معاون وزیر صمت: مردم با کد ملی می‌توانند یک خودروی شخصی وارد کنند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست گفت: افراد دارای کد ملی می توانند برای رفع نیازهای شخصی خود خودرو وارد کنند. در بدو شروع کار و با توجه به شرایط تامین ارز به ازای هر نفر یک دستگاه خودرو مجاز است.

به گزارش «انتخاب»، موضوع کنترل واردات خودرو در برنامه «میز ایخوز» در شبکه خبر مطرح شد و آقای آقایی معاون صنایع حمل و نقل وزارت حراست به سوالات پاسخ داد.

به گزارش تسنیم، آقایی گفت: کارهای مربوط به تصویب واردات خودرو در پایان سال گذشته به پایان رسید اما ملاحظات مربوط به تخصیص ارز بانک مرکزی باعث شد این طرح مورد بازنگری قرار گیرد و در نهایت تصویب و ابلاغ شد. توسط شورای دولت در اوایل ژوئیه. در سال 96 و 97 تولید خودرو به یک میلیون و 500 هزار دستگاه رسید که به دلیل محدودیت منابع ارزی و تحریم ها به نصف کاهش یافت و سالانه به 700 تا 800 هزار خودرو می رسیم. به همین دلیل در حال حاضر شاهد تقاضای انباشته در بازار خودرو هستیم و خودرو قیمتی خیالی دارد.

صمیت معاون وزیر در خصوص سازوکار واردات خودرو گفت: در آیین نامه خود موضوع مربوط به شرکت های واردکننده و ثبت آمار را مطرح می کنیم که مربوط به متقاضیان عمومی و افرادی است که می توانند در گمرک آمار ثبت کنند، عوارض واردات و گمرک را پرداخت کنند و خودرو را ترخیص کنند. ، و نیازی به اخذ کارت کار توسط افراد نیست. در آیین نامه مذکور افرادی که دارای کد ملی هستند می توانند برای نیاز شخصی خود خودرو وارد کنند. در بدو شروع کار و با توجه به شرایط تامین ارز به ازای هر نفر یک دستگاه خودرو مجاز است.

وی در خصوص ویژگی خودروهای قابل واردات گفت: خودروهایی که وارد می شوند باید بین 3 تا 5 سال قدمت داشته باشند و مطابق با استانداردهای روز اروپا و بین المللی باشند. محدودیت دیگر این است که حجم موتور خودرو باید کمتر از 2500 سی سی باشد. واردات می تواند از تمام کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن یا کره جنوبی باشد و به نظر می رسد محدودیتی فقط در مورد ایالات متحده وجود دارد.

آقایی گفت: مبدأ ارز واردات خودرو می تواند ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز سرمایه گذاری و یا تمامی ارزهای خارجی باشد.

این مسئول در خصوص خدمات پس از فروش گفت: چه در مقررات جدید خودرو و چه در بحث خودروهای فرسوده، خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی ذکر شده است. در زمینه واردات خودروهای جدید، شرکت های واردکننده ای که صلاحیت آنها تایید شده است، باید به دفتر خدمات پس از فروش وزارتخانه مراجعه و تعهد خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی را انجام دهند. در خودروهای فرسوده سه دسته واردکننده داریم. گروهی از شرکت های واردکننده تاییدیه گرفته اند و به شرط تضمین خدمات پس از فروش می توانند خودروهای دست دوم را وارد کنند. دسته دوم شرکت های حمل و نقل مجاز به واردات به منظور تامین حمل و نقل درون و برون شهری هستند. دسته سوم اشخاص حقیقی هستند و به وزارت حریم خصوصی به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان، برای خودروهایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش را دارند و می توانند آن را ارائه دهند، به واردکنندگان توصیه می شود مدل های خاصی را وارد کنند.

آقایی افزود: ضوابط واردات خودروهای بنزینی و برقی نو و کارکرده وزارت حراست رو به کاهش است و در این آیین نامه کاهش تعرفه واردات داریم. در این آیین نامه تعرفه واردات خودروهای برقی 4 درصد و خودروهای هیبریدی 15 درصد تعیین شده است. در خودروهای بنزینی تعرفه ها بر اساس حجم موتور و قیمت تعیین می شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به تشکیل کمیته تعیین قیمت خودرو، گفت: زمانی که کالا در گمرک اظهار می شود، کالاها ارزیابی و حقوق ورودی اخذ می شود. تا تیرماه امسال بیش از 8 هزار خودروی وارداتی ترخیص شده است. 5200 دستگاه در دست ترخیص است. سال گذشته یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و امسال نیز تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو را در برنامه داریم.

وی افزود: در دور اول واردات خودرو 31 هزار متقاضی داشتیم. این سامانه چندین بار برای انتخاب خودرو باز شده است اما برخی از متقاضیان خودروی خود را انتخاب نمی کنند. در دور جدید به آنها اعلام شد که در صورت عدم انتخاب از اولویت حذف خواهند شد.

آقایی در خصوص خودروهای داخلی گفت: تولید پژو پارس بر اساس اعلام سازمان استاندارد متوقف شده و از 10 خرداد تولید نخواهد شد و کسانی که قبلا انتخاب کرده اند باید خودروهای دیگری را انتخاب کنند. در حال حاضر تمامی خودروهای تولید شده در کشور از 85 استاندارد برخوردار هستند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *