مشکل جدید سفر به مریخ: انقضای تاریخ مصرف داروها

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

سفر فضانوردان به مریخ مملو از خطرات و موانع است، از طبیعت غیر مهمان نواز سیاره تا تشعشعات فضایی.

اکنون محققان مشکل دیگری را به این فهرست اضافه کرده‌اند: اکثر داروهایی که فضانوردان ممکن است با خود مصرف کنند، قبل از پایان سفر رفت و برگشت به مریخ منقضی می‌شوند.

تاریخ انقضای اکثر داروهای فعلی حدود سه سال یا کمتر است و تخمین زده می شود که یک سفر رفت و برگشت به مریخ حدود 36 ماه طول بکشد.

دکتر دان بالکیند، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه دوک که مسئول این تحقیق جدید است، می‌گوید اثربخشی داروها بر روی زمین پس از تاریخ انقضا کاهش می‌یابد، اما نمی‌توان میزان کاهش را پیش‌بینی کرد.

وی افزود: خطری که ما با آن روبرو هستیم این است که ممکن است شدت بیماری در مراحل پایانی سفر به مریخ پس از اتمام تاریخ انقضای داروها بیشتر شود و در نتیجه اثربخشی داروها ایده آل نباشد. “

دکتر باکلند و همکارانش با استناد به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات توانستند فهرستی از داروهای موجود در ایستگاه فضایی بین المللی را به دست آورند. به گفته دکتر باکلند، اگرچه فهرست داروهایی که فضانوردان ممکن است در سفر خود به مریخ با خود ببرند هنوز مشخص نیست، اما به احتمال بسیار زیاد محموله داروها در آن مأموریت مشابه ایستگاه فضایی بین المللی باشد.

نتایج این تحقیق در مجله علمی «NPG Microgravity» منتشر شد که مقاله‌های آن به سفرهای فضایی می‌پردازد و زیر نظر ناشر مجله علمی «نیچر» منتشر می‌شود.

در این تحقیق اطلاعات 91 دارو از مجموع 106 داروی موجود در ایستگاه فضایی بین المللی بررسی شد و محققان به این نتیجه رسیدند که تاریخ انقضای حداقل 54 دارو از جمله مسکن ها 36 ماه است. .

14 داروی دیگر، از جمله یک داروی آنافیلاکسی، یک داروی پیشرفته حمایت از زندگی، دو آنتی بیوتیک و یک داروی ضد روان پریشی، دارای تاریخ انقضا 24 ماهه هستند.

محققان خاطرنشان می کنند که اگر حداقل تاریخ مصرف داروها به عنوان استاندارد استفاده شود، در 89 مورد از 106 داروی موجود در ایستگاه فضایی بین المللی، تاریخ انقضای آنها 36 ماه است.

آنها بیان کردند که اساس این تحقیق تاریخ مصرف ثبت شده در بسته بندی اصلی است و اگر بسته بندی مجدد داروها را که معمولاً هنگام ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین المللی انجام می شود در نظر بگیریم، به احتمال زیاد استفاده از -تاریخ در عمل کوتاهتر خواهد بود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که فضانوردان مستقر در این ایستگاه به صورت روزانه دارو مصرف می کنند و این نشان می دهد که محاسبه زمان مصرف دارو نکته بسیار مهمی است.

باید در نظر داشته باشیم که حمل محموله از جمله دارو به ایستگاه فضایی بین‌المللی دائمی و نسبتاً ساده است، اما در طول سفر تقریباً سه ساله به مریخ چنین امکانی وجود ندارد.

دکتر دان گفت: «امیدواریم تحقیقات ما به انتخاب داروهای مناسب‌تر برای یک مأموریت طولانی کمک کند، در حالی که به فضانوردان و مقامات مأموریت مریخ یادآوری می‌کنیم که به دلیل تاریخ انقضا، باید خطرات داروهای تاریخ مصرف گذشته را بپذیرند. باکلند، که این مطالعه را رهبری کرد: “اثربخشی آنها کاهش یافته است.”

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *