با آمدن ترامپ، امریکا و اروپا نمی‌توانند یک ائتلاف حداکثری را علیه ایران شکل دهند / این ترامپ با ترامپ گذشته در بحث ایران تفاوت دارد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

حشمت الله فلاحت بیشا، رئیس سابق کمیسیون سیاست خارجی مجلس معتقد است که این ترامپ در بحث ایران با ترامپ قبلی تفاوت دارد و با آمدن ترامپ، آمریکا و اروپا نمی توانند ائتلاف حداکثری علیه ایران داشته باشند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس در گفت و گو با الکت: موضع سرد آمریکا در قبال نتایج انتخابات ایران، طبیعتاً در مقاله آقای پزشکیان تحت عنوان برنامه های سیاست خارجی تأثیر داشت. اگرچه واکنش اروپایی ها مثبت بود، اما واکنش آمریکایی ها سرد بود. این حادثه ما را به یاد فرصت سوزی آمریکا در دوران خاتمی و روحانی می اندازد. آمریکایی ها در این دو دوره عهد خود را زیر پا گذاشتند. مهم ترین مانع برای کاهش تنش ها بین ایران و آمریکا، سابقه بد نیت آمریکاست.

وی افزود: با وجود انتقادات پزشکیان، او سعی کرد موضعی برابر با ایران نشان دهد. وقتی او به تقویت روابط راهبردی با چین و روسیه اشاره کرد، این به معنای روابط یکجانبه نبود. زمانی که می خواهد رفتار آمریکا را تغییر دهد، موضعی مشابه در ذهن دارد.

وی گفت: بخشی از واکنش بی طرف آمریکایی ها به نتایج انتخابات ایران به دلیل کنترل فضای انتخاباتی در آمریکاست. در آمریکا – هیچ چیز مهمتر از انتخابات نیست. آقای پزشکیان به دنبال این است که پیام خود را برای کاهش تنش قبل از اینکه ناامنی منطقه را در دنیای پرتنش امروزی ویران کند، ارائه دهد. در دو نوبت گذشته، منابع آرامش ایرانی در بحران های بین المللی گرفتار شده بودند. ابتدا در زمان خاتمی، گفت و گوی تمدن ها با شروع سلفی گری در شرق به بحران رسید و در سال آخر دولت خاتمی، جنگ بین ایران و آمریکا در گرفت. در دولت روحانی، اگرچه مذاکرات منجر به برجام شد، سلفی گری به غرب ایران رفته و در سوریه، ترتیبات نظامی منابع ایران را بلعیده است. ترامپ نیز وعده خود را زیر پا گذاشت. ترامپ زمانی قدرت را ترک کرد که با نوعی شکست در رویارویی نظامی با ایران مواجه شد.

این نماینده سابق درباره وجهه جدید ترامپ در صورت پیروزی گفت: ترس ایران از سیاست تنش زدایی ترامپ ناشی از نوعی ناآگاهی تاریخی است. اگر ترامپ روی کار بیاید، ترامپ به هیچ وجه گذشته نیست. زمانی که او به قدرت رسید ایران را کشوری ضعیف ارزیابی کرد که هر لحظه می تواند به آن کشور حمله کند. در دوران ترامپ، دو شکست نظامی آمریکا رخ داده است. اولی سرنگونی پهپاد آمریکایی و دومی حمله به عین الاسد که اولین حمله گسترده به سایت های آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم بود. ترامپ در صورت روی کار آمدن تجربه واکنش خطرناک ایرانی ها را دارد و از این رو ترامپ برخلاف گذشته گزینه ای به نام گزینه نظامی نخواهد داشت. او در عرصه دیپلماسی دیگر مانند گذشته جاه طلب نیست.

فلاحت بیشا درباره عدم تشکیل ائتلاف بین المللی علیه ایران گفت: دولت پزشکی بر اساس یک دستور جدید و از موضع اقتدار می تواند آرامش را تقویت کند. آمریکایی ها نباید فرصت را برای توقف تشدید از دست بدهند. اگر فرصت را از دست بدهند، روح حاکم بر سیاست خارجی کشور به سمت سازوکارهایی خواهد رفت که از غرب مستقل شوند. موضوع اساسی دیگر این است که در دولت پزشکی روابط مناسبی بین ایران و سازمان های بین المللی شکل می گیرد. اگر این نهادها به سمت تجدید روابط با ایران حرکت کنند، عنصر قدرت ایجاد می شود. با آمدن دولت پزشکی آمریکا و اروپا نمی توانند به اتحاد ضد ایرانی برسند. حداقل کشورهای اروپایی در حال بازگشت به موقعیت همکاری با ایران هستند. حتی اگر ترامپ روی کار بیاید، نمی تواند ائتلاف حداکثری علیه ایران تشکیل دهد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *