ظریف: دوستانی که می‌گویند من قرآن بلد نیستم، یادشان نیست که هنوز به دنیا نیامده بودند، من جامع المقدمات درس می‌دادم

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: معاون راهبردی گفت: روایت ما باید بیشتر در دل ها و ذهن ها جا بیفتد و دل ها و ذهن های بیشتری را تسخیر کند.

محمدجواد ظریف شب دوشنبه 24 مرداد 1403 در مجمع رسانه، تعامل و توسعه در مجتمع ملاصدرا گفت: در قرآن آمده است که ما پیامبری نفرستادیم جز اینکه او سخن گفته است. به زبان قومش تا بشارت دهد، یعنی هدف انبیا موعظه به زبان ذلیل است نه این که

وی ادامه داد: در قرآن به موسی (علیه السلام) گفته شده است که با فرعون طغیانگر با زبانی روان صحبت کن، شاید هدایت شود، و امیدوارم نگویند که او تحریف کرد. قرآن باز هم دوستانی که می گویند من قرآن را نمی شناسم یادشان نمی آید که هنوز به دنیا نیامده اند اما من مقدمات را آموزش می دادم.

معاون راهبردی رئیس جمهور افزود: نمی گوییم شما ظالم هستید، شما مستبد هستید. چه انتظاری از این مخاطب داریم جز خاموش کردن تلویزیون یا افزایش نفرت آنها از ما؟ در قرآن آمده است: به اهل دنیا دشنام ندهید.

ظریف گفت: ظلم به کفار به زبان نیست، ما معتقدیم که قرار است ما یک عبرت تبلیغاتی داشته باشیم؟ اگر قرار است این روایات آینده را در تضاد با یکدیگر رقم بزنند، چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که روایت ما بیشتر در قلب‌ها و ذهن‌ها می‌نشیند و قلب‌ها و ذهن‌های بیشتری را تسخیر می‌کند؟ پیام رهبر انقلاب به جوانان آمریکایی برای به اشتراک گذاشتن نوشته شده است؟ جوان آمریکایی، نه اینکه به او توهین کند، این است که مکالمه را با گوش دادن شروع کند نه با صحبت کردن.

معاون راهبردی رئیس‌جمهور تصریح کرد: در قرآن که می‌گوید کفار از حیوان پست‌تر هستند، می‌گوید آنها گوش شنوا ندارند، پس باید کاری کنیم که پرده‌ای بر سرشان نبندیم. اذان دنیا را رها کن چرا هنوز نتوانسته ایم با بچه ها حرف بزنیم به یک زبان مشترک برسیم چون اولاً به آنها گوش نمی دهیم و ثانیاً با آنها به زبان توهین آمیز صحبت می کنیم. ما باید این مشکل را به ویژه در روابط بین الملل حل کنیم، زیرا نمی توانیم به زبانی صحبت کنیم که ما را تشویق کند.

ظریف گفت: «ما در کلاس های روابط عمومی به شما می گویند که مخاطب خود را بشناسید و بر اساس آن پیام خود را توضیح دهید. در مسجد، شما با یک آمریکایی صحبت می کنید، شما با یک مسجد صحبت می کنید. شما این کار را انجام می دهید

وی ادامه داد: اتفاقا دیالوگ با شنیدن شروع می شود نه با حرف زدن. قرآن گوش دادن را مقدم بر تفکر می‌داند، پس باید آماده بشنویم و نوعی گفت‌وگو و گفت‌وگو کنیم تا طرف مقابل واقعیتی را روشن کند، نه کسی که از آن واقعیت متنفر باشد. در نتیجه از ابتدای صحبت ما باید پرده و نقابی جلوی خود بگذارد که مانند آینه با او برخورد می کند و در صورتش منعکس می شود.

معاون راهبردی رئیس جمهور گفت: در ارتباطات و روابط عمومی باید آگاهی عمومی داشته باشیم، مخاطب خود را بشناسیم و پیام خود را با توجه به مخاطبان تعریف کنیم. مشکل این است که ما نمی توانیم مخاطب خود را انتخاب کنیم. از طرفی نباید بگذاریم حتی یک کلمه از پیاممان هدر برود، پس باید توجه داشته باشیم که مخاطبان ما جهانی هستند و فقط یک گروه خاص نیستند.

ظریف افزود: باید مراقب باشیم که آن دسته از مخاطبان خود را در نظر بگیریم و دیگرانی هستند که پیام ما به آنها می رسد. می توان گفت حتی اخبار فارسی ما هم همزمان ترجمه می شود و به گوش همه دنیا می رسد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جنگ غزه گفت: اولاً معتقدم جنایات اسرائیل در غزه بیش از هر چیز دیگری تاریخ آنها را به خطر می اندازد. اما ما باید به آنها توجه کنیم، زیرا آنها در ساختن روایات بسیار موفق بوده اند و باید این روش ها را آموخت، هرچند صهیونیست ها از آن استفاده کنند. البته مرگ برای صهیونیست هاست و من نمی گویم از آنها تقلید می کنم.

وی افزود: آنها دو روایت ایجاد کرده اند که یکی از آنها روایت ظلم است که همیشه گفته اند ما جزو مظلومین تاریخ هستیم، از جنایاتی که در تاریخ در هولوکاست و تروریسم بر یهودیان گذشت و در نهایت آنها ایران را مظهر هولوکاست اتمی ضد یهودی معرفی می کنند. البته در مورد ایران این چیز جدیدی نیست، از سال 92، 93، 94 این کار را می کنند. از آن زمان، نتانیاهو اعلام کرده است که ایران 6 ماه تا دستیابی به تسلیحات هسته ای فاصله دارد و آنها همچنان به دنبال این هستند.

ظریف ادامه داد: آنها می خواهند دنیا داستان آزار و اذیت آنها را باور کند. اسرائیلی ها می خواهند جهان و منطقه باور کنند که داستان شکست ناپذیری آنها حقیقت دارد، همانطور که در فیلم های هالیوود می بینیم که آمریکا و اسرائیل هرگز شکست نمی خورند، بلکه همیشه پیروز می شوند، بنابراین اگر در جایی شکست بخورند، قدرت خود را نشان می دهند. بنابراین تمام اعمال خشونت آمیز آنها در غزه برای سرپوش گذاشتن بر این شکست و باورپذیر ساختن داستان شکست ناپذیری آنها است.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *