علی‌اکبر صالحی در پاسخ به سعید جلیلی: مگر شما خودتان را در محضر خدا نمی‌بینید؟ / انتظار نداریم از کسی که مدعی تقواست چنین حرف‌هایی زده شود/ اگر ظرفیت تکنولوژی ما چنین بود که ایشان ادعا و تکرار می‌کند، ما میتوانستیم ظرف یکی دوسال، آنرا ۳ برابر گذشته کنیم؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات سعید جلیلی در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک و صنعت هسته‌ای ایران گفت: از فردی که ادعای تقوا دارد انتظار چنین سخنانی نداریم. آیا خودت را در پیشگاه خدا نمی بینی؟ آیا آنها همه این دستاوردها را نمی بینند اگر ظرفیت فناوری ما آنطور که او ادعا می کند و تکرار می کند، می توانیم ظرف یک یا دو سال آن را سه برابر کنیم؟

صالحی در گفت و گو با المنتخب تاکید کرد: در توافق هسته ای در بخش فنی آن و برای رفع نگرانی طرف مقابل مبنی بر عدم انحراف به سمت تولید تسلیحات هسته ای، سطح تعیین شده و غنی سازی باید 3.67 باشد. به مدت پانزده سال، و انجام تحقیقات در زمینه تولید فلز اورانیوم و تولید سوخت اولیه از فلز اورانیوم. زیرا این دو عنصر، یعنی ظرفیت غنی‌سازی تا 90 درصد و تولید فلز اورانیوم، تقریباً بیش از 70 درصد، اساس ساخت سلاح‌های هسته‌ای را تشکیل می‌دهند. قبل از برجام، ظرفیت غنی سازی کشور حدود 11000 فعال و حدود 12000 غیرفعال بود.

وی افزود: در زمینه تولید فلز اورانیوم هیچ ظرفیت تولیدی نداشتیم. سانتریفیوژهای عامل از نوع نسل اول یعنی IR1 بودند. بعد از قانون راهبردی مجلس که سازمان انرژی اتمی را موظف به تولید فوری اورانیوم 20 درصدی می کرد و تولید 150 کیلوگرم در یک سال را مقرر می کرد، این سازمان در یک سال بیش از دو برابر این میزان تولید کرد.

صالحی ادامه داد: پس از مدتی تولید 60 درصد اورانیوم را آغاز کرد و از همه مهمتر اعلام شد که ایران توانایی تولید فلز اورانیوم در مقیاس بزرگ را اختراع کرده و همچنین نمونه اولیه سوخت بر اساس این فلز ساخته است. و دوام آن را آزمایش کرد و در راکتور تهران قرار گرفت.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: برای یادآوری به ملت عزیز، ظرفیت فعلی غنی سازی فعال حدود 35 هزار کوینتال و ظرفیت بالقوه آن نیز 35 هزار قینتال (یعنی بیش از سه برابر ظرفیت قبل از برجام) برنامه جامع اقدام). عمدتاً با طیف وسیعی از سانتریفیوژهای نسل جدید مانند IR6، IR2m، IR4.

وی گفت: پیشرفته ترین سانتریفیوژی که پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک برای آزمایش ساخته شد دستگاه IR9 است که ظرفیت آن تقریباً پنجاه برابر سانتریفیوژهای نسل قدیم است. در زمینه تولید آب سنگین، خوشبختانه ایران به یکی از مهمترین صادرکنندگان جهان تبدیل شده است.

صالحی افزود: هجده علاوه بر آب سنگین، انواع مختلف اکسیژن را نیز تولید و صادر می کند. در حال حاضر ارزش صادرات آن سالانه بیش از 30 میلیون دلار است و روز به روز در حال افزایش است.

صالحی با اشاره به اظهارات سعید جلیل در ستادهای انتخاباتی گفت: این تعداد دستاوردهای بزرگ سازمان است که دوستان به ناحق اعلام کردند واردو به زمین فوتبال تبدیل شده و فعالیت سازمان متوقف شده و مداحی او خوانده شد.

وی افزود: از فردی که ادعای تقوا دارد انتظار چنین سخنانی نداریم. آیا خودت را در پیشگاه خدا نمی بینی؟ آیا آنها همه این دستاوردها را نمی بینند اگر ظرفیت فناوری ما آنطور که او ادعا می کند و تکرار می کند، می توانیم ظرف یک یا دو سال آن را سه برابر کنیم؟ همانا خداوند بیناست.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *