پیش بینی یک کارشناس انرژی: در صورت عدم رفع تحریم‌ها تا کمتر از ۵ سال آینده گاز، برق و بنزین جیره‌بندی خواهد شد / مجبور می شویم نفت سفید را به خانه‌ها برگردانیم و بسوزانیم البته به شرطی که نفت سفید هم داشته باشیم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایلانا: کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر مشکلات خود را با دنیا حل نکنیم لحظه به لحظه نارضایتی ها در همه زمینه ها بیشتر می شود چرا که با ادامه تحریم ها حتی در زمینه واردات بنزین، گازوئیل و گاز نیز با چالش مواجه خواهیم شد. .

مرتضی بهروزی فر گفت: اگر این ممنوعیت به طور کامل لغو نشود، طی 2 تا 3 سال آینده حتی با حداقل عرضه گاز، بنزین، برق، گازوئیل و حتی آب نیز با مشکل مواجه خواهیم شد، یعنی اگر دولت بخواهد واقع بینانه نگاه کند. ; چاره ای جز حل مسئله تحریم ها و گروه ویژه اقدام مالی ندارد.

وی در خصوص شرایط واگذاری صنعت گاز به دولت چهاردهم گفت: متأسفانه با توجه به شرایطی که طی 15 سال گذشته و پس از پایان دولت احمدی نژاد در کشور داشتیم و اینکه تحریم‌ها اگرچه به آن کاغذ پاره‌ها می‌گفتند، اما در جذب سرمایه، فناوری، تجهیزات و مدیریت فنی در صنعت نفت و گاز کشور فشرده‌تر و شروع به رکود است.

وی افزود: طبیعی است که نفت و گاز برای بقا و توسعه همواره نیازمند سرمایه و فناوری روز باشد و این امری اجتناب ناپذیر است.

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده مطالعات بین المللی انرژی گفت: در حال حاضر به دلیل تحریم ها در حوزه نفت و گاز در سمت عرضه و در سمت تقاضا با مشکلاتی مواجه هستیم به گونه ای که قبلاً نمی دانستیم. قادر به بهبود مصرف سوخت و انرژی در بخش داخلی، صنایع و نیروگاه ها، به ما اجازه می دهد تا موفق شویم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل مشکلات تحریم و محدودیت های آن، نتوانستیم سرمایه خارجی و فناوری روز را به بزرگترین شرکت های دنیا جذب کنیم و با توجه به ذخایر نفت و گاز کشور تولید کنیم تامین گاز مورد نیاز کشور ما.

بهروزی فر خاطرنشان کرد: مشکلات صنعت گاز به حدی افزایش یافته که برخی نیروگاه ها حتی در تابستان نیز با سوخت مایع کار می کنند و برای حل این مشکلات راهی جز رفع ممنوعیت وجود ندارد، یعنی اگر بخواهیم ادامه دادن به همین سیاست در چند سال گذشته به ناتوانی ما محدود نخواهد شد، اما البته باید منتظر روزهای بسیار بدتری باشیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم سرمایه، فناوری و دانش فنی را وارد کشور کنیم و نتوانیم از شرکت های بزرگ دنیا در تولید و توسعه میادین کمک بگیریم، نه تنها می توانیم وضعیت فعلی را تثبیت کنیم. اما ما نباید به دنبال افزایش تولید باشیم.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: در حوزه مصرف به سرمایه، فناوری و مدیریت جدیدی نیاز داریم که بتواند به بهبود مصرف ادامه دهد و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه سایه تحریم از سر کشور برداشته شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که ارتباط ما با دنیا بهتر نشود و نتوانیم شرکت‌های بزرگ را در کشور بپذیریم، بحث افزایش تولید یا حفظ آن در اعداد فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود و در این زمینه حرف زیادی برای گفتن نخواهیم داشت. بهبود مصرف

بهروزی فر گفت: ما دومین ذخایر گازی جهان هستیم اگر بتوانیم در گام اول مصرف را بهبود بخشیم و تولید خود را با توجه به ذخایر افزایش دهیم، می توانیم به یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز دنیا تبدیل شویم، به شرطی که بتوانیم بالا ببریم. تحریم ها به طور کامل، زیرا حتی اگر تحریم به گونه ای برداشته شود که احتمال بازگشت آن وجود داشته باشد، سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ به کشور ما نمی آیند، به عبارتی سایه تحریم باید کامل باشد. از کشور، اقتصاد، صنعت نفت و گاز خارج شوید و سپس انتظار داشته باشید که شرکت های بزرگ دنیا اجازه ورود به صنعت نفت ما را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این ممنوعیت به طور کامل لغو نشود، طی دو تا سه سال آینده حتی با حداقل عرضه گاز، بنزین، برق، گازوئیل و حتی آب نیز با مشکل مواجه خواهیم شد، یعنی اگر دولت بخواهد نگاه کند. واقع بینانه؛ چاره ای جز حل مسئله تحریم ها و گروه ویژه اقدام مالی ندارد.

این کارشناس انرژی حوره گفت: اگر تحریم حل نشود و بخواهیم حوزه انرژی را به همان شکلی که در حال حاضر هست مدیریت کنیم، کمتر از 5 سال گاز، برق و بنزین تنظیم می شود و حداقل خواهیم داشت. قطعی های منطقه ای یعنی قطعی گاز و محدودیت هایی که در زمستان در نیروگاه ها و صنایع اعمال می کنیم، از این پس باید آن را در بخش خانگی اجرا کنیم و نفت سفید را به خانه ها برگردانیم و بسوزانیم البته به شرطی که نفت سفید دارند، بنابراین حتی نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم گاز مورد نیاز در فصل زمستان را برای تامین بخش داخلی تامین کنیم. در نتیجه ناهماهنگی بیشتری در برق، گازوئیل و بنزین خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تولید سال به سال کاهش می یابد و مصرف هر لحظه در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: اگر مشکلات خود را با دنیا حل نکنیم، لحظه به لحظه ناهماهنگی در همه زمینه ها بیشتر می شود، زیرا با ادامه تحریم ها حتی برای کشور در زمینه واردات بنزین، گازوئیل و گاز نیز با چالش هایی مواجه خواهیم بود و اینها مسائلی است که نمی توان آنها را نادیده گرفت یا از آن چشم پوشی کرد جز رفع ممنوعیت.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *