اوکراین: اگر مسکو با «حسن‌ نیت» عمل کند آماده مذاکره با روس‌ها هستیم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز چهارشنبه در جریان گفتگوهای خود با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در گوانگژو، اعلام کرد که اگر مسکو با “خوش نیت” عمل کند، کیف آماده مذاکره با روسیه است. با این حال، وی تاکید کرد که در حال حاضر هیچ نشانه ای از چنین آمادگی هایی در طرف روسیه وجود ندارد.

29 ماه از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین می گذرد و تاکنون نیروهای این کشور در شرق اوکراین پیشرفت چشمگیری داشته اند.

این پیشرفت‌ها در حالی ادامه می‌یابد که ایالات متحده، متحد اصلی کی‌یف، نیز با انتخابات سرنوشت‌سازی در نوامبر روبرو است و در صورت پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات، دامنه اقدام دولت زلنسکی بسیار محدود خواهد بود.

در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، ایالات متحده بزرگترین حامی اوکراین در جنگ با نیروهای روسی بود.

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، می گوید در این جنگ “بی طرف” است. با این حال، تنها چند روز قبل از تهاجم سال 2022، او در بیانیه ای شراکت “بدون محدودیت” چین با روسیه را اعلام کرد و حتی اخیراً میزبان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای گفتگو در ماه مه بود.

در کنار حمایت دیپلماتیک روسیه، چین نیز در این دوره به اقتصاد روسیه کمک کرد.

یک منبع اوکراینی درباره سفر اخیر دیمیترو کولبا به چین گفت: مذاکرات به تازگی به پایان رسیده است، دو وزیر خارجه بیش از سه ساعت صحبت کردند که بیشتر از زمان تعیین شده است. این مذاکرات بسیار عمیق بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت که دو وزیر در مورد نیاز به یک چشم انداز بلندمدت برای ایجاد روابط دوجانبه صحبت کردند و چین اعلام کرد که “به گسترش واردات مواد غذایی خود از اوکراین ادامه خواهد داد.” “

چین همچنین نگرانی خود را در مورد وضعیت انسانی در اوکراین ابراز کرد و به ارائه کمک های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، طرف‌های روسی و اوکراینی تاکنون «به درجات مختلفی تمایل خود را برای مذاکره» درباره سرنوشت این جنگ ابراز کرده‌اند.

وی افزود: اگرچه شرایط هنوز مهیا نیست، اما از همه تلاش‌هایی که در راستای برقراری صلح است حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم نقش سازنده خود را در تثبیت آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات صلح ادامه دهیم.

در ماه مه، چین و برزیل به طور مشترک یک طرح صلح شش ماده ای را برای پایان دادن به درگیری در اوکراین پیشنهاد کردند و گفتند که از تشکیل یک کنفرانس بین المللی صلح که توسط هر دو طرف جنگ به رسمیت شناخته شود، حمایت می کنند.

دیدار زلنسکی با وزیر خارجه واتیکان

همزمان با سفر دیمیترو کولبا به چین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز با کاردینال پیترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان در کیف دیدار کرد.

در این دیدار که روز سه شنبه برگزار شد، زلنسکی از کاردینال پیترو پارولین به خاطر مشارکت واتیکان در نشست اخیر صلح در سوئیس تشکر کرد.

به گفته دفتر ریاست جمهوری اوکراین، دو طرف درباره «پیامدهای تجاوز روسیه به اوکراین، ادامه حملات هوایی مرگبار از جمله حمله موشکی روسیه به بیمارستان کودکان و وضعیت دشوار انسانی در سراسر اوکراین» گفتگو کردند.

زلنسکی همچنین روز سه شنبه از توسعه برنامه موشکی کشورش خبر داد و از آن تمجید کرد. وی گفت: ما به تدریج به توانایی استفاده از موشک‌های خود نزدیک می‌شویم و تنها به موشک‌هایی که شرکای خود ارائه می‌کنند متکی نیستیم.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *