بزرگترین یورش به روسیه بعد از جنگ جهانی دوم؛ اوکراین چگونه مسکو را غافلگیر کرد

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

یورونیوز: تا ساعاتی قبل از یورش نیروهای اوکراینی به مرزهای غربی روسیه، هیچ نشانه ای در مسکو وجود نداشت که نشان دهد مشکلی وجود دارد.

در ساعات اولیه روز سه شنبه، 6 اوت، وزارت دفاع روسیه “خبر خوب” را منتشر کرد. بیش از 2500 نفر از اعضای هنگی که شهری در شرق اوکراین را به تصرف خود درآوردند توسط دولت به عنوان “قهرمانان” معرفی خواهند شد و جوایزی دریافت خواهند کرد.

صبح آن روز، اوکراین بزرگترین تهاجم به روسیه از زمان جنگ جهانی دوم را آغاز کرد و وزارت دفاع روسیه ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون اول وزیر دفاع روسیه از یک جنگ دیگر به این کشور سفر کرده است. منطقه، همچنین در اوکراین.

همزمان با انتشار این ویدئو، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ژنرال والری گراسیموف از حمله مطلع شده و “وظایفی برای اقدامات بعدی” را به فرماندهان محول کرده است.

در این فیلم، زمان دقیق سفر والری گراسیموف به مناطق اشغالی اوکراین مشخص نیست و هیچ نشانه ای مبنی بر آگاهی مقامات از آنچه در همان زمان در منطقه کورسک در غرب روسیه رخ می داد، وجود ندارد. در دو روز اول این تهاجم، تلاش دولت عمدتاً بر این موضوع متمرکز بود که همه چیز تحت کنترل است.

با این حال، گزارش‌هایی که متعاقباً در رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز درباره دو روز اول این حملات منتشر شد، همچنین اظهارات عمومی مقامات محلی روسیه، پیام‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و تحلیل تصاویر منتشر شده از غرب روسیه، حاکی از گسترش این حملات است. از ترس و وحشت در مناطق غربی.

شکست اطلاعات کامل

این ایده که ممکن است اوکراین بتواند قوانین بازی را تغییر دهد و به قلمرو همسایه بزرگتر خود حمله کند، برای اکثر ناظران قبل از تهاجم “غیرقابل تصور” به نظر می رسید.

شوک این عملیات همچنین سوالاتی را در مورد اثربخشی فعالیت های نظارتی روسیه و همچنین وضعیت استحکامات مرزی و نیروهای امنیتی این کشور ایجاد کرد.

یوهان میشل، کارشناس نظامی و محقق فرانسوی در مؤسسه IESD می‌گوید: «در جریان این حمله، روس‌ها دچار شکست اطلاعاتی کامل شدند.

به گفته وی، پس از عقب نشینی نیروهای اوکراینی از مناطق شرقی، که یکی از استراتژیک ترین بخش های خط مقدم به شمار می رفت، احتمالا مسکو تصور نمی کرد که کی یف چنین قمار خطرناکی را انجام دهد. هنوز مشخص نیست که نتیجه این قمار چه خواهد بود.

به همین دلیل، به گفته یوهان میشل، “تصور چیزی در این مقیاس برای روس ها بسیار دشوار بود.”

هدف اصلی حمله اوکراین به کورسک منحرف کردن نیروهای روسیه از خطوط مقدم در شرق منطقه دونتسک بود. اما در روزهای اخیر درگیری ها در دونتسک شدت گرفته و خطرات پیش روی نیروهای اوکراینی افزایش یافته است.

آندری گورولیوف، افسر سابق ارتش روسیه و نماینده فعلی پارلمان آن کشور، دو روز پس از حمله اوکراین به کورسک، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که حدود یک ماه پیش، گزارشی از فرماندهان ارتش روسیه هشدار داد که نشانه هایی از طرح اوکراینی وجود دارد. حمله کند، اما این گزارش نادیده گرفته شد.

تنها بعدازظهر روز دوم حمله، 7 آگوست، ولادیمیر پوتین و ژنرال گراسیموف برای اولین بار بیانیه عمومی درباره حوادث کورسک صادر کردند و رئیس جمهور روسیه این حملات را “یکی دیگر از اقدامات تحریک آمیز” اوکراین خواند.

ژنرال گراسیموف که به تازگی از سفر به مناطق اشغالی شرق اوکراین بازگشته بود، به پوتین گفت که نیروهای روسیه جلوی پیشروی یک نیروی 1000 سرباز اوکراینی را در عمق منطقه کورسک گرفته اند.

به گفته یوهان میشل، مشخص نیست که آیا ژنرال گراسیموف در هنگام اظهار چنین اظهاراتی اطلاعات نادرستی از زیردستان خود دریافت کرده است یا احساس می کند که مجبور است در مقابل دوربین ها “خبر خوب” را به پوتین اعلام کند. به خصوص که مقامات روسیه قبلاً در رویدادهای مشابه «بیشتر چیزهایی گفته بودند که فکر می کردند رئیس جمهور می خواهد در آن لحظه بشنود یا ببیند».

آماده سازی دقیق، برنامه ریزی، غافلگیری

تنها 12 ساعت پس از آغاز تهاجم، وزارت دفاع روسیه علناً اعتراف کرد که اوکراین به مناطق مرزی حمله کرده است و در تمام این مدت دفاع از این مناطق عمدتاً به آلکسی اسمیرنوف، رئیس منطقه کورسک سپرده شد. .

او که چند ماه پیش به این سمت منصوب شد، قرار بود خلأهای ارتباطی و هماهنگی را با چندین سازمان دفاعی و امنیتی مسئول حفاظت از مرزها پر کند.

الکسی اسمیرنوف در اولین پیام خود به تاریخ 6 اوت حدود ساعت 1:51 و 3:11 بامداد هشدارهای موشکی داد و از ساکنان خواست به مناطق امن بروند.

وی افزود: پدافند هوایی روسیه در ساعت 3:15 بامداد سه پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد. در ساعت 6:16 صبح اعلام شد که 11 پهپاد دیگر اوکراینی سرنگون شده است.

اگرچه پیش از این حملات موشکی و پهپادی در دو سوی مرز رخ داده بود، اما این بار هشدارهای اسمیرنوف در مورد این حملات بیش از 10 روز است که ادامه دارد و به مردم توصیه می شود شهرها و روستاها را ترک کنند.

در این دوره، ارتش اوکراین مراکزی مانند انبارهای نفت، پست های برق و به گفته ارتش اوکراین، انباری برای نگهداری سلاح و تجهیزات نظامی را هدف قرار داد.

دولت اوکراین تاکنون اطلاعات کمی در مورد برنامه های تهاجم خود منتشر کرده است.

یگان چترباز اوکراینی جمعه گذشته اعلام کرد که نیروهای این یگان جزو اولین نیروهایی بودند که وارد خاک روسیه شدند و در همان ساعات اولیه عملیات تحت پوشش نیروهای هوانوردی و توپخانه با مین گذاری، به مرز نفوذ کردند. خطوط، و خطوط دفاعی را ویران کرد.

نیروهای تهاجمی هوابرد نیز در پیامی آنلاین اعلام کردند که «تدارک دقیق، برنامه ریزی، غافلگیری، روحیه جنگندگی و سکوت اطلاعاتی در مرحله اول عملیات تعیین کننده بود».

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *