ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی دارای مشابه تولید داخل لغو شد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که ماده 16 قانون حداکثر استفاده از توانمندی های داخلی در برنامه هفتم تمدید نمی شود و گزارش فنی تولید داخلی در واردات کالا از پایان مرداد ماه حذف می شود.

مهدی دیغمی در نامه ای به عباس علی آبادی (وزیر صنعت، معدن و تجارت) اعلام کرد به دلیل عدم رعایت ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی در برنامه هفتم توسعه. از پایان مرداد ماه تمدید شد. فناوری ساخت و ساز داخلی رسما حذف شده است.

در متن پیام رئیس سازمان توسعه تجارت آمده است:

همانطور که می دانید، بر اساس ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوب 24 اردیبهشت 1397) وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است نسبت به ثبت سفارش اقدام نماید. کالاهای مصرفی خارجی و کالاهای بادوام مصرفی با همتایان ایرانی خود، با کیفیت مناسب و تولید شده به مقدار کافی، تا پایان قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا بر اساس ماده (32) قانون آئین نامه اجرایی برنامه های توسعه کشور، استفاده از موانع گمرکی و فنی برای واردات ممنوع است.

با توجه به اینکه برنامه پنج ساله ششم با ابلاغ برنامه پنج ساله هفتم به پایان رسید و از سوی دیگر در برنامه هفتم پیش بینی ای در این زمینه وجود ندارد. بنابراین ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولیدی و خدماتی کشور فاقد اعتبار و مبنای قانونی است. به همین منظور از زمان ابلاغ برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، زیرساخت حذف خودروهای فنی در مرکز داده، فناوری اطلاعات و امنیت سایبری (فاوا) آماده شده است و از پایان در مردادماه خودروهای فنی ساخت داخل رسما حذف می شوند.

لازم به ذکر است که در بند (ت) ماده (120) قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران مقرر می دارد که «از ابتدای سال 1403 تا زمان ورود به قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ صدور این قانون در تاریخ 23 اسفند ماه 1395 با اصلاحات و الحاقات بعدی به تصویب رسید، محسوب می‌شود. زور”؛ لذا حذف کیف فنی تا ابلاغ برنامه مذکور به تعویق افتاد و طبق روال گذشته، ادارات کل استانداری ها و عوامل مربوطه موظف به بررسی ساختار داخلی پرونده های ثبت سفارش بر اساس مقررات جاری شدند. .

بدیهی است پس از خروج سبد تولید داخلی همانطور که قبلاً به عوامل ذیربط در وزارتخانه مربوطه اعلام شده بود برای حمایت از تولید داخلی می توانند صرفاً پیشنهادی را به کمیته ماده یک قانون کار ارائه کنند. آئین نامه اجرایی قانون تنظیم صادرات و واردات جهت ارائه پیش نویس تصمیم در خصوص ایجاد موانع گمرکی (افزایش سود بازرگانی) بر اساس سیاست ها و شرایط اقتصادی جاری به دولت.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *