رئیس اتاق بازرگانی ایران: قطعی برق فعالیت بخش خصوصی را مختل کرده / نمی‌شود که وزارت نیرو هروقت خواست برق و گاز صنایع را قطع کند

تبلیغات بنری


هورناز (hornaz.ir):

ایسنا: رئیس اتاق بازرگانی ایران در پانزدهمین جلسه اتاق بازرگانی ایران، ضمن آرزوی موفقیت برای هیات وزیران دولت چهاردهم، تاکید کرد که مسئولان اقتصادی و کابینه دولت با بخش خصوصی در زمینه های مختلف رایزنی خواهند کرد. اختلافات انرژی و وارد شدن خسارات سنگین به کارگران تولیدی به دلیل قطعی برق، وزارت نیرو را موظف به ارائه راهکار برای جبران خسارت دانست.

پانزدهمین اجلاس دهمین دوره هیات نمایندگی اتاق بازرگانی ایران با حضور نمایندگان اتاق ها و تشکل های اقتصادی کشور همزمان با برگزاری جلسات بررسی پیشنهادی وزیران در مجلس برگزار شد. که خواسته ها برآورده می شود و وام های بخش خصوصی نیز می تواند از دولت جدید دریافت شود.

کار سازمان تامین اجتماعی غیرقانونی است

عماد مردانی نماینده مجلس شورای اسلامی و نماینده اتاق بازرگانی منطقه مرکزی در سخنانی که پیش از افتتاح این جلسه برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه صنعت، تولید و اشتغال در مسیر خود با دو مانع بزرگ مواجه است، گفت: وی در روش خود بیان کرد: اولین مانع، جریمه هایی است که از سوی خارجی ها وارد می شود و بحث – و دیروز نیست. آنچه بیش از تحریم های داخلی باعث نگرانی فعالان می شود، خود تحریمی های داخلی است که بیشتر علیه تولید است تا تحریم های خارجی.

وی تصریح کرد: متأسفانه سازمان تامین اجتماعی جسارت کارفرمایان را از دست داد و تصمیم گرفت تمام کسری های خود را از طریق شرکت های حسابرسی تامین کند. این رفتار غیرقانونی، نامشروع و ناعادلانه ای است که صورت گرفته است. از این رو بخش خصوصی از رویه ها، آیین نامه ها و بخشنامه های سازمان تامین اجتماعی انتقاد می کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: روش های تامین منابع تامین اجتماعی باید مورد بازنگری قرار گیرد. هیچ مدرک و مدرک قانونی برای این موضوع وجود ندارد. ما از تحریم نمی ترسیم، بلکه این تحریم های داخلی است که از آن می ترسیم. به جرات می توان گفت که با ادامه این روند، هیچ صنعتگری زنده نخواهد ماند و خط تولید را قطع نخواهد کرد. این منابع را نمی توان از جیب تولیدکننده تامین کرد.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، همه اعضای هیات اتاق ایران که دارای تریبون هستند باید نسبت به وضعیت موجود انتقاد کنند و برای احقاق حق، اصلاح رفتار سازمان تامین اجتماعی را مطالبه کنند. از مشتریان خود.

جلسات کمیته بررسی بودجه تشکیل شود

در ادامه این نشست، نادر طیبی، عضو هیأت اتاق ایران و عضو اتاق بازرگانی شیراز نیز به صورت مالی حسابرسی اتاق ایران اشاره کرد و اظهار داشت: صورت مالی اتاق ایران و این سند مالی بوده است. قرار بود در ماه ژوئیه ارائه شود، اما این سند ارسال نشد. لذا لازم است این سند مالی درخواستی هیئت در اسرع وقت تهیه شود.

وی افزود: کمیته بررسی بودجه در اتاق ایران به عنوان گروه رایزنی مالی اتاق ایران به صورت تزیینی برخورد می کند و پس از تصویب بودجه، جلسات این کمیته به فراموشی سپرده شد. جلسات این کمیته باید از سر گرفته شود و به حل مسائل مالی اتاق ایران کمک کند. طبیعتا برخی مفاد این کمیته نادیده گرفته شده و باید مورد توجه قرار گیرد. در سند بودجه اتاق ایران به موضوع بازنشستگی توجه شده بود اما سلیقه ای به این موضوع پرداخته شد. نباید بازنشستگی را سلیقه ای تلقی کنیم. گزارش باید به کمیته انتصابات ارائه شود.

طیبی در خصوص کارگروه 13 نفره اصلاحات ساختاری اشاره کرد که باید این کارگروه تشکیل شود اما به این موضوع توجهی نشد. بحث اصلاح ساختار در سند بودجه یک فصل جداگانه دارد; متاسفانه هنوز صورت های مالی ارائه نشده است و لازم است هزینه ساختمان ها در این سند لحاظ شود. مبلغی که اتاق ایران برای مجتمع ساختمانی پرداخت کرده یا مبلغی که باید پرداخت شود نیز باید مشخص شود. در زمان ارائه صورت مالی، گزارش پیشرفت وضعیت انتظار اتاق ایران ارائه شود.

جایگاه زنان – ربطی به توانایی های آنها ندارد

مذگان آزادی یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی اصفهان در نطق پایانی پیش از دستور کار جلسه – هیات اتاق بازرگانی اصفهان از جایگاه زنان در فعالیت ها گلایه کرد و بر اتخاذ این موضع تاکید کرد. وی گفت: تشکیل شورای عالی زنان در اتاق اصفهان به دنبال شبکه سازی میان زنان توانمند است تا راه را برای حضور بیشتر زنان در اتاق های مختلف باز کنیم زمینه های اقتصادی و اجتماعی با تبعیض مثبت.

یکی از اعضای شورای نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نرخ اشتغال زنان 11.6 است، توضیح داد: سوال مهم این است که چرا حضور زنان در پست های اداری محدود می شود در حالی که حضور آنها منجر به افزایش شفافیت و کاهش مالی می شود. فساد آیا توسعه پایدار بدون حضور فعال و برابر زنان غیر ممکن است؟

و مشورت با بخش خصوصی را در تصمیم گیری فراموش نکنید

صمد حسن زاده – رئیس اتاق بازرگانی ایران – پس از تکمیل سخنان پیش از دستور این جلسه گفت: این روزها در آستانه یک تحول بسیار بزرگ در تشکیل دولت چهاردهم هستیم. ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان و وزرای دولت چهاردهم، امیدواریم شاهد برگزاری انتخاباتی در خور جایگاه این وزارتخانه و وظایف آن باشیم تا برای مردم و ملت ارزش داشته باشد و به رئیس جمهور کمک کند. این کشور موقعیت او را به عهده بگیرد. برنامه ها و اهداف به ویژه در زمینه مورد علاقه بخش خصوصی.

وی افزود: واقعیت این است که شرایط اقتصادی در سال های اخیر خوب نبوده و مسائل نقدینگی، نوسانات نرخ ارز، بخشنامه های عزل، بسیاری از قوانین و … شرایط را برای فعالان اقتصادی سخت کرده است. ارتباط با بخش خصوصی در بسیاری از موارد ضعیف شده و شرایطی را به وجود آورده که تمامی واحدهای تولیدی از مشکلات اساسی رنج می برند. لذا تقاضا داریم پس از مشخص شدن وزرا هر چه سریعتر جلسات کارشناسی و همفکری با بخش خصوصی برگزار شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن از نظرات بخش خصوصی در حل مشکلات بهره مند شود.

این مسئول اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: امروزه تضادهای موجود در حوزه انرژی اعم از برق و گاز، تناقضات زیرساخت های اقتصادی و غیره مشکلات زیادی را برای فعالان ایجاد کرده و با کمبود منابع مالی مواجه هستند که این امر یک مشکل خواهد بود. کار بزرگ برای حل البته در این شرایط از دولت چهاردهم انتظار معجزه نداریم، اما امیدواریم دولت در جهت اصلاح مشکلات گام بردارد و به یک ایده اساسی برای رفع مشکلات ناهماهنگی تبدیل شود. البته بخش خصوصی نیز باید در این راستا گام بردارد و برای رفع مشکلات خود تلاش کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید بهره وری واحدهای اقتصادی خود را افزایش دهیم. اما متأسفانه به جای بهبود برنامه های تولید و بهره برداری از ظرفیت، امکانات و ماشین آلات را افزایش می دهند که در این شرایط عدم تعادل برق درست نیست. البته صنایع باید مدرن شوند، اگر صنایع خود را با فناوری جهانی تطبیق ندهیم، واحدهای خود را از دست می دهیم و نمی توانیم تجارت رقابتی انجام دهیم.

حسن زاده ادامه داد: کشور در شرایط سختی قرار دارد و باید برای حل مشکلات اقتصادی کشور با دولت همکاری کنیم. شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و همه واحدهای تولیدی با مشکل مواجه هستند و از دولت می خواهیم با همکاری بخش خصوصی این مشکلات را در کوتاه ترین زمان حل کنند تا مشکلات اقتصادی در یک زمان مشخص حل شود.

وی افزود: ما به عنوان بخش خصوصی انتظارات خود را از دولت به صورت مکتوب به دفتر ریاست جمهوری ارسال کردیم. خواست ما پایبندی به قانون بهبود مستمر کسب و کار به ویژه ماده 25 آن است که بر اساس آن اولویت در زمان کمبود برق، گاز و مخابرات قطع این منابع واحدها باشد. هر زمان که دولت با کمبود مواجه شود، اولویت قطع برق، گاز و شرکت های مخابراتی و قطع موقت جریان برق یا گاز است.

ارائه راهکار برای قطع برق

حسن زاده خاطرنشان کرد: در صورت قطعی شدن تصمیم، دولت موظف است راهکارهای مناسب برای جبران زیان بخش تولید ارائه دهد. وزارت نیرو نمی‌تواند برق واحدها را بدون در نظر گرفتن جبران خسارت واحدها قطع کند. متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و یگان ها متحمل خسارات سنگینی شدند. قطعی برق دو روز در هفته اکثر شرکت‌های بخش خصوصی به‌ویژه بخش صنعتی در تیرماه باعث اختلال در فعالیت بخش خصوصی شد و با تعطیلی این شرکت، تولید با کاهش و سپس زنجیره تولید محصولات مواجه خواهد شد. مختل خواهد شد.

وی با اشاره به گزارش چماخ در ترماه گفت: وضعیت اقتصادی فعالان بخش خصوصی همچنان مناسب نیست. روند خوش بینانه کل اقتصاد در ماه ژوئیه به میزان قابل توجهی کاهش یافت و وضعیت فعالیت های تجاری در کل اقتصاد همچنان در حال ضعیف شدن است. در بخش صنعت، وضعیت بسیار بدتر بود و تعداد شماخ سنات طی 36 ماه گذشته به کمترین مقدار خود رسید. آنچه نگران کننده است این است که در تیرماه هر 12 حوزه فعالیت در بخش صنعت با کاهش شاخص کل مواجه بوده است.

رهبری بنگاه پولی را باید به کسی سپرد که به تولید و صادرات علاقه دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص انتخاب رئیس کل بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر با توجه به ابلاغ دستورالعمل ها و مصوبات مختلف مرتبط با ارز، فعالان اقتصادی تبدیل شده اند. گیج شده بنابراین توانایی تصمیم گیری در مورد مسائل ارزی و مالی را ندارند; بنابراین انتظار می رود رهبری نهاد پولی به دست اندرکاران تولید و صادرات سپرده شود و بخش خصوصی نیز در تصمیم گیری های آن مشارکت داشته باشد. این بدان معنا نیست که بدون نظر بخش خصوصی و مشورت با آنها دستورالعمل ساخت ساعت را اعلام کنند.

در ادامه این نشست، عباس کاشاورز، دستیار پژوهشگر مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، گزارش «چالش بزرگ آب در کشور» را ارائه کرد که در سایت اتاق ایران قرار می‌گیرد. اتاق بازرگانی ایران.

پس از آن گزارش حقوق فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات ساعتی توسط محمد زائری (رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار اتاق ایران) در این نشست ارائه شد.

پس از آن گزارش حقوق فعالان اقتصادی در مواجهه با مقررات ساعتی توسط محمد زائری (رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار اتاق ایران) ارائه شد.

به صنعت گردشگری فکر کنید

در ادامه پانزدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، شهاب علی عرب – نایب رئیس کمیته گردشگری اتاق ایران – ضمن ارائه گزارشی با عنوان بررسی تطبیقی ​​و تحلیلی شاخص های گردشگری در ایران با یک گروه منتخب» از کشورهای جهان، ایران را با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا مقایسه کرد و گفت: ایران در بین 147 کشور در رتبه 73 قرار دارد که رتبه پایینی است.

وی افزود: تاثیرات مستقیم گردشگری بر درآمد کشورها، فرصت های شغلی، ارز خارجی و افزایش تولید ناخالص داخلی کشورهاست. در زمینه اثرات غیرمستقیم نیز می توان به توسعه فرصت های اشتغال اشاره کرد. گردشگری سومین منبع درآمد کشورها محسوب می شود. تعداد گردشگران در سال 2023 در فرانسه به حدود 100 میلیون و 700 هزار نفر و در آمریکا به 66 میلیون نفر رسید. ایران رتبه یازدهم گردشگری خاورمیانه را دارد. این در حالی است که سال گذشته امارات 17 میلیون و ترکیه 25 میلیون گردشگر پذیرای گردشگران بوده اند. مقصد بیشتر گردشگران روسیه است.

نایب رئیس کمیته گردشگری اتاق ایران به روند افزایش گردشگر در خاورمیانه و روند معکوس آن در ایران اشاره کرد و گفت: روسیه یکی از متحدان ما است اما گردشگر روسی در ایران نداریم. این در حالی است که 5 درصد از اشتغال در ترکیه به حوزه گردشگری اختصاص دارد و به ازای هر گردشگر 11 نفر کار می کنند و درآمدی معادل 900 دلار در این کشور ایجاد می کنند. اوج شکوفایی ایران از نظر صنعت گردشگری بعد از برجام بود که پنج میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند. سپس در سال 1397 حدود هشت میلیون گردشگر به ایران آمدند. اما پس از سال 2019، ما این گردشگران را از دست دادیم. بنابراین لازم است اتاق ایران و دولت نسبت به این صنعت نگاهی اساسی داشته باشند.

مرتضی اغمری رئیس کمیته فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران در پایان جلسه در بخش سخنان یک دقیقه‌ای بر لزوم اصلاح قانون اتاق ایران در دستور کار اتاق تاکید کرد. پارلمان گفت: «به نظر می‌رسد که بازنگری در قانون اتاق ضروری است». ایران تعداد نمایندگان حاکمیتی در دبیرخانه شورای عالی نظارت را افزایش داده است که لازم به ذکر است. این اصلاحات باید از طریق اتاق و با رعایت اصول بخش خصوصی صورت گیرد و از دولتی شدن آن جلوگیری شود.

مسعود بختیاری – یکی دیگر از نمایندگان مجلس ایران – نیز از اعضای اتاق ایران خواست تا بسته به شرایط با وضعیت انرژی و درگیری هایی که هر فصل رخ می دهد تعامل داشته باشند. قطع برق و گاز واحدهای تولیدی و صنعتی مانع فعالیت های اقتصادی می شود.

تبلیغات بنری

entekhab به نقل از هورناز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *