی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد. آرگو نامزد پنج جایزه گلدن گلوب شد که از این میان برنده دو جایزه (بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی) شد. آرگو همچنین برنده جایزه بهترین فیلم از انجمن تهیه کنندگان آمریکا شد. این فیلم امتیاز بالای 93% را از کاربران Rotten Tomatoes دریافت کرد. آرگو همچنین برنده جوایز بفتا برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین شد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *