معرفی فیلم نیمه پنهان | هورناز

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

نام فیلم: نیمه پنهان

سال انتشار: 1380

ژانر: سیاسی، درام

فیلمنامه: تهمین میلانی (بر اساس رمان «پس از عشق» اثر فریده جلو)

کارگردانی فیلم: محمود کلاری

تدوین: بهرام دهقانی

موسیقی: امیر معینی

طراح صحنه: ایرج رامین فر

طراح گریم: مهری شیرازی

امتیاز (imdb): 6.9 از 10

بازیگران:

نیکی کریمی، محمد نیک بین، آتیلا بیسیانی، سوگری ابیسی (آفرین)، مریم کاظمی، بونی حاج محمدی، رزا لجاج، اکبر مغازی

خلاصه داستان

خسرو محتشم وکیل دادگستری برای رسیدگی به شکایت زنی در زندان که از رئیس جمهور درخواست کمک کرده بود به شیراز می رود. او در کیفش یادداشت های خاطرات همسرش ویریشتی سامیمی را می یابد که از گذشته های دور برای او نوشته است. فرشتی در ابتدای نامه خود با اشاره به هفده سالی که با خسرو گذرانده است، بر لزوم شناخت بیشتر همسرش تا گذشته اش تاکید کرده است. او در نامه خود شرح می دهد که چگونه در اوایل انقلاب از شهرستان به تهران آمد و مدتی بعد تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فلسفه آغاز کرد.

همزمان با چند تن از دوستانش به جنبش های سیاسی چپ می پیوندد و همزمان عاشق روزبه جاوید، پیرمرد، منتقد، نویسنده و مدیر مسئول فصلنامه ادبی می شود.

شیفتگی فرشتی به جاوید به حدی است که همه دوستان فرشتی به راز این عشق پی می برند، هرچند نسرین رهبر گروه معتقد است عشق نباید موضوع اصلی آنها باشد…

در مورد فیلم

تهمینه میلانی در ابتدای دوره اصلاحات کارگردان سرشناس سینما بود. یکی از آثار او (دیگر چه؟) پرفروش ترین فیلم سال اکرانش شد و آثار دیگرش عموماً در میان منتقدان بحث برانگیز بود. اما میلانی با دو زن به عنوان یکی از مهم ترین فیلمسازان سینمای ایران شناخته شد. باز شدن فضا، فرصتی برای بیان حرف های تازه (از جمله بحث های فمینیستی درباره حقوق زنان تحت ستم) فراهم کرد و ملانی یکی از مهم ترین آثار در این زمینه را ارائه کرد. «نیمه پنهان» فیلمی است که ملانی پس از موفقیت «دو زن» آن را کارگردانی کرد و به همین دلیل انتظارات زیادی از زمان ساخت این فیلم وجود داشت. تقریبا پنهان نتوانست موفقیت این دو زن را تکرار کند، اگرچه همچنان یکی از جنجالی ترین فیلم های سال اکرانش است.

ادای احترام فیلم

این فیلم نیمه پنهان در نوزدهمین دوره جشنواره فجر مورد توجه قرار نگرفت و تنها نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (پرویز آبنار) شد.

نیمه پنهان در پنجمین جشنواره فیلم ایران (جشنواره سینما) در سال ۱۳۵۹ نامزد دریافت ۳ جایزه بهترین بازیگر زن (نیکی کریمی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (افرین ابیسی) و بهترین فیلمبرداری (گوقا بیات) شد.

در پنجمین دوره جشنواره فیلم دنیای تصویر (جشنواره حافظ)، تقریبا نامرئی نامزد دریافت 3 جایزه بهترین صدابرداری (پرویز آبنار و مسعود بهنام) و دو نامزدی در رشته بهترین بازیگر زن (نیکی کریمی و افرین ابیسی) شد. و در میان آنها نیکی کریمی توانست تندیس حافظ را به دست آورد.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *