گام اول آشتی با آنلاین‌ها: رفع‌ فیلتر اینستاگرام و گوگل‌پلی

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

هفت صبح: اگر روز بعد از انتصاب ناخدای حرفه پزشکی باشد. اگر دولت جدید بخواهد تصمیمی بگیرد که با اکوسیستم استارتاپی ایران و جامعه کسب و کار آنلاین و همچنین میلیون ها کاربر ناراضی از وضعیت اینترنت سازگار باشد، چه تصمیمی باید بگیرد؟ حقیقت این است که فهرست درخواست ها و مطالبات مربوط به اتفاقاتی که به ویژه در سه سال اخیر در اینترنت و تجارت آنلاین در ایران رخ داده است بسیار طولانی است.

از حل مشکلات مالیاتی و بیمه ای استارت آپ ها گرفته تا بحث سرعت و کیفیت اینترنت در کشور که در مقایسه با کشورهایی مانند امارات و ترکیه در وضعیت بدی قرار دارد تا مسائلی مانند تسهیل ورود پلتفرم های بزرگ به بازار. بورس یا حتی احتمال ورود سرمایه گذاران خارجی به این اکوسیستم… همه اینها انتظاراتی است که استارت آپ ها از مسعود پزشکیان دارند.

فهرستی که دستیابی به بخش های زیادی از آن در گرو همکاری و توافق نهادها و تصمیم گیران خارج از دولت است، اما تردیدی نیست که نقش دولت، رئیس جمهور و از همه مهمتر وزیر آینده ارتباطات در پیگیری، چانه زنی و البته ایستادگی بر آن می تواند بسیار تعیین کننده باشد. نقشی که عیسی زری پور از ایفای آن امتناع کرد و با کناره گیری خود که گاه با محدودیت هایی همراه بود، کارنامه ناکامی در هدایت اقتصاد دیجیتال کشور و همچنین افکار کاربران فضای مجازی برای خود بر جای گذاشت.

اما مطالبه روی میز که می تواند واکنش مثبت فوری و ادامه محبوبیت و مقبولیت دولت چهاردهم را به دنبال داشته باشد، تصمیم گیری در مورد دو پلتفرمی است که به رگ حیات کسب و کار ایرانی تبدیل شده است. یکی اینستاگرام و دیگری گوگل پلی. همه آن وعده‌هایی که چهره‌هایی مانند آذری جهرمی برای بهبود وضعیت و از سوی خود پزشکیان برای رفع محدودیت‌ها داده‌اند کافی است تا رفع فیلتر این دو پلتفرم محبوب در بین ایرانیان آغاز شود تا نتیجه مثبت مهمی در ابتدای کار دولت ثبت شود. کار کردن

اما چرا این دو پلتفرم اینقدر برای کاربران و شرکت های ایرانی اهمیت پیدا کرده اند؟ ایرانی ها چگونه توانسته اند در سال های اخیر با غلبه بر این محدودیت ها به چنین استفاده تجاری موفقی از پلتفرم های خارجی دست یابند؟

وقتی صحبت از تجارت الکترونیک در ایران می شود، نام هایی مانند اسنپ مارکت، دیجی کالا، خانومی، ترب و بسیاری از پلتفرم ها یا وب سایت های شناخته شده دیگر به ذهن خطور می کند. شرکت هایی که با سرمایه گذاری های کلان و استفاده صحیح از مفهومی به نام دیجیتال مارکتینگ و البته ویژگی های پلتفرم ها به فضایی برای تجارت کالا از طریق دنیای آنلاین تبدیل شده اند و به حجم فروش روزانه میلیاردی دست یافته اند. اما در کنار همه این موفقیت ها، شبکه اجتماعی اینستاگرام به مهم ترین بازار آنلاین صدها هزار و شاید میلیون ها شرکت ایرانی تبدیل شده است. بازاری که برای کسب و کار نیازی به پرداخت کمیسیون و پذیرش شرایط تجاری پلتفرم هایی مانند دیجی کالا و روبیکا ندارید و تمامی ابزارها و کانال های ارتباطی شما با مشتریان در دست شماست.

اگر چه شما مزیت بازاریابی و محتوای زیاد در پلتفرم های محلی را ندارید و باید بسیاری از هزینه های جذب مشتری را خودتان به عهده بگیرید و از همه مهمتر، تدارکات و حمل و نقل کالاهای فروخته شده بر عهده شما یا مشتریان است. اما تجربه موفق ایرانی ها از طریق حضور کسب و کارشان در اینستاگرام نشان می دهد که مهمترین زیرساخت تجارت الکترونیک در ایران در طول سال های گذشته اینستاگرام بوده است.

بنابراین دور از ذهن نیست که انتظار داشته باشیم خواسته و اولویت اصلی ایرانیان فعال در اقتصاد آنلاین، رفع فیلتر آن باشد. بدون شک حذف این فیلتر برای شرکت های اینترنتی و استارت آپ هایی که بخشی از بازاریابی و برندسازی خود را از طریق این کانال ارتباطی جذاب انجام می دهند جذاب خواهد بود. شاید تنها بازیگرانی که از حذف این فیلتر راضی نیستند پلتفرم هایی باشند که اینستاگرام را رقیبی برای فروش خود می دانند. به خصوص کسانی که در زمینه هایی مانند پوشاک، لوازم آرایش یا سایر کالاهای وارداتی تمرکز می کنند!

برای کاربران غیرتجاری ایرانی که روزانه چندین ساعت را برای تفریح، خنده و البته کسب اخبار، اطلاعات و گاهاً آموزش در این شبکه اجتماعی می گذرانند، خلاصی از فیلتر شکن ها برای ورود به اینستاگرام باعث خوشحالی زیادی خواهد شد.

اکثر ایرانی ها از گوشی های اندرویدی استفاده می کنند. از طرفی گوگل پلی یک پلتفرم قابل دسترسی برای کاربران و کسب و کارها است و برخلاف اپ استور اپل محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. به راحتی می توانید اکثر بازی ها و برنامه ها را از گوگل پلی دانلود کرده و بر روی گوشی خود نصب کنید. از اسنپ تا دیجی کالا، هزاران برنامه، شرکت و البته بازی. محدودیت های گوگل پلی همه این دسترسی ها را دشوار کرده است. مخصوصاً برای بازی سازان ایرانی که درآمد داخلی و خارجی خوبی از این پلتفرم داشتند و حالا به دلیل عدم دسترسی آسان به آن مشکلات زیادی پیدا می کنند.

بازی سازانی که از تجربه کار با کافه بازار به شدت ناراضی هستند و معتقدند تجربه کاربری خوبی از آن نمی گیرند و پورسانت ها و مبالغی که از درآمدشان کسر می شود در واقع باعث می شود اقتصادشان بیشتر به نفعشان شود. این پلتفرم بیشتر از تولیدکنندگان بازی های موبایلی است، اما مشکل اصلی گوگل پلی این است که با فیلتر شدن این بازار اپلیکیشن، بسیاری از ایرانی ها برای اولین بار به سراغ نصب ابزار فیلتر شکن رفتند.

بسیاری از افرادی که در شرایط عادی نیازی به فیلترشکن نداشتند و یا حتی دسترسی به فیلترشکن ها را تا حدودی سخت و فنی می دانستند، مجبور شده اند برای نصب یک اپلیکیشن معمولی روی گوشی اندرویدی خود وارد دنیای آزاردهنده فیلترشکن ها شوند.

علاوه بر تحمیل هزینه، بحث امنیت داده های کاربران یکی از چالش های این اجبار بوده و هست. پس شکی نیست که دولت چهاردهم با حذف فیلتر گوگل پلی بسیاری از والدین و سالمندان را از این مشکلات و خطرات نجات می دهد و بسیاری از بازیکنان جوان اپلیکیشن اندروید و شرکت های مرتبط مانند بازی سازان را خشنود خواهد کرد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *