بررسی عملکرد مجریان و گزارشگران تلویزیون در المپیک؛ نفرت‌پراکنی تمام‌نشدنی، هیجانات مصنوعی و اشتباهات سریالی

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

فوتبال 360: تلویزیون در دوره المپیک ویژه برنامه ای از شبکه سه و ورزش پخش می کرد که نگاتیوهای زیادی در دل خود داشت.

المپیک 2024 به آخرین روز خود رسیده است و همانطور که انتظار می رفت، نمایندگان ایران پس از شروع بدون مدال در رشته هایی که انتظار کسب مدال نداشتند، با آغاز رقابت های کشتی و تکواندو، در روزهای پایانی عملکرد بسیار خوبی داشتند. ماجرای مورد بحث درباره خبرنگاران و مجریان برنامه های تلویزیونی ویژه المپیک پاریس بود که با ارائه یک تولید جنجالی و ضعیف حاشیه های زیادی را به وجود آوردند.

او از قطبی شدن متنفر است و عاشق آن است

تعدادی از صدا و سیما و گزارشگران به ویژه شهاب قاسمی (از مجریان اصلی ویژه برنامه شبکه سه) در طول برگزاری مسابقات و در مقاطع مختلف، دانسته یا ندانسته با بیان این جمله سعی در نفرت پراکنی و مقابله با افکار مختلف داشتند. حساس شدن اوج این اتفاق در جریان دعوای کیمیا علیزاده و ناهید کیانی رخ داد و انتقادات زیادی را به دنبال داشت. یکی از ویژگی های ورزش و رویدادهایی مانند المپیک، گرد هم آوردن جمعیت یک کشور است. این چیزی است که کشور ممکن است اکنون بیش از هر زمان دیگری از آن غافل باشد. اما این مجری صدا و سیما و همچنین برخی از همکارانش (از جمله محمدرضا یکتمرم) در شبکه ورزش، بدون توجه به این ماجرا و به دلایل مرموز و شاید دیکته شده با اظهارنظرهای تند و تند، بر آتش اختلافات موجود افزودند و به جای ارائه اطلاعات صحیح در مورد رویدادهای مختلف، خود را به شیوه ای متفاوت به مدیران ثابت کرد.

پیشنهاد بی پایان برای دو خبرنگار تکواندو

تیم تکواندو ایران در المپیک پاریس نمایش بسیار خوبی داشت و دیری نگذشت که شاهد درخشش ورزشکاران خود در این رشته در دو رده مردان و زنان بودیم. با این حال گزارشگران مبارزات چهار نماینده ایران از صداوسیما دقیقا برعکس عملکرد ورزشکاران انجام دادند. بیژن خراسانی در شبکه سی سیما مسابقات را با کمترین اطلاعات ممکن برای عموم پخش می کند و در جهل کامل به سر می برد. در چندین زمان مختلف شاهد بودیم که این خبرنگار باسابقه از اتفاقات داخل شیاپچانگ بی اطلاع بوده و از اتفاقات آشکار رخ داده بی اطلاع بوده است. مثلاً بعد از یکی از دوئل های مهران، او حتی متوجه نشد که برنده شده است و فقط می گوید که حالت چهره این بازیگر ایرانی نشان می دهد که او حریف خود را شکست داده است. او حتی با آوردن نام نماینده ایران اشتباه مضحکی مرتکب شد! در آن سوی ماجرا شاهد حضور خبرنگار جوانی به نام رسول مهربانی بودیم که پیش از این گزارشی از تکواندو و کشتی منتشر کرده بود. مهربانی از نظر اطلاعاتی برتری آشکاری نسبت به بیژن خراسانی داشت اما بخش زیادی از گزارش او به ایجاد هیجان مصنوعی در عموم و استفاده از جملات و کلماتی اختصاص داشت که هیچ ربطی به مسابقه نداشت. مهربانی نیز مانند شهاب قاسمی، گاه با اظهارنظرهای مغرضانه خود، در کار ایجاد اختلاف بین مردم بود. در آخرین روز مسابقات تکواندو با وجود صدا، باز هم شاهد پخش مسابقات آریانه سلیمی از مهربانی از شبکه ورزش هستیم و البته خودش فقط از مردم می خواهد که بیشتر دقایق را دعا کنند.

عدم آمادگی، کلمه کلیدی مجریان المپیک ویژه

به جز دو سه مجری، سایر افرادی که در دو ویژه برنامه شبکه ورزش و سه نفر به عنوان مجری روی آنتن می رفتند، اطلاعات سطحی و پایینی داشتند و نمی توانستند و نمی توانستند در مورد اتفاقاتی که در رشته های مختلف رخ می داد اظهار نظر درستی داشته باشند. ذهن مخاطبان خود را درک کنند اجرای رویدادی مانند المپیک نیاز به اطلاعات کافی در زمینه های مختلف و همچنین هوش هیجانی بالا و قدرت بداهه گویی زیادی دارد تا بتواند خیلی سریع در زمینه های مختلف صحبت کند و مخاطب را از رویدادها آگاه کند. که به زبان ساده در زمینه های مختلف به طور همزمان اتفاق افتاده است، به طوری که ابهام را برطرف می کند. این موضوع در بین خبرنگاران این ماموریت نیز حاکم بود و تعداد زیادی از آنها چیز جدیدی از فضای مسابقات در اختیار بینندگان تلویزیونی قرار ندادند. بسیاری از ارتباطاتی که با این خبرنگاران اعزامی صورت گرفت کیفیت صوتی و تصویری پایینی داشت.

قانون تداوم موصل!

یک رویداد کشتی دیگر، یک اعزام دیگر به خارج از کشور، یک رهبر نماینده دیگر. گزارشگر پیشکسوت کشتی با صدای نوستالژیک و جملات امضای خود سال هاست که در کنار هواداران این صنعت پرطرفدار بوده است. اما طی چند سال گذشته با افزایش اطلاعات عمومی و همچنین افزایش سن، این بازیگر دیگر از این شکوه سابق برخوردار نیست. کاستی های عامل در بیان بیش از پیش نمایان شده است و در این زمینه شاهد اشتباهات زیادی از سوی وی هستیم. عامل همچنان از همان کلمات قدیمی استفاده می کند که دیگر مخاطب را هیجان زده نمی کند و مصنوعی شده است. در جریان المپیک پاریس، ویدئوی چند ثانیه ای از گزارش او منتشر شد و گزارشگر کهنه کار کشتی سعی کرد با زبان بدن عجیب و غریبی که با آنچه او می گفت، نمایشی دراماتیک ارائه دهد. باید دید تا کی تمام پیام ها و گزارش های همه مسابقات مهم کشتی گیران ایرانی به هادی امل سپرده می شود. آیا وقت آن نرسیده که به خبرنگارانی مانند مصطفی حسینی فضای بیشتری بدهیم؟

خوب ها را فراموش نکنیم!

در پایان ذکر نام هایی مانند رسول مجیدی و حتی حافظ کاظم زاده ضروری است که استانداردهای لازم برای اجرای یک برنامه تلویزیونی را داشتند و ضمن ارائه اطلاعات جالب به بینندگان خود، از نظر پوشش نیز نمره قبولی گرفتند. . در بخش خبرنگاران نیز گزارش های خوبی در زمینه های بسکتبال، دو و میدانی و والیبال شنیدیم. طبیعتا این گزارش های خوب توسط خبرنگاران جوان ارائه شد.

نمره رد شدن برای تلویزیون

پوشش شبکه دو از بازی های المپیک و به طور کلی ورزش با کاستی های زیادی مواجه بود و تعداد زیادی از ورزش دوستان ترجیح دادند مسابقات را از طریق اینترنت و بسترها و شبکه های ماهواره ای تماشا کنند. سانسور بیش از حد، اظهار نظرهای افراطی، چاپلوسی آشکار مجریان (مقایسه تعداد مدال های رژه ایران با کشوری مانند سوئیس و ربط دادن آن به مسائل غیرورزشی و ارائه نتیجه ای باورنکردنی) و گزارش های سطح پایین خبرنگاران قدیمی مهمترین آنها هستند. معایب دو برنامه ویژه شبکه سه و ورزش در روزهای المپیک 2024 بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *