آیا رئیس جمهور جدید ایران قادر به مصالحه با غرب خواهد بود؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

سید حسین موسویان در میدل ایست آی نوشت: پس از مرگ رئیس جمهور در سانحه هلیکوپتر، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و در نهایت مسعود پزشکیان با حدود 16.4 میلیون رای در مقایسه با سعید جلیلی با حدود 13.5 رای، ضمن مشارکت، پیروز شد. بود و حدود 50 درصد از شرکت کنندگان در دور دوم کسب کردند که نسبت به مشارکت 39 درصدی در دور اول انتخابات افزایش چشمگیری داشته است. وی جراح قلب و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی است. وی در زمان خاتمی وزیر بهداشت بود.

به گزارش سرویس سیاسی «المختار» در ادامه این مقاله آمده است: رئیس‌جمهور اگرچه نقش مهمی در اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی در روابط خارجی ایران دارد، اما آیت‌الله خامنه‌ای بر اساس قانون اساسی ایران رهبر و مرجع اول کشور است. دولت بیشترین اقتدار را در عرصه میدانی دارد، زیرا دارای اقتدار نظامی و امنیتی، سیاست خارجی و تعیین کننده سیاست های رژیم است.

با مطالعه مناظره ها و اطلاعیه های همه ستادهای انتخاباتی و اظهارات مقامات ایرانی پس از انقلاب 57، مشخص می شود که دو محور «وضعیت اقتصادی مردم» و «روابط خارجی» از مهمترین آنها بوده است. در خصوص اقتصاد ایران پس از انقلاب 1357، شاخص‌های کلیدی وجود دارد که مورد قبول همه جناح‌های سیاسی ایران است. این حقیقتی است که پس از انقلاب و تاکنون ارزش پول ملی از حدود 70 ریال به دلار در سال اول انقلاب به حدود 600 هزار ریال برای دلار کاهش یافت و تورم افزایش یافت و به بیش از 40 رسید. ٪. تولید ناخالص ملی ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

اما در سیاست خارجی ایران، علیرغم دیدگاه‌های متفاوت جناح‌های سیاسی، همه دولت‌های پس از انقلاب اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان سعی در بهبود روابط با همسایگان خود، کشورهای عرب، جهان اسلام، جهان سوم و … داشتند. جهان اسلام قدرت های بلوک شرق مانند چین، روسیه و هند در حال گسترش هستند. با این حال، اختلاف نظر جناح‌های سیاسی در رابطه با غرب و آمریکا وجود دارد که همچنان چالش اصلی روابط خارجی ایران است. با این حال، بین جناح های مختلف سیاسی در ایران در چند مورد اتفاق نظر وجود دارد:

1) تحریم های آمریکا تاثیر قابل توجه و غیرقابل انکاری بر اقتصاد ایران داشته و هزاران میلیارد دلار ضرر به اقتصاد ایران وارد کرده است. آمریکا پس از انقلاب هزاران تحریم علیه ایران اعمال کرد، تنها در دوران ترامپ 1500 تحریم علیه ایران اعمال شد و در دوران دولت بایدن به بیش از 2000 تحریم رسید، بنابراین هیچ حزبی منکر تاثیر منفی این تحریم ها بر اقتصاد ایران نیست.

2) همه دولت های بعد از انقلاب، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب، حداقل در یک مورد تلاش کردند تا تنش را با آمریکا کاهش دهند که نمونه اخیر آن، توافق هسته ای است که در دوره اوباما منعقد شد دولت، و راه بسیار روشن این است که خصومت واشنگتن منجر به کاهش وسعت تهران شد. اما ترامپ از برجام خارج شد و خصومت ها افزایش یافت. اگرچه دولت اصولگرا رئیسی تلاش کرد تا برجام را احیا کند، اما مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم بین دولت رئیسی و بایدن به نتیجه نرسید.

3) صلاحیت تصمیم گیری در مورد سیاست خارجی از جمله روابط با آمریکا متعلق به بالاترین مقام رهبری ایران است نه دولت یا مجلس.

این موارد حاکی از اهمیت روابط ایران و آمریکا در سیاست داخلی و خارجی ایران است. بهبود اقتصاد ایران مستلزم موارد زیادی است، از جمله: رفع تحریم ها، بهبود روابط خارجی، رفع فساد، بهبود کارآمدی حکومت و رژیم و خصوصی سازی اقتصاد ایران. حرفه پزشکی در صورتی موفق به حل این مشکلات خواهد شد که بتواند حکومت «وحدت ملی» تشکیل دهد و از حمایت رهبری، سپاه پاسداران و قوه قضائیه و مقننه برخوردار باشد.

معتقدم دولت پزشکی با جدیت مسیر توسعه روابط با همسایگان خود، قاره آسیا، قدرت های بلوک شرق و جهان سوم را دنبال خواهد کرد، اما در رابطه با آمریکا و آمریکا با چالش های داخلی و خارجی زیادی مواجه خواهد شد. غرب. مانند دولت های قبلی، پزشکیان بدون آرام شدن با آمریکا نمی توانند روابط خود را با جهان غرب عادی کنند.

واضح است که لغو تحریم ها بدون باز کردن روابط ایران و آمریکا امکان پذیر نخواهد بود. مذاکرات و توافقات ایران و آمریکا در چهل سال گذشته شکست خورده است زیرا همواره حول محور یک موضوع مانند موضوع هسته ای بوده است، در حالی که در بسیاری از موضوعات اختلافات مهمی بین دو کشور وجود دارد. بنابراین، مذاکرات و «توافق‌های یک موردی» در چند دهه گذشته شکست خورده است و در آینده نیز با شکست مواجه خواهد شد، مگر اینکه دو طرف «گفت‌وگوی جامع» را در مورد همه موضوعات مورد مناقشه بین دو طرف انجام دهند.

حل دو مشکل اساسی در روابط اقتصادی و خارجی ایران در چند دهه گذشته نیازمند تصمیمات کلان رهبری است که نیازمند وحدت ملی و همفکری در داخل است. آیت الله خامنه ای رهبر قدرتمندی است که توانایی ایجاد اجماع ملی برای حل مشکلات اساسی را دارد. ریاست جمهوری جدید نشان دهنده یک فرصت است. شکی نیست که آیت الله خامنه ای و پزشکیان رئیس جمهور منتخب خواهان بهبود وضعیت اقتصادی و رفع تحریم های ایران هستند.

برجام نمونه بارز این بود که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد، اما غرب عهدش را زیر پا گذاشت. دولت بایدن نیز نتوانست برجام را احیا کند و تا انتخابات نوامبر سال جاری نمی تواند گام های جدیدی در روابط با ایران بردارد.

مدیچیان در مناظره های انتخاباتی گفت که تلاش خواهد کرد تا تحریم های آمریکا و جهان غرب را لغو کند و برنامه جامع اقدام مشترک را احیا کند. با فرض حمایت رهبری از ابتکارات آتی ایشان، باید دید که پس از انتخابات در چند ماه آینده، دولت جدید آمریکا سیاست «مقابله» یا «مقابله» با ایران را در پیش خواهد گرفت. در مورد تحول مهم در روابط ایران و غرب، اکنون توپ در زمین آمریکا و غرب است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *