اتحادیه اروپا: ۳۱ تیر گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ جهان بود

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

بر اساس برآوردهای اولیه رصدخانه آب و هوای اتحادیه اروپا (کوپرنیک) که تغییرات آب و هوا و دمای هوا را در سراسر جهان از سال 1940 ثبت و تجزیه و تحلیل می کند، یکشنبه 31 جولای گرم ترین روز ثبت شده بود.

به گفته محققان کوپرنیک، همزمان با ورود توده های هوای گرم به ایالات متحده، در سراسر اروپا و بخش هایی از روسیه، میانگین دمای هوای سطحی در این روز به 17.09 درجه سانتی گراد رسید.

رکورد قبلی گرم ترین روز در یک سال تقویمی 17.08 درجه سانتیگراد در جولای سال گذشته بود.

کارلو بونتمپو، مدیر رصدخانه آب و هوای اروپا (کوپرنیک) گفت: با توجه به ادامه حرکت امواج هوای گرم در بخش بزرگی از نیمکره شمالی در روزهای آینده، ممکن است رکورد ثبت شده در 31 جولای شکسته شود.

وی افزود: زمانی که هوا برای چند روز بسیار گرم می شود، امکان دارد چندین پیک حرارتی به طور مداوم و با فاصله کمی از یکدیگر رخ دهد.

اتفاق مشابهی در سال گذشته رخ داد و روزهای 3 تا 6 جولای (12 تا 15 ژوئیه) گرم ترین روزهای ثبت شده بود.

کارلو بونتمپو افزود: اگرچه دمای روز یکشنبه 31 جولای صد درجه بالاتر از گرم ترین روز سال گذشته است، اما آنچه مهم و نگران کننده است، شدت گرمای مداوم در 13 ماه گذشته نسبت به رکوردهای قبلی است.

از ژوئن 2023 (اوایل ژوئن سال گذشته)، تمام 13 ماه گذشته نسبت به ماه های مشابه در سال های گذشته گرم تر بوده است.

برخی از دانشمندان آب و هوا انتظار دارند امسال این رکورد را تا سال 2023 به عنوان گرم ترین سال ثبت شده بشکنند.

علاوه بر روند تدریجی گرمایش زمین به دلیل فعالیت های انسانی، وقوع پدیده جوی «ال نینو» در سال جاری که فروردین سال گذشته به پایان رسید، منجر به افزایش دما در سال جاری شد.

مدیر رصدخانه آب و هوای اروپا افزود: بدون شک رکوردهای قبلی دما در ماه ها و سال های آینده تحت تأثیر افزایش گازهای آلوده کننده جو شکسته خواهد شد.

دانشمندان اقلیم و فعالان محیط زیست سالهاست هشدار می دهند که تنها راه مقابله با گرمایش زمین و جلوگیری از فاجعه آب و هوایی محدود کردن تولید و مصرف سوخت های فسیلی است.

آنها از کشورهای توسعه یافته و ثروتمند خواستند که به سرعت این منابع سوخت را کنار بگذارند.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *