نمونه‌گیر خون بدون سوزن که از زالو الهام گرفته است

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

انگلیسی: دانشمندان با الهام از زالو، دستگاهی برای نمونه گیری خون ساخته اند که سوزن ندارد. این دستگاه همچنین “زیست تخریب پذیر” است و می تواند به راحتی پس از استفاده و دفع دوباره در طبیعت جذب شود.

نزدیک به 70 درصد از تصمیمات پزشکی بر اساس نتایج آزمایش خون گرفته می شود، اما تجربه گرفتن خون می تواند برای برخی آسیب زا باشد. حدود یک سوم بیماران ترس از سوزن دارند که ممکن است باعث شود از درمان های پزشکی ضروری اجتناب کنند.

نمونه گیری سنتی خون، که در آن خون مستقیماً از ورید گرفته می شود، به پرسنل آموزش دیده و دفع ایمن سوزن های استفاده شده نیاز دارد. تنها در ایالات متحده، بیش از 10 درصد از آسیب های ناشی از سوزن ناشی از آزمایش خون است که خطر جدی عفونت را برای کارکنان مراقبت های بهداشتی به همراه دارد.

با توجه به این مشکلات، دانشمندان سعی کردند با الهام گرفتن از ساختار و آناتومی زالو، دستگاه جدیدی بسازند. آنها مشاهده کردند که چگونه این موجودات به میزبان خود می چسبند، پوست آن را گاز می گیرند و با ایجاد فشار افت فشار خون در مدت زمان نسبتاً کوتاهی مقدار زیادی خون استخراج می کنند.

زالوها با استفاده از مکنده به میزبان خود می‌چسبند و برخلاف سوزن‌ها، بدون درد با دندان‌های ریز خود پوست را سوراخ می‌کنند، بزاق ضد انعقاد ترشح می‌کنند تا لخته شدن خون را متوقف کند، سپس برای ایجاد فشار منفی و خون می‌مکد تا دهانشان جریان یابد.

برای تقلید از ویژگی‌های عملکردی زالو، دانشمندان یک کلاه مکش حاوی 20 تا 30 سوزن ریز شبیه دندان‌های زالو و یک محفظه نگهداری حاوی یک ضد انعقاد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند، طراحی کردند.

این ساکشن کاپ که برای قرار دادن روی بازو طراحی شده است، فشاری را برای کشیدن خون از مویرگ های واقع در نزدیکی سطح پوست ایجاد می کند. پس از نمونه برداری، می توان دستگاه را با خیال راحت بسته بندی کرد و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *