جهش ۱۰ ساله قیمت‌ها؛ تورمی‌ترین دهه ایران کدام است؟

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایران محیط زیست: بر اساس داده های مرکز آمار ایران، دهه 70 بیشترین افزایش قیمت و افزایش بیش از 8 برابری قیمت ها در این دهه بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده شهری از سال 1315، می توان افزایش قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد را در هر دهه محاسبه کرد.

بر اساس این آمار بدترین دهه از نظر شاخص های قیمتی دهه هفتاد و بهترین دهه مربوط به دهه چهل بوده است. این آمار حاکی از افزایش 8.5 برابری قیمت کالاها و خدمات در دهه 1970 است. از سوی دیگر، دهه 1940 است که قیمت ها در آن دهه 1.2 برابر افزایش یافت و افزایش کمتری داشت.

جهش قیمت 10 ساله؛ تورم ترین قرارداد ایران چیست؟

بررسی ها نشان می دهد دهه 90 با همه فراز و نشیب هایش از زمان برنامه جامع اقدام مشترک تا خروج آمریکا از این توافق، کرونا، گرانی بنزین و سیاست ارزی 4200 تومانی، شاهد افزایش قیمت بوده است. قیمت های معادل 7.3 برابر.

همچنین بر اساس آخرین آمار اعلام شده از شاخص بهای مصرف کننده در سال جاری، قیمت کالاها و خدمات در تیرماه امسال نسبت به ابتدای سال 1400 3.6 برابر شده است، هرچند که این دهه تنها یک سوم از آن را پشت سر گذاشته است. زندگی (سه سال و چهار ماه) و هنوز او هنوز راه زیادی در پیش دارد، اما هنوز آمارهای بدتری نسبت به دهه های 30، 40 و 50 منتشر می کند. مهمترین اتفاق اقتصادی امسال که شوک عمیقی به قیمت ها وارد کرد مربوط به حذف ارز ترجیحی بود.

به طور کلی می توان گفت که وضعیت افزایش قیمت ها در دهه های مختلف شاهد کاهش از دهه بیست تا چهل بوده است که در این مدت به پایین ترین حد خود رسیده و پس از آن سرعت افزایش قیمت ها شتاب گرفته و به روند صعودی خود ادامه می دهد تا اینکه سال 2013. دهه هفتاد.

دهه 1980 شاهد کاهش رشد قیمت بود و سپس دهه 1990 شاهد فراز و نشیب های زیادی در رشد قیمت بود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *