کم آبی‌ نفس هزاران ماهی در حوضچه‌های اطراف تالاب هورالعظیم را گرفت

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از تلف شدن ماهی در استخرهای اطراف دریاچه هورالعظیم خبر داد.

داود میرشکار گفت: با پر شدن آب، حوضچه های اطراف دریاچه آب را جمع آوری می کنند، اما با کاهش آب و اجرای مدیریت آب بر روی رودخانه کرخی و دریاچه بزرگ هور، برکه ها خشک می شوند.

وی افزود: طی هفته گذشته تعداد زیادی ماهی در استخرهای اطراف دریاچه حوارالعظیم بر اثر گرمای شدید و تبخیر آب تلف شدند.

رئیس اداره محیط زیست دشت آزادگان به خبرنگار ایرنا گفت: تلفات ماهی در خارج از دریاچه یعنی در ورودی دریاچه هورالعظیم و خارج از مخزن شماره یک رخ داده است.

هادی جلالی توضیح داد: از 7 تیرماه تا 9 تیرماه به دلیل گرمای شدید هوا و کم بودن سطح آب، ماهیان در حوضچه ماندند و به دلیل افزایش تبخیر، کاهش اکسیژن آب و غلظت بیش از حد آب، تلف شدند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این ماهی ها «گربه ماهی» و «ماهی ساحلی» بوده است، تصریح کرد: برآوردها حاکی از تلف شدن بیش از هزاران ماهی است.

4 تیر ماه جاری 500 هکتار نیشکر تالاب طعمه حریق شد.

بر اساس این گزارش، منطقه مرزی هورالعظیم با بیش از 300 هزار هکتار وسعت، آخرین تالاب بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در ایران قرار دارد. واقع در کشور عراق در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رودخانه کرخی واقع شده است.

بحران آب در حوضه کرخه 3 سال است که باعث تنش در این تالاب ها شده است.

بر اساس ماده 3 آیین نامه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها، نحوه تخصیص حقوق زیست محیطی تالاب ها از رودخانه های سرچشمه پس از تامین آب شرب بر سایر مصارف اولویت دارد.

این تالاب‌ها طی سال‌های گذشته پس از خشک شدن بخش‌های وسیعی از باتلاق‌های بزرگ، از ابتدای تابستان شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده به‌ویژه در بخش عراقی بود که دود غلیظ حاصل از آن در برخی روزها 6 شهر خوزستان را فرا گرفت.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *