اشتغال اتباع خارجی قانونی و دارای مجوز در کشور مانعی ندارد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایرنا: مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: اتباع خارجی که دارای مدارک قانونی و مجاز به استفاده از آن هستند می توانند در کشور به کار خود ادامه دهند.

علی باقری درباره وضعیت اشتغال اتباع در کشور و اینکه قانون جدیدی در خصوص آنها صادر شده است، گفت: برای اتباعی که ورود و حضور آنها در کشور قانونی بوده و پناهنده در کشور یا در برنامه های آموزشی شناسایی شده اند، اخذ شده است. مدارک هویتی از وزارت کشور و استخدام و خدمات آنها توسط کارفرمایان مورد نیاز بوده و برای ایرانیان مجوز کار موقت صادر می شود.

وی تاکید کرد: این روال همچنان ادامه دارد و تغییر خاصی در این زمینه ایجاد نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس بخشنامه جدید اداره اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه در اردیبهشت ماه 1403 به ادارات کل تعاون، کار و رفاه استان ها، میزان جریمه تعلق گرفته است. در مورد کارفرمایانی که بدون مجوز کار از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز استفاده می کنند برای هر روز کاری مبلغ 11 میلیون و 943 هزار و 640 ریال می باشد.

بر اساس این بخشنامه، بر اساس بند (ج) ماده (11) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و براساس مصوبه اخیر شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل مزد و حقوق روزانه برای سال 1403. ق، برای کارفرمایانی که خدمات اتباع خارجی را به کار می گیرند، به ازای هر روز کار بدون مجوز 11 میلیون و 943 هزار و 640 ریال دریافت می شود و در صورت تکرار تخلف دو برابر می شود. .

ماده 11 قانون شامل سه بند مربوط به حوزه شغلی اتباع خارجی است. بر اساس بند ب این ماده قانونی، وزارت کار و امور اجتماعی موظف است درآمد حاصل از صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی در ایران را بر اساس تعرفه مصوب هیات وزیران وصول و واریز نماید.

مستخدمین محلی و مأمورین خدماتی اعزامی موسسات سیاسی خارجی شاغل در دستگاههای ذیربط مشروط بر اینکه دولت مذکور متعهد به اقدام متقابل شود از پرداخت وجوه مذکور معاف خواهند بود.

در بند (ج) این ماده قانونی آمده است: وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی موظف است به منظور جلوگیری از حضور کارگران خارجی بدون مجوز در بازار کار کشور، دستمزد کارفرمایانی را که بدون مجوز اتباع خارجی را به کار می گیرند، پرداخت کند. . به ازای هر روز کار غیرمجاز به ازای هر کارگر، اتباع خارجی پنج برابر حداقل مزد روزانه جریمه و در صورت تکرار تخلف، این جریمه دو برابر خواهد شد.

بر اساس این گزارش درآمدهای حاصله به خزانه دولت واریز می شود. در صورت اعتراض کارفرمایان مذکور می توانند به دادگاه های صالحه اقامه دعوی نمایند. در صورت استنکاف کارفرما از پرداخت جریمه موضوع این بند، تعقیب کیفری به استناد ماده (۱۸۱) قانون کار مصوب ۸ آبان ماه ۱۳۶۹ انجام می‌شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *