نامه جمعی از کارشناسان اجتماعی به پزشکیان: صدای بی‌صدایان بمانید

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

خبرآنلاین: جمعی از کارشناسان و فعالان اجتماعی خطاب به رئیس جمهور منتخب پیام ارسال کردند.

جمعی از کارشناسان و فعالان اجتماعی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به شعارهای مسعود پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی از وی خواستند صدای بی‌صدا بماند. این کارشناسان همچنین در 20 بند پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت اجتماعی به سندیکای پزشکی ارائه کردند.

پیام جمعی از کارشناسان و فعالان اجتماعی به رئیس جمهور منتخب به این شرح بود: (صدای خاموش حوزه اجتماعی باشید)

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

جناب رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام.

کسب اعتماد مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به شما تبریک می گوییم. حقیقت این است که ایران -، چنان که از گفته ها و اقدامات ایرانیان مشهود است، دچار شکاف های اجتماعی گوناگونی است و مسئله این است که راه حل آنها راه حل اجتماعی نیز دارد و از تقویت همزمان جامعه و دولت بیرون خواهد آمد. دولت و رابطه سازنده بین دو نهاد. سخنان پیروز در این دور از انتخابات که با نگاه و سخنان شما به نمایش درآمد، مبتنی بر حقیقت، عدالت و کاهش فاصله فرادستان و فرادستان در بخش‌های مختلف بود. رویکردی مبتنی بر: زندگی آبرومندانه و محترمانه، دیده شدن طردشدگان و حاشیه نشینان، ارتقای آزادی و امنیت شهروندی، حق برخورداری از فرصت های برابر برای افراد شایسته و متخصصان از هر نژاد و فرهنگ، و حق کسب تامین اجتماعی مطلوب شهروندی فعال، انتقاد مؤثر از نظام، دسترسی به فضای مجازی، تعامل و ارتباط شرافتمندانه با دنیا، مشارکت و حق کار و مهارت، امنیت اجتماعی، به عبارتی شنیدن و بیان دغدغه های صداهای ناشنیده. بر صداهای بی صدا تأکید می شود. اینها همان دلایلی بود که باعث شد طبقات، گروه ها و اقشار مختلف اجتماعی و فرهنگی به شما اعتماد کنند و شما را نماینده صدای کمتر شنیده شده خود بدانند.

لذا با توجه به اهمیت موضوعات اجتماعی و پیوستگی آنها در جهت ارتقای احساس عدالت همه جانبه و ایجاد بستری برای «زندگی اجتماعی» به عنوان گروهی از کارشناسان و قاتلان احتمالی فعال در عرصه های سیاسی، اجرایی، آموزشی و پژوهشی ضمن با تشکر از تلاش‌های صادقانه و مسئولانه‌ای که در این زمینه توسط دولت‌ها و شرکت‌کنندگان مختلف انجام شده است، معتقدیم دولت چهاردهم باید «اجتماعی‌تر» از همه دولت‌ها باشد.

در این راستا و با عنایت به تمامی ظرفیت ها و تکالیف قانونی موجود از جمله سیاست های کلی نظام و قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، از شما می خواهیم که همچنان صدای جهان باشید. برای «بی صدا و بی صدا» و تقویت همبستگی اجتماعی و بازگرداندن سرمایه اجتماعی در جامعه ایران. لذا پیشنهادات ذیل باید در کلیه فرآیندهای تصمیم گیری و سیاست گذاری دولت چهاردهم و مطابق با علم برنامه درسی رایج و قبلی مورد توجه قرار گیرد. به شما پیشنهاد می شود:

1- ضرورت تدوین پیوست اجتماعی، فرهنگی، تامین اجتماعی و عدالت در پیش نویس قوانین و برنامه های ملی.

2- توجه ویژه به اجرای نظام چندلایه تامین اجتماعی موضوع سیاست های کلی تامین اجتماعی در راستای فقرزدایی و محرومیت زدایی و توزیع مناسب منابع و هدایت نظام حمایت اجتماعی و تامین اجتماعی. توانمندسازی اجتماعی اقشار و گروه‌های مختلف از جمله: زنان، سرپرستان خانوار، کودکان، نوجوانان و جوانان، سالمندان، معلولان، بازنشستگان، بیماران با نیازهای ویژه و غیره.

3- توجه جدی به توسعه فضا (برنامه ریزی منطقه ای) در برنامه ریزی و بودجه با هدف تسهیل در ایجاد عدالت اجتماعی و تسهیل دسترسی به خدمات اجتماعی در سراسر ایران بر اساس محیط زیست هر منطقه و استان.

4- مطالعه، بررسی و توسعه جایگاه ساختارها و شوراهای عالی و ملی در حوزه اجتماعی و اتخاذ تصمیمات تخصصی در خصوص ساختارها و شوراهای موازی.

5- رصد مستمر وضعیت معضلات و آسیب‌های اجتماعی در ایران با هدف برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد علمی و حکمرانی مبتنی بر داده‌ها و بازسازی فرآیندهای متوقف شده برای سنجش وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور و توجه به پژوهش‌های آتی. و آینده اجتماعی

6- بهبود و ارتقاء وضعیت اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و مادی مناطق حاشیه نشین (که حدود یک چهارم جمعیت کشور را شامل می شود) و اجرای سند ملی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و بافت های ناکارآمد شهری.

7- تدوین سیاست های مناسب و موثر در خصوص اثرات اجتماعی تغییرات اقلیمی و مسائل اجتماعی ناشی از چالش های زیست محیطی.

8- حکمرانی و سیاست گذاری مؤثر در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی.

9- ترویج پذیرش تنوع اجتماعی در جامعه با هدف ایجاد صلح و ثبات برای تمامی اقوام و مذاهب ایرانی مقیم ایران طبق احکام قانون اساسی کشور.

10- تأکید بر توجه به رویکرد پلورالیستی نهادی در حوزه اجتماعی، ترویج عدالت ترمیمی و کاهش عناوین مجرمانه.

11- تلاش مؤثر و اتخاذ تدابیر مناسب برای تجمیع منابع مالی و توانمندی های اجتماعی، اقتصادی و توسعه ای نهادهای خارج از دستگاه های اجرایی با هدف استفاده بهینه از منابع کشور در جهت ایجاد نیرو و توانمندسازی گروه ها و گروه های نیازمند و محروم. نیازهای خاص. نیاز در تمام مناطق کشور؛

12- پرهیز از غلبه جریانات امنیتی، حقوقی و قضایی در مقابله با مسائل و پدیده های اجتماعی و فرهنگی، مقابله با مسائل اجتماعی در عرصه اجتماعی و بسترسازی برای حل آنها در این زمینه.

13- تدوین سیاست های مناسب در خصوص تأثیرات اجتماعی حضور مهاجران و بیگانگان در کشور.

14- رعایت حقوق مخالفان قانون و خانواده های آنان، تعیین نوع مجازات در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور، ترویج مجازات های جایگزین حبس و استفاده از فناوری ها و فناوری های نوین در جهت لغو حبس.

15- تسهیل فعالیت تشکل های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد، پرهیز از غلبه نگاه امنیتی بر این سازمان ها و بسترسازی برای مشارکت سازمان یافته آنها در فرآیندهای سیاست گذاری.

16- بهره مندی از توانمندی کارشناسان، انجمن های علمی، تخصصی و بازرگانی، اندیشکده ها و پژوهشکده های اجتماعی در سیاست ها و قانون گذاری های مرتبط با حوزه اجتماعی.

17- بهره مندی از تجارب بین المللی در مدیریت اجتماعی و استفاده از آن در کشور با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، اجتماعی و زندگی ایران.

18- انتصاب مدیران در حوزه اجتماعی با توجه به تخصص و تجربیات موثر بر اساس شعار انتخاب شایسته.

19- پاسخگو بودن مدیران و تشکل های اجتماعی در قبال وظایف و مطالبات پاسخگویی اجتماعی توسط کارشناسان، فعالان اجتماعی، انجمن های تخصصی و رسانه ها بدون ایجاد فضایی برای فاصله گرفتن از نقد سازنده و کارشناسی و بدون حذف کارشناسان منتقد، علاقه مند، آگاه و وفادار به ایران. ;

20- تقویت رویکرد رفاه اجتماعی در سیاست های دولت و تاکید بر این رویکرد در برنامه ها و کارهای مدیران ملی و منطقه ای و بر اساس عملکرد اجتماعی مدیران در ارزیابی آنها.

در پایان ضمن تبریک به شما و ملت شریف ایران، امیدواریم سلسله اقدامات دولت چهاردهم موجب تقویت همبستگی اجتماعی و بازسازی سرمایه اجتماعی در بین ایرانیان شود و ایران آباد را با مردمی شاد و زندگی خوب ببینیم.

براتی سیدی فرید، بهروزی نیا مجید، پارسی پور حسن، جباری حبیب، دلبری احمد، دیلمی زاده عباس، رمضانخواه متین، سبزی خوشنامی محمد، سفیری خدیجه، شایانی ملیحه، صفر شالی رضا، غفاری غلامرضا رضا الدین قادری، ، کردونی روزبه، گروند اردشیر، گئورگی پور اسماعیل، ایمان ممبینی، معینی سهیل، موسوی سید کمال الدین (مشهد)، موسوی شلاک سید حسن، میرزایی حسین، میرقاسمی ابوالفضل، نوات عبدالرضا.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *